Oči a počítač, jak zachránit zrak

Pokud trávíte hodně času před monitorem, můžete si vydělat syndrom počítačového vidění. Příznaky jsou následující: je obtížné přeostřit pohled z blízkých předmětů na vzdálené, je cítit suchost, pálení a silné namáhání očí, hlava bolí a zdá se, že se něco dostalo do očí – chci „poškrábat“ jim. Známý? Tomu všemu se lze vyhnout, i když hodně pracujete u počítače – stačí dodržovat jednoduchá pravidla.

S pomocí oční lékařky z Léčebného a rehabilitačního centra ruského ministerstva zdravotnictví Marii Bayzulaevové jsme připravili tipy pro ty, které nelze od monitoru odnést.

Umístěte obrazovku správně

Oči by měly být více než 14 stupňů nad středem monitoru, doporučuje se 15-20. Důležité je dívat se na počítač trochu seshora – je to pohodlnější pro krk a oči se méně vysušují, protože je není potřeba mít pořád dokořán.

Kup si dobrý monitor

Nešetřete na antireflexním monitoru, zvláště pokud pracujete před oknem. Rozlišení obrazovky by mělo být vysoké, protože nekvalitní obraz s nízkým kontrastem více namáhá oči.

Pozor na jas

Úrovně osvětlení displeje a pracoviště se musí shodovat. Nepracujte ve tmě s vypnutými světly. Pokud je místnost světlá, zvyšte také jas monitoru.

Dodržujte pravidlo 20/20/20

Byl vynalezen zahraničními oftalmology jako vhodný pro moderní rychlé tempo života. Říká: „Každých 20 minut si vezměte 20 sekund a podívejte se 20 stop pryč“ – každých 20 minut si musíte udělat pauzu na 20 sekund a podívat se na předmět, který je 20 stop (6 metrů) daleko.

Mrkněte častěji nebo použijte hydratační kapky

Běžně člověk mrkne každých 10 sekund, což přispívá k obnově slzného filmu a důkladnému zvlhčení očí. Je prokázáno, že při delší práci u monitoru k tomu dochází méně často, což způsobuje syndrom suchého oka. Pokud vás často bolí a červenají oči, máte pocit, jako by se do nich dostal písek – možná je to ono. V tomto případě lze použít umělé slzy. Přicházejí v různém stupni viskozity a jsou vybírány oftalmologem v závislosti na závažnosti syndromu.

Chraňte své oči brýlemi na počítač

Můžete si zakoupit speciální brýle s antireflexní vrstvou. To platí zejména pro lidi s refrakčními vadami, tedy lomem světelných paprsků v oku. Pokud používáte brýle na čtení, pro práci u počítače se hodí ty, které mají přechod z blízké zóny do střední zóny – aby se pohodlně dívali z papírových dokumentů na monitor.

READ
Krémové barvivo na vlasy - záruka jednotného jasu a lesku kudrlin

Určitě udělejte oční cviky

Když se podíváte na monitor, funguje sval zodpovědný za vidění na blízko. Při neustálém napětí se to křečí. Jedná se o křeč akomodace, která vede k tomu, že na konci pracovního dne vidíme předměty v dálce rozmazaně. Aby sval nezmrzl v „myopické“ poloze, je nutné pravidelně posouvat pohled z blízka do dálky.

Udělejte alespoň jedno jednoduché cvičení – „značku na skle“, kterou navrhl doktor E.S. Avetisov. Technika je následující: dívejte se na objekt ve vzdálenosti 30-35 centimetrů od očí po dobu 1-2 sekund, poté se po stejnou dobu dívejte na objekt ve vzdálenosti 30 metrů od vás a poté se podívejte na blízký objekt znovu. Cvičení stačí dělat alespoň 5 minut denně.

Jezte potraviny bohaté na lutein

Lutein je pigment, který chrání oči před poškozením, jako druh světelného filtru, blokující škodlivé ultrafialové záření. Při jeho nedostatku je sítnice náchylnější k destrukci. Zvyšuje ostrost a ostrost vidění. Této látky je hodně ve špenátu, petrželce, dýni, pistáciích. V mrkvi, kterou mnozí považují za všelék na oči, je již přítomen, ale téměř 50krát méně než ve špenátu.

Pro děti je opravdu lepší nesedět celý den u počítače

U dospělých mizí příznaky spojené s dlouhým pobytem u počítače správným odpočinkem. Ale u dětí během formování vidění vede nadměrná práce očí na blízko k rozvoji krátkozrakosti a astigmatismu. Údaje z mezinárodních studií prokazují progresi zrakových patologií u dětí, které tráví málo času venku. Mladí ITčkáři, kteří se neobejdou bez počítače, by proto měli zátěž na oči rozhodně kompenzovat relaxačním cvičením a zdravým životním stylem.

Life hack: jak včas podezřívat problémy se zrakem

Jízda na kole vyžaduje dobrý zrak. Okamžitě si všimnete, pokud začne padat, a problém vyřešíte včas. Bohužel mnoho lidí vidění na dálku v běžném životě vůbec nepoužívá. Zhoršení je proto zaznamenáno, když je obtížné rozlišit tváře známých na ulici.

Ještě lépe, upgradujte své dovednosti, abyste získali velké honoráře tím, že budete pracovat jen několik hodin denně. Vaše oči vám určitě poděkují!

READ
Pencil-kayal: co to je a jak ji používat; výběr 10 nejlepších

Zde je překlad článku od Shafi Rizvi zveřejněného na medium.com. Autor uvádí 7 tipů, jak chránit oči před vlivy obrazovky počítače.

Fotografie z Unsplash. Autor: Daniil Kuzelev

Používáte často počítač nebo chytrý telefon? Musíte kvůli práci trávit hodně času u počítače? Pak nevědomky riskujete svou vizi.

Průměrný vývojář softwaru tráví na počítači nejméně 8 hodin denně, přičemž často používá více monitorů. Při takto dlouhé pracovní době je málo času na aktivní odpočinek, což negativně ovlivňuje fyzické zdraví. Modré záření z obrazovek zařízení navíc nepříznivě ovlivňuje mozek, což má za následek poruchy spánku. Modré světlo potlačuje produkci melatoninu, hormonu, který reguluje cyklus spánku a bdění.

Dalším důsledkem dlouhodobého používání počítače je možnost rozvoje syndromu počítačového vidění.

Důsledky syndromu počítačového vidění

Suché oči

K tomuto stavu dochází při občasném mrkání. Programátor je zpravidla tak ponořený do svých úkolů, že dokonce zapomene mrknout! Výzkumy ukazují, že při používání počítače nebo chytrého telefonu lidé mrkají o polovinu častěji.

Mrkání je nezbytné pro obnovu slzného filmu, který pomáhá udržovat vaše oči vlhké. Nečasté mrkání vede k jeho zničení a v očích dochází k suchu. Chcete-li zjistit, zda netrpíte syndromem suchého oka, měli byste se poradit se svým lékařem.

Nepohodlí, podráždění, rozmazané vidění, pocit cizího tělesa v oku a červené oči jsou možné příznaky syndromu suchého oka. Pokud vás tyto příznaky obtěžují delší dobu, poraďte se s lékařem.

únava očí

Další nemocí, která může vyplynout z dlouhodobé práce u počítače, je únava očí. Hlavní příčinou nepohodlí a únavy je jasné světlo vyzařované obrazovkami. Jeho vliv lze zvýšit, pokud se výrazně liší od osvětlení pozadí.

Jednoduché tipy pro zdraví očí

1. Použijte pravidlo 20-20-20

Jedná se o jeden z nejjednodušších životních triků, který zabrání únavě vašich očí a je široce používán v oftalmologii. Cílem je donutit se zaměřit své oči na různé předměty. Dlouhé zaostřování na jeden bod může způsobit únavu očí. Dodržujte proto pravidlo: každých 20 minut se dívejte na 20 sekund na předmět nacházející se 20 stop (6 metrů) od vás.

READ
Jak namalovat spodní řasy řasenkou? A zda je nutné malovat spodní řasy - vizážisté odpovídají

Zpočátku si zapomenete dát každých 20 minut pauzu a návyk se bude těžko vytvářet. Ale tady je jednoduché doporučení, kterým jsem se řídil: Nastavte si na zařízení každých 20 minut budík, který vám pravidlo připomene.

Toto pravidlo se může zdát nepřijatelné, protože budete muset přerušit svůj pracovní postup. Ale opravdu byste se rozhodli neustále poškozovat svůj zrak? Volba je na tobě.

2. Vypořádejte se s modrým světlem s f.lux

Jak jsem řekl na začátku, modré světlo je jednou z hlavních příčin zhoršení zraku. V malých množstvích neškodí očím, ale dlouhodobá expozice může způsobit nenapravitelné škody.

f.lux je middleware určený ke snížení únavy očí. Upraví teplotu barev obrazovky podle vaší geografické polohy a denní doby. Tento program je užitečný zejména pro lidi, kteří pracují v noci, protože výrazně snižuje množství modrého světla vyzařovaného obrazovkou.

3. Upravte jas a kontrast

Dalším faktorem, který ovlivňuje únavu očí, je jas obrazovky. Chcete-li dosáhnout optimálního jasu, nezapomeňte jej upravit podle jasu vašeho okolí. Můžete si to ověřit pomocí jednoduchého testu. Odhalte bílé pozadí na obrazovce: Pokud obrazovka vypadá jako zdroj světla, znamená to, že musíte snížit její jas. V ideálním případě by za monitorem neměla být žádná okna, jinak vás nadměrné denní světlo donutí zvýšit jas obrazovky.

Kromě jasu je potřeba nastavit i optimální úroveň kontrastu, abyste při pohledu na obrazovku nemuseli mžourat a namáhat oči. Ujistěte se, že čtení textu na obrazovce nezpůsobuje nepohodlí. Tmavá písmena na světlém pozadí jsou perfektní kombinací pro čtení.

4. Upravte polohu monitoru

Proč lidé častěji mluví o nebezpečích počítačových obrazovek a chytrých telefonů než o televizích? Protože obrazovka počítače nebo telefonu je zpravidla umístěna mnohem blíže očím než obrazovka televize.

Běžní uživatelé by měli věnovat pozornost vzdálenosti mezi obrazovkou a očima. V ideálním případě by měla být alespoň 51 cm. Doporučuje se umístit monitor pod úroveň očí (tak, aby horní část obrazovky byla v úrovni očí nebo o něco níže).

5. Poraďte se se svým lékařem

Bezpochyby nejlepším a nejviditelnějším způsobem, jak zkontrolovat zdraví očí, je navštívit lékaře. Na rozdíl od jiných onemocnění není ztráta zraku tak snadno rozpoznatelná, protože jde o postupný a pomalý proces. Navíc lidé nejčastěji nevěnují pozornost příznakům rozmazaného vidění (jako jsou bolesti hlavy), protože je to běžná bolest, se kterou se mnozí potýkají v každodenním životě. To může vést k tomu, že patologie zraku nebudou identifikovány a léčeny.

READ
10 hollywoodských hvězd přistižených v parukách

Všem běžným uživatelům počítačů se doporučuje jednou ročně navštívit očního lékaře, aby se ujistili, že je s jejich zrakem vše v pořádku.

6. Vyměňte monitor

Pro mnohé z vás nemusí být toto doporučení relevantní, protože většina moderních pracovišť je vybavena počítači s LED displeji. Ale pro ty, kteří stále používají CRT monitory, je nejvyšší čas je vyměnit za LED. CRT monitory způsobují únavu očí v důsledku blikání – čím nižší je obnovovací frekvence monitoru, tím více nepohodlí zažijete.

Pokud plánujete výměnu monitoru, poohlédněte se po novém s vyšším rozlišením a větší velikostí displeje. I když může být takový monitor drahý, stále se vyplatí utrácet peníze, pokud na počítači trávíte spoustu hodin.

7. Používejte počítače a chytré telefony co nejméně

Existuje mnoho způsobů, jak snížit množství času, který trávíme za obrazovkami počítačů a chytrými telefony. Ušetřený čas lze strávit užitečně – věnovat se outdoorovým aktivitám, které budou mít blahodárný vliv nejen na zrak, ale také na fyzické a duševní zdraví. Založení nového koníčka je jedním ze způsobů, jak snížit množství času, který trávíte na sociálních sítích.

Pokud trávíte hodně času čtením na počítači nebo telefonu, zkuste si pořídit tištěnou verzi materiálů a přečíst si je na papíře. Pokud je to kniha, zkuste ji najít u přátel nebo v knihovně. Ze začátku to bude těžké, ale časem si zvyknete.

Závěr

Sdílel jsem s vámi tipy, které používám v každodenním životě, abych si zachoval svou vizi. Existují však různé další metody. Můžete dokonce zkusit nosit počítačové brýle na předpis od svého lékaře.

Ve světě ovládaném technologiemi jsou naše oči každý den vystaveny škodlivým vlivům. Takže se určitě starejte o svůj zrak!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: