Oči jak udržet zrak

Moderní život je nepředstavitelný bez počítače nebo smartphonu. Mnoho lidí tráví v práci celý den zíráním do obrazovky. A večer relaxují u televize nebo u knihy. V moderní společnosti má proto trend snižování kvality zraku pozitivní význam, stále více lidí nosí brýle nebo používá kontaktní čočky. Důvodem je: vysoká zátěž očí, sedavý způsob života, špatná strava a špatná ekologie. V důsledku toho je pro udržení kvality vidění nutné dodržovat několik pravidel.

oči – jsou to jedny z nejdůležitějších smyslových orgánů, člověk s jejich pomocí přijímá až 90 % informací. Na správném fungování očí závisí kvalita života, schopnost pracovat a postarat se o sebe.

Orgány vidění u lidí jsou nejvíce přizpůsobeny měnícím se zatížením, například zaostřování očí postupně na různé předměty. Nejsprávnější prací zrakového aparátu je proto krátkodobé napětí v jedné oblasti, po kterém následuje přechod do jiné. Navíc největšího uvolnění očí lze dosáhnout pohledem do dálky. S moderním způsobem života, zejména ve městě, toho nelze dosáhnout. U většiny lidí si oči odpočinou, pouze když spí. Zbytek času jsou vystaveni zátěži z televizní obrazovky, počítače, drobného písma na chytrém telefonu.

S věkem se vidění zhoršuje pro každého, ale v moderní společnosti krátkozrakost je jedním z nejčastějších problémů. Abyste předešli předčasnému zhoršení zraku, musíte dodržovat několik jednoduchých pravidel:

  • Chraňte své oči před ultrafialovým zářením a přímým světlem, jinak může dojít k poškození sítnice. K tomu je vhodné používat specializované tmavé brýle, a to jak při řízení, tak v létě na pláži.
  • Doporučuje se snížit jas obrazovky smartphonu a monitoru počítače. To je zvláště důležité, když je místnost tmavá – ostrý kontrast jasu vytváří velkou zátěž pro oči.
  • V městských podmínkách je vzduch velmi suchý, což je škodlivé pro zrakový orgán. Proto se doporučuje používat zvlhčující kapky nebo doma používat zvlhčovač vzduchu.
  • Doporučuje se chodit častěji. To vám umožní uvolnit oči, poskytuje mozku kyslík. Hodí se hlavně procházky mimo město, kde je hodně zeleně.
  • Kouření a alkohol poškozují zrakový nerv a narušují přívod krve do sítnice. Lidé se špatnými návyky mají často porušení vnímání barev, snížení zrakové ostrosti. Proto se doporučuje vzdát se špatných návyků.
  • Dbá na dostatečný příjem vitamínů v těle. Pro zrak jsou důležité zejména vitamíny A, E, C. Užitečné je jíst borůvky, mrkev, rybíz. Při nedostatku vitamínů ve stravě musíte užívat multivitaminové přípravky.
READ
Rychle odstraňte strany doma

Jak snížit únavu očí při čtení knih

I obyčejné papírové knihy při nesprávném používání velmi zatěžují zrak. Již od malička by se mělo dítě učit číst vsedě, se správným osvětlením. Existuje několik pravidel pro čtení knih, které vám pomohou zachovat váš zrak:

  • Osvětlení by mělo být dostatečné, nejlepší možností je světlo, které dává žárovce 75-90 wattů. Jasnější není nutné, protože to zvýší zatížení očí. Světlo se totiž bude od bílého papíru odrážet. Z tohoto důvodu byste neměli číst venku za slunečného dne.
  • Lhát a číst se vůbec nedoporučuje. V této poloze se zpomaluje tok kyslíku do mozku. Kvůli nesprávnému postavení krčních obratlů je narušen i krevní oběh obecně. Proto je nutné provádět čtení pouze vsedě. V tomto případě by nohy měly být ploché na podlaze, kolena a boky ohnuté pod úhlem 90 °.
  • Doporučená vzdálenost z očí do knihy30 cm až 45 cm. V sedě to lze snadno zkontrolovat položením lokte na stůl. Dlaň by měla být blízko očí. Je potřeba vybírat knihy s dostatečně velkým písmem, abyste nemuseli namáhat oči.
  • Každých 20-30 minut je potřeba odtrhnout oči od knihy a podívat se do dálky. Alespoň 1-2 minuty odpočinku sníží zátěž zraku.

Snižte únavu očí při čtení knih

Správné sledování televize

Televize se stala nejoblíbenější formou zábavy. Ale také vytváří značnou zátěž pro zrak. Ne náhodou se dětem doporučuje dívat se na něj maximálně hodinu denně. Existuje několik pravidel, která jsou důležitá pro děti i dospělé:

  • musíte sedět před obrazovkou a ne na boku;
  • vzdálenost musí být alespoň 2 m;
  • nemůžete sledovat televizi ve tmě;
  • oči by měly cestovat po celé obrazovce, neměli byste je upírat do jednoho bodu;
  • pravidelně musíte změnit polohu, vstát a dát svým očím odpočinek.

Snižte únavu očí při sledování televize

Mějte oči na počítači

Práce u počítače vytváří pro oči větší zátěž než například televize nebo kniha. Modré světlo z monitoru, jeho jas, velikost písma, vzdálenost k obrazovce negativně ovlivňují oči. Doporučuje se strávit u počítače maximálně 6 hodin, u dětí až 3 hodiny. To ale není vždy možné. Proto se při neustálé práci na počítači často objevují tyto problémy:

  • syndrom počítačového vidění způsobuje rozmazání písmen,
  • dochází k pálení, oči zčervenají;
  • s astenopií, bolestí v očích, slzením;
  • syndrom suchého oka je doprovázen bolestí, svěděním, pocitem písku v očích.
READ
Vitamíny Solgar Skin Nails Hair: složení, návod k použití

Šetřete svůj zrak při práci na počítači

Abyste tomu zabránili, musíte znát pravidla práce na počítači. Nejdůležitější je vzdálenost od monitoru. Obrazovka by měla být mírně pod úrovní očí a měla by se nacházet na délku paže. Musíte sedět rovně, nejlépe na židli s anatomickým opěradlem. Nemůžete namáhat krk nebo paže, to narušuje krevní oběh.

Při dlouhodobé práci na počítači je velmi důležité dělat přestávky každých 30-40 minut, dělat gymnastiku pro oči nebo se dívat z okna. A když se díváte na monitor, musíte pravidelně mrkat, což pomáhá vyhnout se suchu. K neutralizaci škodlivého záření z obrazovky se doporučuje používat speciální brýle nebo čočky.

Oči řídí auto

Zraková ostrost je pro člověka, který řídí auto, velmi důležitá. Ale být na cestách po dlouhou dobu, zejména v noci, také vytváří velkou zátěž pro oči. Řidiči musí dávat pozor na vozovku, všímat si malých detailů a změn situace. Proto méně často mrkají, což vede k suchým očím. Negativně působí světlomety protijedoucích aut a oslnění v noci, stejně jako ostré sluneční světlo.

Abyste se vyhnuli snížení zrakové ostrosti a nebezpečné situaci na silnici, musíte správně sedět, nenamáhat ramena. Doporučuje se odstranit drobné předměty v zorném poli, které mohou rušit, netónovat okna. Pokud máte obavy z jakýchkoli problémů, musíte při řízení používat speciální brýle. Existují možnosti pro slunečný den, který chrání před jasným světlem a oslněním, stejně jako pro tmavý čas dne se speciální antireflexní vrstvou.

Snižte únavu očí při řízení

Obecná gymnastika pro oči

Zraková ostrost závisí na správném fungování okohybných svalů. Když se člověk dlouho dívá na obrazovku gadgetů, nefungují. Kvůli tomu zeslábnou a nemohou plnit své funkce. Speciální cvičení pro oči proto nejen pomáhají předcházet poškození zraku, ale mohou obnovit jeho ostrost. Ale musíte to udělat několikrát denně. Nejlepší ze všeho – pár cvičení každých 40 minut práce u počítače. Tato cvičení jsou jednoduchá:

  • pevně zavřete oči a poté oči široce otevřete;
  • často blikat;
  • pohled nahoru-dolů, doleva-doprava;
  • provádět kruhové pohyby očí;
  • střídavě se dívejte do dálky a na špičku nosu.

Zachránit vizi není těžké ani v podmínkách moderní reality. Musíte pouze dodržovat pravidla pro práci s gadgety a chránit oči před přetížením. Správná výživa, oční gymnastika a absence špatných návyků pomohou vyhnout se problémům. Doporučuje se také 1-2krát ročně navštívit oftalmologa, který pomůže včas odhalit změny v práci orgánu zraku.

READ
Donna Karan kolekce podzim-zima: funkce

Oči a počítač

Podle statistik stráví moderní člověk u počítače ročně nejméně 3,5 měsíce, protože se dnes stal prostě nedílnou součástí každodenního života. Proto je tak důležité vědět o vlivu monitoru na vidění, pomůže to včas přijmout nezbytná ochranná opatření k udržení zdraví očí.

Počítač a vidění

Po dlouhé práci na monitoru počítače si téměř každý všimne příznaků únavy očí a někdy i následující:

  • Nepohodlí v očích a jejich podráždění.
  • Pocit “písku”.
  • Bolest a pálení při mrkání.

Lékaři tuto symptomatologii nazývají „syndrom počítačového vidění“. Poměrně často se k němu přidává i „syndrom suchého oka“.

Takové stavy jsou důsledkem únavy očních svalů, které jsou v neustálém napětí, což způsobuje křeče a bolesti. Normálně člověk mrkne přibližně každých 5 sekund, což je minimálně 11 tisíckrát za den. Ale když je jeho pohled zaměřen na monitor počítače, víčka se zavírají téměř 5krát méně často, protože oči se musí namáhat, aby viděly obraz přes nepřetržité blikání obrazovky. Právě tento důvod lékaři označují za hlavní zhoršující se vidění. Je pravda, že existují další negativní faktory vlivu, které je třeba vzít v úvahu také při přijímání opatření na ochranu zraku před počítačem.

Proč počítač kazí vidění?

Namáhání očí. Při porovnání vytištěného obrázku s obrázkem na obrazovce je okamžitě patrné, že v prvním případě je tvořen souvislými čarami a ve druhém – samostatnými body-pixely, které neustále svítí a blikají. Čím déle člověk pracuje za monitorem, tím více se zrak zhoršuje. Je pravda, že různé činnosti způsobují nestejné poškození očí. Například při čtení a kreslení kreseb je zatížení zraku téměř pětkrát vyšší, než jaké zažívá zrakový aparát v případě sledování filmu, a to i v případě, že je člověk v poměrně malé vzdálenosti od pracovní obrazovky. Je to dáno tím, že oči se v prvním případě dlouhodobě zaměřují na jeden bod. Právě tato koncentrace má negativní vliv, přetěžuje oční svaly. Mnoho lidí proto při práci u počítače pociťuje únavu a bolest očí, což jim nakonec kazí zrak.

Něco málo o organizaci pracoviště. Pokud vás bolí oči nebo vás počítač unaví, měli byste věnovat pozornost jeho umístění. Vizuální nepohodlí může být způsobeno špatným osvětlením pracoviště, odlesky obrazovky a nepřesně nastaveným kontrastem a jasem monitoru.

READ
5 nejlepších produktů péče o pleť na podzim

Vliv počítače na lidské vidění je přitom dán kvalitou obrazu přijímaného na obrazovce. Postrádá jasnost a kontrast známý oku, který poskytuje tištěný text. Udržet pohled a zaměřit se na tyto obrazy je pro zrakový aparát obtížnější než při běžném čtení. Silnou únavu očí může způsobit i nepohodlné rozhraní počítače. Nešťastné fonty, barvy a rozložení znesnadňují práci. To vše je špatné pro zrak a může způsobit bolesti hlavy nebo vážné zrakové nepohodlí.

Jak si udržet zrak při práci na počítači

Jak si udržet zrak

Ochrana očí před zhoubným vlivem monitoru počítače – úkol je docela proveditelný. Abyste předešli počítačovému vizuálnímu syndromu, měli byste dodržovat následující jednoduché tipy:

  • Blikejte častěji. Jednou z příčin suchých očí je málo časté mrkání. Při práci u počítače se člověk často dívá z obrazovky na klávesnici. Mozek přitom takový pohyb očí vnímá jako mrkání. Ale protože se oči v tuto chvíli úplně nezavřou, nedostává se jim dostatečného čištění a hydratace. Při práci u počítače byste se proto měli snažit častěji mrkat, abyste si chránili zrak. Lidé, kteří nosí brýle nebo čočky, také potřebují dodatečnou vlhkost v očích. Pro tento účel stojí za to použít speciální kapky, jejichž složení je podobné přirozené slze.
  • Používejte počítačové brýle. Tyto brýle jsou navrženy tak, aby eliminovaly odlesky monitoru a zvýšily kontrast obrazu. Čočky v kvalitních počítačových brýlích obsahují speciální filtry, které nepropustí modré světlo vyzařované obrazovkou monitoru. Takové paprsky mohou poškodit sítnici oka, díky čemuž se snižuje ostrost vidění. Přítomnost takového filtru je indikována hnědým odstínem čoček. Také jejich povrch musí mít antireflexní vrstvu. Abyste ale měli jistotu, že vám brýle při práci u počítače pomohou zachovat zrak, je lepší svěřit jejich výběr očnímu lékaři.
  • Nainstalujte monitor správně. Neměl by být umístěn naproti oknu, které není ověšené závěsy. To přispívá k rozdílu mezi jasem obrazovky a prostorem za ní, což způsobuje vizuální nepohodlí, únavu, únavu očí, bolesti hlavy. Důležitý je také směr pohledu. Chcete-li chránit oči a omezit negativní dopad obrazovky, můžete ji umístit tak, aby byl monitor 10 centimetrů nad úrovní očí uživatele.
  • Dělejte si pravidelné přestávky v práci. Aby byly vaše oči méně unavené, musíte každých 20 minut odvrátit zrak od obrazovky počítače a alespoň 30 sekund se dívat do dálky. Současně můžete věnovat malou sadu cvičení pro oči, abyste jim dali odpočinek a uvolnili svaly.
  • Absolvujte pravidelné oční prohlídky. Poruchy zraku, které se objevily, dokáže odhalit pouze oční lékař. Předepíše nápravná opatření a dá užitečná doporučení. Pravidelným absolvováním takových vyšetření můžete předejít rozvoji mnoha očních onemocnění a zachovat si zrak.
READ
Zimní manikúra s objemným horským popelem: design s fotografií

Dodržováním těchto jednoduchých tipů je snadné udržet si zrak, i když musíte většinu dne pracovat u počítače.

Gymnastika pro oči

Jedná se o soubor speciálních cviků zaměřených na procvičení a uvolnění očních svalů, které je při práci u počítače naprosto nezbytné.

Cvičení 1. Pokuste se přivést oči ke kořeni nosu a zůstat v této poloze alespoň 4 sekundy. Poté se vyplatí dívat se na krajinu za oknem po dobu 6-10 sekund. A pak toto cvičení několikrát opakujte.

Cvičení 2. Otočte oči co nejvíce doleva, aniž byste tímto směrem otočili hlavu. Zaměřte svůj pohled na několik sekund. A pak udělejte totéž, dívejte se doprava, nahoru a dolů.

Cvičení 3. Pohledem musíte „nakreslit“ kruh proti směru hodinových ručiček a podívat se do dálky za oknem. Poté kruh “nakreslete” v opačném směru. Proveďte několik opakování cviku.

Cvičení 4. Mrkněte co nejrychleji, počítejte do 10 a poté na několik sekund zavřete oči. Znovu na minutu mrkejte a znovu zavřete oči. Pak je otevřete a podívejte se do dálky za oknem.

Zkontrolujte si zrak v Moskvě

Pokud jde o moskevskou oční kliniku, každý pacient si může být jistý, že za výsledky chirurgického zákroku budou zodpovědní vysoce kvalifikovaní refrakční chirurgové, jeden z nejlepších ruských specialistů v této oblasti. Důvěru ve správný výběr samozřejmě přidá i vysoké renomé kliniky a tisíce vděčných pacientů. Nejmodernější přístrojové vybavení pro diagnostiku a léčbu očních onemocnění, jedni z nejlepších specialistů a individuální přístup k problémům každého pacienta jsou zárukou vysokých léčebných výsledků na moskevské oční klinice.

Chcete-li objasnit náklady na konkrétní postup, domluvte si schůzku na moskevské oční klinice, můžete zavolat do Moskvy 8 (800) 777-38-81 и 8 (499) 322-36-36 (denně od 9:00 do 21:00) nebo pomocí ONLINE REGISTRAČNÍHO FORMULÁŘE.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: