Vitamín B12 pro krásu a zdraví: jaké potraviny obsahují vitamín B12

Proč je vitamín B12 v těle potřebný?

Anémie z nedostatku B12 je poměrně častá. Objevuje se po 60 letech u 1 z 50 lidí a po 70 letech u každých 15 lidí. Nedostatku vitaminu lze předejít užíváním vitaminu B12, vitaminových komplexů a doplňků stravy s obsahem B12.

Požádali jsme lékárnici Kristin Khokhrin, aby nám řekla více o nedostatku vitaminu B12, jaké potraviny jej obsahují, proč je potřebný pro muže a ženy a jak často je možné podávat injekce vitaminu B12.

Nedostatek vitaminu B12

Vitamín B12 neboli kyanokobalamin je ve vodě rozpustný vitamín, který se do těla dostává ze střev a hromadí se v jaterních buňkách. Z jater je vitamín již tělem spotřebován a postupně opět doplňuje zásoby. Ale za určitých podmínek se vstřebávání vitaminu zastaví.

Řekneme vám, proč je potřeba vitamín B12. Podílí se na syntéze DNA, vyrábí energii, podílí se na tvorbě krvinek – červených krvinek, podporuje normální činnost nervové soustavy a metabolismu. Vitamin B12 řídí hladinu homocysteinu, jehož zvýšení vede k onemocněním kardiovaskulárního systému a Alzheimerově chorobě.

  • anémie
  • narušení gastrointestinálního traktu
  • psycho-neurologické projevy

Při stanovení diagnózy anémie z nedostatku B12 se provádí řada laboratorních testů. Jedním z nich je biochemický krevní test, který zkoumá následující kritéria:

  • aktivita laktátdehydrogenázy (LDH).
  • volný bilirubin;
  • hladina vitaminu B12 v krvi (méně než 140 pg/ml)
  • hladina kyseliny listové v séru (více než 5 ng/ml);

U dětí se nedostatek projevuje opožděním vývoje, podrážděností, mimovolními pohyby a sníženým svalovým tonusem. U dospělých se poškození těla z nedostatku vitaminu B12 projevuje takovými příznaky, jako jsou:

  • zvyšující se slabost, zejména nohou
  • nedostatek zájmu a motivace
  • neschopnost vykonávat fyzickou aktivitu
  • rychlý srdeční tep, bolest srdce
  • Gastrointestinální poruchy: nevolnost, průjem, zácpa atd.
  • „znecitlivění“ končetin až po úplnou ztrátu citlivosti v prstech
  • otok obličeje a nedostatek mimiky
  • světle žlutá barva kůže
  • “malinově lakovaný jazyk”
  • horečka
  • zvětšení sleziny

Pokud léčba nezačne včas, prognóza bude zklamáním. Postupně se rozvíjí citlivost všech svalů, snižuje se sluch a zrak, je narušena funkce pánevních orgánů, objevují se výrazné kognitivní poruchy a poškození nervového systému trupu a končetin.

Jaké potraviny obsahují vitamín B12

  • maso: hovězí, vepřové
  • játra a ledviny
  • mořské plody
  • tuňák, pstruh, losos
  • mléko, jogurt, sýr, vejce
  • rostlinné náhražky mléka
READ
Jak sejmout prsten z prstu: jak sejmout prsten z oteklého nebo oteklého prstu pomocí nitě

Průměrná denní potřeba vitaminu B12 u dospělého člověka je 2,4 mcg. Přesné množství potřebného vitaminu závisí na věku a pohlaví člověka. Pro udržení normální hladiny vitaminu v těle je třeba sníst například 2 vejce, 85 g tuňáka nebo hovězího masa.

Vitamin B12: k čemu ženské tělo potřebuje?

Ženský organismus potřebuje vitamín B12 ve větší míře v období těhotenství a kojení. Od té doby se jeho spotřeba zvyšuje 2x. Proto může lékař doporučit další příjem vitaminových komplexů nebo potravin s nimi obohacených.

Vitamín B12: k čemu potřebuje mužské tělo?

V mužském těle je vitamín B12 zodpovědný za stejné procesy jako v ženském těle. Vitamín nemá žádné rozdělení účinku na základě pohlaví.

Jak často můžete užívat injekce vitaminu B12?

Vitamin B12 ve formě injekcí předepisuje pouze lékař, který předepíše požadovaný počet injekcí. Ale nebudete muset dávat injekce více než jednou denně. Osobám nad 1 let se doporučuje doplňkové užívání B50 ve formě doplňků stravy nebo přípravků o něj obohacených.

Souhrn

  • Vitamin B12 je kyanokobalamin, reguluje činnost nervové soustavy, účastní se procesu krvetvorby a podporuje energetické a metabolické procesy v těle.
  • Vitamin B12 se nachází v živočišných produktech, ale lze jím obohatit i rostlinnou stravu.
  • Pro ženské a mužské tělo je účinek vitaminu B12 stejný.
  • Injekce vitaminu B12 je nutné podávat podle doporučení lékaře, ale ne více než jednou denně.

Zeptejte se odborníka na téma článku

Máte nějaké dotazy? Zeptejte se jich v komentářích níže a naši odborníci vám odpoví. Tam se také můžete podělit o své zkušenosti s ostatními čtenáři Megasovets.

Kobalamin patří do skupiny rozpustných vitamínů a podílí se na důležitých metabolických procesech probíhajících v lidském těle. Lidská játra jsou schopna vytvořit rezervu vitamín B12, která by teoreticky mohla trvat 3 roky. Případy nedostatku tohoto vitaminu však nejsou tak vzácné.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

K čemu je B12?

Kobalamin je nezbytný k tomu, aby lidé vykonávali několik funkcí najednou:

  • Tvorba červených krvinek
  • Růst buněk
  • buněčné dělení
  • Tvorba RNA a DNA
  • Tvorba nervových pochev
  • Příjem kyseliny listové buňkami.
READ
Jak přežít zradu manžela: rady od psychologa

Kromě toho B12 podporuje přeměnu aminokyseliny homocystein, která je nebezpečná pro kardiovaskulární systém, na methionin, čímž zajišťuje stabilní fungování těla.

Požadavek B12

Dospělý potřebuje asi 3 mikrogramy B12 ve dne. Zvýšená potřeba je pozorována u žen během těhotenství a kojení. Měli by zkonzumovat alespoň 3,5-4 mcg kobalaminu denně. K uspokojení potřeb těla pro vitamín B12 Dostatek jídla za den:

  • Sýr ementál – 100 g
  • Hovězí maso – 70 g
  • Mleté maso – 60 g
  • Telecí játra – 20 g.

Kde se B12 nachází?

Kobalamin se nachází především v potravinách živočišného původu. Fermentované rostlinné produkty, jako je kysané zelí, mohou obsahovat B12 v minimálním množství. Lidem, kteří dodržují výhradně rostlinnou stravu, může být doporučeno užívat další léky s B12.

Zejména bohaté na obsah kobalaminu následující produkty:

  • Hovězí játra – 80 mcg/100 g
  • Vepřová játra – 25 mcg/100 g
  • Hovězí maso – 2-5 mcg / 100 g
  • Ústřice – 14,5 mcg/100 g
  • Sleď – 7 mcg/100 g
  • Pstruh – 4,5 mcg/100 g
  • Sýr – 3 mcg / 100 g
  • Slepičí vejce (žloutek) – 2,5 mcg/100 g.

Nedostatek B12

B nedostatek12 se může objevit u někoho, kdo se dlouhodobě zdržuje živočišných produktů. Proto ti, kteří vyznávají vegetariánství jako zdravý životní styl, musí užívat vitamíny, zejména B12. Také mohou způsobit některá onemocnění gastrointestinálního traktu nedostatek kobalaminu v organismu. Ohroženy jsou také následující kategorie lidí:

  • Těhotné a kojící ženy
  • kuřáků
  • Lidé, kteří zneužívají alkohol.

B nedostatek12 se projevuje následujícími příznaky:

  • Усталость
  • Bledost
  • Hladký červený jazyk
  • Nejistá chůze
  • Problémy s pamětí
  • Депрессия
  • Necitlivost končetin
  • Ochrnutí.

Identifikovat možné nedostatek vitaminu B12 lze provést pomocí krevního testu.

Velmi často se u starších lidí objevují problémy se vstřebáváním kobalaminu. Proto je tak důležité vyhledat radu lékaře, pokud se vyskytnou výše popsané problémy. Včasná léčba může výrazně zlepšit stav pacienta.

Číst dál

Prevence a léčba bolesti nohou u žen

Zdraví nohou ve stáří: hlavní problémy

S věkem se zdraví vašich nohou může měnit a ovlivnit vaše celkové zdraví: objevují se bolesti a deformace kloubů.

Létající chůze: příčiny onemocnění nohou

Léky na cystitidu

Huminové kyseliny: mýty a pravda

Léky na posílení imunity: jak pomoci tělu

Je přerušovaný půst účinný?

Přerušovaný půst je běžný způsob, jak bojovat s nadváhou. Ale vědecká data potvrzující účinnost této techniky zatím neexistují.

READ
Fotky, videa a novinky Altuzarra jaro-léto podzim-zima 2024

Jak se stát dobrou matkou: 7 pravidel pro (ne)ideální mateřství

Protein pro krásu a zdraví: jak si vybrat kolagen?

Jak si vybrat třpytivé mléko na tělo: znalecký posudek

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lymfedém po mastektomii: konzervativní terapie a prevence

Chlorella s probiotiky: Přirozená podpora zdraví

Stresová inkontinence moči u dětí: příčiny, léčba

Stresová inkontinence moči u dětí: možné příčiny. Co dělat, když se u dítěte objeví stresová inkontinence moči?

Sprej s azelastinem: lék v boji proti alergiím

Trápí vás sezónní alergie a nic jiného nepomáhá? Odborníci MedAboutMe podrobně popisují nejnovější sprej k léčbě alergií u dětí a dospělých

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: