Vesmírné téma v módě – oblečení a doplňky Space Age

Základem každé kolekce jsou nápady, sny a zdroje inspirace. Například prostor. První pilotovaný vesmírný let se uskutečnil 12. dubna 1961. Tyto události posloužily jako inspirace pro mnoho kreativních lidí, včetně módních návrhářů. Móda okamžitě reaguje na změny ve společnosti a vědecké úspěchy. Uplynulo mnoho let, ale prostor stále inspiruje designéry a zůstává stejně nedostupný.

Náš pokrok v průzkumu vesmíru je minimální. Během posledních let nebylo vynalezeno nic zásadně nového, technologie poloviny 1969. století byly pouze zdokonalovány. Mars a další planety pro nás zůstávají nedostupné a i cesta na Měsíc je neuvěřitelně drahá. Dnes nikdo vážně nevěří v americký let na Měsíc v roce XNUMX. Obecně platí, že skutečný prostor zůstává lidem nepřístupný, můžeme se dívat pouze dalekohledy a snít.

Prostor jako zdroj inspirace

Ale návrhářům se daří plnit sny tím, že vytvářejí módní oblečení a doplňky ve vesmírném stylu. V průběhu let vzniklo mnoho kolekcí, všechny jsou svým způsobem zajímavé a odlišné, ale lze je klasifikovat podle dvou kritérií – vesmírných potisků a tvarů.

Vesmírné tisky

Nejjednodušší způsob je vytvořit potisky na motiv hvězdy. V dnešní době k tomu nemusíte být ani designérem nebo ilustrátorem, na internetu existuje mnoho služeb, které poskytují službu tisku obrázků na konfekční trička a další kusy oblečení. Na přání si můžete objednat i látky s vesmírným potiskem.

Vesmírné tisky

Čínští výrobci cenově dostupného oblečení nejvíce uspěli ve využití vesmírných potisků. Aliexpress má neuvěřitelný výběr oblečení s vesmírnou tématikou. Mnoho prodejců láká příslibem kvalitního 3D tisku, ale ve skutečnosti je většina potisků látek ve velmi průměrné kvalitě, téměř vždy horší než na fotografii. I když existují i ​​dobré příklady. Krásu prostoru není snadné přenést na látku.

Slavné mlhoviny vypadají nejlépe ve formě potisků, v každé situaci, z jakéhokoli úhlu zůstávají krásným kouskem prostoru a neztrácejí na atraktivitě.

Prostor jako zdroj inspirace pro designéry

Hvězdy a hvězdokupy ve fotografické podobě jsou horší než skutečné hvězdy na obloze. Mnohem lepší je zvolit nakreslené malé hvězdy s pěti, sedmi, devíti paprsky, s jiskrou a zářivostí, které dodají šatům nejen asociace s prostorem, ale také něco tajemného a mystického. To jsou hvězdy, které se nejlépe hodí k drahým večerním šatům a nejelegantnějšímu vzhledu.

READ
Krimpování vlasů – nový vzhled každý den

Potisky s astronauty a mimozemšťany často vypadají vtipně a roztomile. Outfity s podobnými vzory jsou nejlepším řešením pro hravý a kreativní vzhled.

Vesmírné formy a technologie

Zde je vše mnohem složitější, i když existují jednoduché výjimky. Od 1960. let XNUMX. století vytvářejí designéři inspirovaní vesmírem šaty a doplňky s prvky ze skafandrů, které nosili pozemšťané nebo mimozemšťané. Space design miluje stříbrnou metalízu a různé druhy plastů, včetně toho nejdostupnějšího PVC.

Při pohledu na fotografie vesmírných lodí a filmy na téma vesmíru nacházejí designéři nápady a ztělesňují je do módních obrázků. Tak získáme pokrývky hlavy připomínající astronautskou helmu, kabáty a bundy ušité jako z kůže mimozemské lodi, astronautské boty a mnoho dalšího.

Prostor jako zdroj inspirace

Několik návrhářů, kteří pracovali v 1960. letech, lze považovat za průkopníky vesmírné módy, včetně André Courrèges. V roce 1964 představil kolekci oblečení budoucnosti. Modelky z Courrèges měly na sobě krátké sukně a šaty ze syntetických materiálů a plastu. Dalším tvůrcem vesmírných obrázků je Pierre Cardin, jehož práce navždy vstoupily do dějin módy a nyní, o mnoho let později, je snadné najít fotografie reklamních kampaní těchto let.

Nejodvážnější módy okamžitě převzaly vesmírné nápady Space Age, do ulic směle nosily krátké šaty do áčka s kozačkami po kolena z lakované kůže, i když v té době taková volba vypadala zvláštně až neslušně. . Dnes by nikoho nepřekvapila krátká sukně, ale v 1960. letech šlo toto oblečení proti morálním hodnotám společnosti.

V průběhu let bylo vyvinuto mnoho obrázků, dnes někteří návrháři přepracovávají módní dědictví a dolaďují věci pomocí nových technologií. Pro vesmírné téma je velmi atraktivní použití látek, které mění barvu. Výborným doplňkem jsou také chytré technologie a LED osvětlení. Prostor otevírá obrovský prostor pro kreativitu.

Vesmír je neomezený prostor, kde je planeta Země bezvýznamným zrnkem písku. Miliardy lidí přitom prožívají celý život bez přemýšlení o prostoru, protože každý má co dělat a starosti, které považuje za důležité. Ve skutečnosti ani ty nejzávažnější záležitosti korporací a státních vůdců nemají v kosmickém měřítku vůbec žádný význam.


Když se podíváte na hvězdnou oblohu, pochopíte, jak nesmyslná je všechna tato pozemská marnivost. Lidé přemýšlejí o pověstném úspěchu, ale co je to úspěch, když průměrný život člověka je 80 let? Podle kosmických měřítek není 80 let nic víc než okamžik. Ve vesmíru jsou čísla různá – miliony a miliardy let. Proto je jakýkoli pozemský úspěch pro vesmír jen marnost marností trvající na okamžik.

READ
Jak vybrat pánský župan

Zájem o vesmír neutichá 61 let, protože 12. dubna 1961 uskutečnil Jurij Gagarin první vesmírný let v historii lidstva. Od té chvíle se věda, technika a lidské myšlení obecně na Zemi jen hemžilo. Polina Lysáková, kurátorka mimomuzeálních výstav a projektů v Muzeu kosmonautiky, na žádost The Blueprint hovoří o nejvýraznějších interpretacích vesmírných úspěchů v designu a módě.

VESMÍRNÝ DOBA V MÓDĚ

Pamatujeme si „hvězdné“ šaty a saka Elsy Schiaparelli z roku 1947, vzpomínáme si, jak vášeň pro astronomii ovlivnila první kolekce Christiana Diora z 1950. let, ale všechno to byly zromantizované fantazie o vesmíru, odtržené od reality. V 1960. letech XNUMX. století, kdy byl konečně objeven vesmír, se móda přesunula od éterické teorie k praxi a objevil se trend metalických tkanin, bílých barev a tvarově padnoucích siluet. Pierre Cardin a Andre Courrèges se stali kosmickými průkopníky módního průmyslu.

Pierre Cardin se svou kolekcí Cosmocorps z roku 1964 obzvláště vyvedl. Sám návrhář řekl, že ho k vytvoření této kolekce inspiroval zejména let Valentiny Těreshkové, se kterou ho později pojilo silné přátelství. V této kolekci Cardin ukázal své představy o tom, co by lidé nosili, až půjdou do vesmíru. Designér použil průmyslové zipy a kovové ozdoby, stříbrnou látku a plast se zvláštní velkorysostí. Cardin pracoval s oděvem jako s architektonickou formou, a proto série aktivně využívala geometrické tvary: detaily v podobě kosočtverců, kruhů a obdélníků.

Kolekce Cosmocorps Pierra Cardina

“MOON GIRL” od Andre Courrèges

Kolekce Courrèges „Moon Girl“

André Courrèges reagoval na technologický vzestup v průzkumu vesmíru prací s inovativními materiály. Stejně jako Cardin vydal v roce 1964 kolekci oblečení a doplňků z plastu a metalizovaných tkanin. Každý obrázek vytvořil pro takzvanou „měsíční dívku“, kterou sám vymyslel. Dívka, jak ji Courrèges pojala, měla chodit po Měsíci v lakonických minišatech, upnutých kalhotách, krátkých bundách a tunikách. Vesmírný portrét byl doplněn klobouky s přilbou, velkými slunečními brýlemi a botami s plochou podrážkou s plastovými vložkami. Barvy kolekce – bílá, světle růžová, modrá – připomínaly chlad vesmíru a hvězdné mlhoviny a kontrastní oranžová odkazovala na skafandr Jurije Gagarina.

Inovace designéra se projevila i v nové technice řezání. Podařilo se mu navrhnout oblečení tak, aby působilo beztíže. Hrály také kulaté výřezy v oblasti zad a břicha a trojúhelníkové siluety minišatů, ve kterých se Courrèges snažil propojit horní a spodní části postavy: jeho minišaty spadaly z ramen a rozšiřovaly se směrem k lemu, což vytvářelo žádoucí efekt – šaty jako by plavaly ve stavu beztíže pryč od těl. Courrèges myslel na ergonomii a pohodlí, které jsou ve vesmíru tak nezbytné, a rozhodl se, že jeho modely budou nosit věci na holé hrudi – bez podprsenky, protože ve vesmíru není čas na zbytečné škrtící věci.

READ
Bílé džíny jsou nejlepší volbou pro letošní léto! Stylové nápady, jak je nosit

Nejslavnější sbírka, Courrèges Space Age, byla vydána v roce 1968. Pravda, připomínala spíše sport než vesmír, protože byla plná pletených obleků a overalů, které neomezovaly v pohybu. Větrovky, šaty a svetry, které návrhářka předváděla na přehlídkovém mole, také nebyly ani tak futuristické, jako spíše praktičtější pro život. No, přesto se Courrèges takto pokusil přiblížit lidem na Zemi hluboký vesmír a učinit myšlenku oblečení pro průzkum vesmíru dostupnější jak funkčně, tak vizuálně.

Sbírka Courrèges “Vesmírný věk”.

FANTAZIE VESMÍRU PACO RABAN

Od prvních kolekcí značky Paco Rabanne – založené v roce 1966 – bylo jasné, že baskického návrháře zajímá i téma vesmíru. Vesmírný věk si vyložil po svém, technologickou budoucnost si představoval jako éru nejen pokročilých technologií, ale i postojů. V důsledku toho se zrodil obraz emancipovaných Amazonek, které se prodíraly vesmírem. Jejich oblečení, které navrhl Paco Rabanne, připomínalo řetězovou poštu, pouze vyrobeno ne z kovu, ale z plastových plátů. Paco Rabanne se stal návrhářem v popkulturním měřítku: návrhář ve spolupráci s Jacquesem Fontereym vytvořil kostýmy pro kultovní vědecko-fantastický film Barbarella, který byl uveden v roce 1968 přímo na vrcholu vesmírného průzkumu. Futuristické oděvní návrhy, použití nekonvenčních materiálů a upřímnost se staly vizuálním komentářem jak vesmírného průzkumu, tak současně probíhající sexuální revoluce. Následně obrazy hlavní postavy filmu inspirovaly mnoho dalších významných návrhářů. Rýmy na její outfity jsme viděli například v kolekcích Jeana-Paula Gaultiera (podzim-zima 2009/2010), Diora (podzim-zima 2014/2015) a Jeremyho Scotta (jaro-léto 2016).

Kolekce Paco Rabanne „12 nenositelných šatů vyrobených z moderních materiálů“, 1966

Jean-Paul Gaultier show podzim-zima 2009-2010

Přehlídka Jeremyho Scotta jaro-léto 2016

PROSTOR V DOMU

Vesmír se postupně stal popkulturním fenoménem. Přenosy startů byly sledovány bez zvednutí z obrazovek; astronauti se proměnili v hrdiny v planetárním měřítku; děti snily o tom, že budou astronauty, ale děti – ne, ne a každý dospělý se zasněně díval do nebe. Prostor měl tedy téměř okamžitě svůj vlastní merch průmyslových designérů, kteří fascinováni vesmírnou tematikou experimentovali s tvary, materiály a barvami. Zahraniční průmyslový design 1960. let nám dal ikonické předměty, které jsou oblíbené dodnes. V první řadě je to samozřejmě ergonomická židle Globe od finského designéra Eera Aarnia, kterou vytvořil v roce 1965. Díky své ergonomii a prostorové estetice nejednou zaujal režiséry, kteří potřebovali vytvořit fantazijní interiéry vesmírných stanic v rámu, jako například ve sci-fi komedii „Mars Attacks!“ Stejně tak židle Djinn od Oliviera Murgueho, které navrhl v roce 1965, zaplnily jeden z nejpamátnějších interiérů Vesmírné odysey Stanleyho Kubricka. Vídeňský umělec, sochař a architekt Walter Pichler vytvořil křeslo, které by se za jiných okolností dalo snadno pasovat za vesmírnou loď Galaxy I. A Dán Werner Panton, unášen myšlenkami na mezigalaktické cestování a mimozemské formy, experimentoval s barvami a zaoblenými planetární tvary, vytvářející vesmírné interiéry, jako je sídlo vydavatelství Spiegel.

READ
Doplňky, díky kterým budete vypadat štíhle

Křesla Verner Panton

Křeslo Globe, Eero Arnio

Křesla Djinn od Oliviera Mourguese v interiérech filmu „Vesmírná odysea“

DŮM V PROSTORU

Designéři ale nepracovali jen na oblibě vesmírného průzkumu, ale i na samotném průzkumu vesmíru. Jak se prodlužovala délka letů, otázka pohodlí astronautů na nízké oběžné dráze Země byla stále naléhavější. Izolovaný uzavřený prostor, stav beztíže – všechny tyto faktory se staly jakýmisi výchozími daty pro navrhování interiérů pilotovaných kosmických lodí. Zároveň bylo nutné najít optimální rovnováhu mezi ergonomií prostoru, funkčností jednotlivých prvků i prostoru jako celku a pohodlným barevným řešením interiéru – protože to je klíčem k úspěšné práci astronautů na oběžné dráze. V SSSR byla prvním „vesmírným designérem“ architektka Galina Balashova. Od začátku 1960. let pracovala v kosmickém podniku OKB-1 pod vedením S. P. Koroljova, kde byla zodpovědná za architektonický vývoj. A téměř tři desetiletí byla jedinou designérkou a jedinou ženou mezi těmi, kdo navrhovali interiéry kosmické lodi Sojuz, orbitálních stanic Saljut a Mir a měsíčního orbiteru (tento program byl zrušen poté, co Američané jako první přistáli na Měsíc) a sovětský opakovaně použitelný raketoplán „Buran“.

Náčrtky Galiny Balashové

Náčrtky Galiny Balashové

Prostřednictvím mnoha experimentů se architektovi podařilo najít rovnováhu mezi technickými principy, uspořádáním a organizací komplexního prostoru. “. Když jsme vyrobili první Sojuz, Sergej Pavlovič (Korolev) zadal úkol vytvořit pohodlný prostor, protože designéři zpočátku jednoduše vyrobili dvě krabice natřené červenou barvou. <. >Rozhodl jsem se, že budou spát na pohovce, kde si mohou sušit skafandry. Toaleta je nutností. Když je zavřená, slouží zároveň jako židle,“ vzpomíná.

VESMÍRNÝ DESIGN V SSSR

Sovětský průmyslový design v 1960. letech 1970. století těžil zejména z technologií a materiálů vyvinutých pro vojenský a kosmický průmysl. Vojenské podniky vyráběly i unikátní designové produkty založené na kosmickém vývoji, např. elektrický samovar „Sputnik“, vytvořený podle návrhu umělce K. Sobakina, který od poloviny 1975. let vyrábí závod Suksun Metal Products. Navíc v SSSR, jako zemi, která měla vést vesmírné závody, bylo vesmírné zboží obzvláště nutné, aby inspirovalo lidi k obecné myšlence dobývání vesmíru. Zde se dovednosti Galiny Balashové opět hodily. Paralelně se svou hlavní tvorbou se zabývala užitým uměním na vesmírné téma, například vyvíjela skici praporů, emblémů a nášivek. V SSSR se osobní emblémy objevily v roce 19 na skafandrech posádky kosmické lodi Sojuz-1973 Alexeje Leonova a Valerije Kubasova, kteří uskutečnili experimentální let v rámci programu Sojuz-Apollo. Náčrt znaku nakreslila Galina Balashova v roce 1975 pro náčrt odznaků, které měly být distribuovány na výstavě ve Francii v Le Bourget na XXX Aerospace Salon. Američanům se odznaky velmi líbily, začaly se používat k výrobě suvenýrů po celém světě. Následně v roce XNUMX byla tato kresba schválena jako znak programu Sojuz-Apollo.

READ
Make-up pro ženy nad 50 let: pokyny krok za krokem
Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: