Kompresní oblečení

Kompresní oblečení pro sport již dlouho využívají sportovci při tréninku, závodech i během odpočinku. Kromě příjemného přiléhavého efektu má soutěžní kompresní uniforma a jednotlivé prvky výbavy atraktivní vzhled a organicky doplňují image sportovce.

Kompresní oblečení má zlepšit výkon sportovců, snížit riziko zranění a urychlit zotavení po náročném tréninku a soutěži. Ale je tomu skutečně tak? Umožňuje vám těsná uniforma dosáhnout lepších sportovních výkonů?

Co je kompresní oblečení

Kompresní oděvy jsou sportovní uniformy, spodní prádlo a jednotlivé části výbavy vyrobené z elastických a přiléhavých tkanin, obvykle s přídavkem spandexu nebo elastanu. Díky těsnému střihu poskytuje kompresní oblečení tlak na jednotlivé části těla a zlepšuje aerodynamické vlastnosti při sportu, kde je to nutné.

Kompresní technologie se aplikuje na širokou škálu oděvů – spodní prádlo, ponožky, návleky na nohy, šortky, tílka, návleky na ruce, plavky, startovací obleky. Sortiment oblečení prezentovaného v obchodech vám umožňuje najít cenově dostupná řešení pro profesionální sportovce i amatéry.

Jaké typy kompresního oblečení se používají při sportu?

Kompresní termoprádlo

Pro zimní sporty (alpské lyžování, běžky, turistika) se spodní prádlo vyrábí s přídavkem spandexu. Toto řešení zajišťuje těsné přiléhání základní vrstvy k tělu, odvádí pot a vlhkost při zachování pohyblivosti kloubů a svobody pohybu.

Taytsy

Punčocháče jsou přiléhavé sportovní kalhoty. Dodávají se v plné velikosti (po celé délce nohy) a zkrácené (do poloviny lýtek nebo ke kolenům). Vyrábějí se z různých látek – bavlna, syntetické materiály s přídavkem elastanu nebo spandexu. Punčochové kalhoty těsně přiléhají k nohám a poskytují podporu svalům bérce, stehen a kolen.

Také pro outdoorové sporty v zimě existují zateplené punčochové kalhoty – mají zevnitř přidanou fleecovou podšívku a na přední straně jsou zpravidla ochranné vložky z membrány Windstopper, která chrání před větrem.

Díky rozmanitosti nabízených modelů jsou punčocháče využívány pro halové sporty (fitness, jóga), outdoorové sporty (běh, cyklistika) a zimní sporty (běžky).

Trička a tílka

Kompresní košile s krátkým a dlouhým rukávem se používají ve sportech, které vyžadují těsné přiléhání látky k tělu, aby se minimalizovalo tření a byla zachována volnost pohybu. Podobné oblečení se používá ve fitness, crossfitu, bojových uměních a gymnastice.

Soutěžní oblečení

Startovací obleky pro soutěže mají také kompresní vlastnosti. Přiléhavý střih zlepšuje aerodynamiku ve sportech, kde je to obzvláště důležité – neopreny pro plavání na otevřené vodě, závodní oblečení pro rychlobruslení, sprint, cyklistiku.

READ
Jak nosit kožich s džíny: vytvořte stylový vzhled

Аксессуары

Kromě oděvů se z látek s kompresními vlastnostmi vyrábí také ponožky, návleky na nohy a rukávy. Někteří sportovci je používají při závodech, jiní v období rekonvalescence. Předpokládá se, že při běhu na dlouhé vzdálenosti mohou kompresní kamaše snížit otoky a šokové zatížení svalů.

Jaké jsou výhody kompresního oblečení?

Zlepšení ekonomiky běhu

Studie publikovaná v International Journal of Sports Medicine ukazuje, že nošení kompresních punčochových kalhot (ve srovnání s běžnými šortkami) při běhu zlepšuje celkovou cirkulaci a snižuje nárazové zatížení svalů, ke kterému dochází při každém běžeckém kroku, když noha dopadne na povrch.

Při dlouhodobém běhu submaximální (80 % maximální spotřeby kyslíku) rychlostí zlepšuje použití kompresního oblečení ekonomiku běhu (účinnost spotřeby kyslíku) a pomáhá snižovat energetický výdej.

Při joggingu (v nízkém tempu) a také při běhu maximální rychlostí však kompresní oblečení neposkytuje žádné výrazné výhody a neovlivňuje ekonomiku běhu.

Zlepšená koordinace

Propriocepce je vnímání těla v prostoru. Vzniká v mozku díky přenosu informací po nervových vláknech ze svalů, kloubů a šlach různých částí těla. Díky propriocepci si člověk může uvědomovat aktuální polohu těla a úhly v jednotlivých kloubech, rychlost pohybu a vnější vliv sil i vlastní svalovou námahu v konkrétním okamžiku.

Výzkumy ukazují, že oblečení s kompresními vlastnostmi v důsledku vnějšího tlaku na kožní receptory zlepšuje proprioceptivní schopnosti. Přesnější vnímání těla v prostoru je důležité u komplexních koordinačních a rychlostně-silových sportů, kdy se sportovec neustále pohybuje a mění směry pohybů.

Snížené poškození svalové tkáně

Kreatinkináza (CPK) je enzym, jehož hladiny se prudce zvyšují během zranění, stejně jako při dlouhodobém a intenzivním cvičení. CPK používají sportovní lékaři k posouzení poškození svalové tkáně.

Některé studie ukazují, že nošení kompresního prádla snižuje koncentrace CPK po intenzivním cvičení. Jiné studie ukazují, že při používání kompresního oblečení dochází k poklesu CK při excentrických kontrakcích – pohybech, při kterých se sval při zátěži prodlužuje. K tomu dochází při prodlužování loketních a kolenních kloubů na posilovacích strojích a s volnými závažími (činky, činky).

Předpokládá se, že k tomu dochází v důsledku zlepšení krevního oběhu, ale tato teorie zatím nebyla v praxi potvrzena. Je třeba také poznamenat, že probíhající studie neprokazují vždy pokles CPK v důsledku používání kompresního oblečení. Možná to souvisí s jinými faktory, například s fyziologickými vlastnostmi konkrétní osoby.

READ
Jak si obarvit vlasy na černo

Zrychlené zotavení

Bolest a ztuhlost svalů po intenzivním a dlouhodobém cvičení se obvykle objevuje v důsledku rozpadu svalových vláken a okolních tkání a také zánětlivých reakcí.

Výzkumy ukazují, že nošení kompresního prádla zlepšuje krevní oběh, snižuje opožděnou bolest po tréninku (bolestivost) a umožňuje rychlejší obnovu svalové síly.

Samostatná studie dokonce zkoumala maratónské běžce, zda nošení kompresních ponožek po dobu 48 hodin po uběhnutí maratonu může urychlit regeneraci svalů nohou.

K tomu si běžci po skončení závodu oblékli kompresní legíny a nosili je dva dny. Poté provedli test na běžícím pásu: běželi, dokud neuspěli. Ukázalo se, že u skupiny nosící kompresní ponožky se doba do selhání prodloužila a u sportovců bez dalšího příslušenství se snížila ve srovnání s podobným testem před dokončením maratonu.

Nutno podotknout, že na obalu kompresního sportovního oblečení často chybí informace o kompresní třídě – tlaku, který tvarovací oblečení vyvíjí na části těla. Z tohoto důvodu provedené studie nezmiňují, které kompresní prádlo se v testech používá. To nám zase neumožňuje dělat jednoznačné závěry o tom, které oblečení skutečně pomůže s rekonvalescencí a které bude fungovat jako placebo.

Psychologické sebevědomí

Některé studie také naznačují, že psychologické faktory (například placebo efekt), i když nejsou dostatečně prozkoumány, mohou být základem pozitivního účinku nošení kompresního prádla.

Braid McRae, jeden z autorů recenze publikované v časopise Sports Medicine, věří, že placebo efekt nelze ignorovat, protože mnoha sportovcům kompresní oblečení pomáhá jít na další trénink a cítit se jistěji v posilovně. Braid je přesvědčen, že takové věci mohou být vedeny osobní zkušeností, a nejen medicínou založenou na důkazech.

Fyzioterapeut a profesor na Kalifornské univerzitě v San Diegu Samuel R. Ward souhlasí a poznamenává, že zatímco fyziologické změny, ke kterým dochází při nošení kompresního prádla, nebyly kvantifikovány, mnoho lidí se cítí lépe a sebevědoměji. Cítí větší podporu kolem kloubů a svalů, které byly buď nedávno zraněné, nebo jsou náchylné ke zranění. Placebo efekt proto nelze ignorovat, pokud správné vjemy vedou k lepšímu výkonu.

Jak vybrat kompresní oblečení

Odborníci poznamenávají, že při výběru kompresního oblečení je nesmírně důležité najít vhodnou velikost a styl, protože sportovci se liší výškou, tvarem, délkou končetin a vývojem svalů. Při různých počátečních údajích je důležité dosáhnout pocitu druhé kůže, aby kompresní prádlo, oblečení a doplňky vytvářely příjemný tlak, ale nesvíraly klouby a cévy.

READ
25 nápadů, co nosit s leopardím kabátem a vypadat draze

Na druhou stranu se vědci zatím neshodli na tom, jak posoudit optimální tlak, který by kompresním oděvům přinesl maximální užitek, proto doporučují především řídit se tabulkami velikostí od výrobců. Pokud je možné vyrobit oblečení nebo doplňky na zakázku podle osobních rozměrů, pak byste měli využít této možnosti.

Při výběru kompresního oblečení je důležité vzít v úvahu faktor sezónnosti: některé modely jsou vyrobeny v odlehčené letní verzi, jiné – zateplené s přidáním fleece a větruodolných vložek.

Pojďme se bavit o autotréninku:

  • Je škodlivé běhat ve městě se špatným vzduchem: jak chránit své zdraví při tréninku ve městě
  • Běhání po asfaltu je škodlivé! Nebo ne? Podívejme se, jak tráva, půda, písek, beton a povrchy stadionů ovlivňují běh
  • Co dělat s mozoly a kam dát telefon a vodu při běhání? Life hacky od ruského šampiona v maratonu
  • 8 důvodů, proč se přidat k přátelům, kteří sportují: podpora, antistres, zdraví
  • Jak správně sportovat. Jaké zátěže zvolit? Co se stane s klouby? Proč bolí svaly?

Foto: unsplash.com/Rob Wingate, Thought Catalog, Victor Freitas, Filip Mroz, Julia Ballew, Nicolas Hoizey, Gabin Vallet, Miguel A. Amutio

Kompresní spodní prádlo pro sport: typy, vlastnosti výběru

Kompresní prádlo se používá k prevenci cévních onemocnění, což je důležité zejména pro sportovce. Dlouhé tréninky vytvářejí větší zátěž pro svaly a cévy a „kompresivní“ oblečení následky takového cvičení zmírní. Nošení takového dresu se doporučuje i ženám po císařském řezu a lidem po operaci, kteří chtějí sportovat.

Co je kompresní prádlo?

Kompresní úplet je druh spodního prádla s léčebným a preventivním účinkem. Takové věci mají přesně vypočítaný účinek na končetiny, zužují žíly a zvyšují rychlost průtoku krve.

Myšlenka šití takového oblečení vznikla po vytvoření elastického obvazu. Pevné obvazy byly aplikovány na různé části těla, včetně nohou. Bylo poznamenáno, že postup zmírňuje únavu a otoky.

Spodní prádlo, na rozdíl od obvazu, nevyžaduje neustálé stahování obvazu, protože neustále vyvíjí tlak. Inovativní materiály zajišťují pohodlné nošení.

Kompresní punčochy jsou pro sportovce nepostradatelné. Ploché dresy se vyrábí následujícím způsobem: polotovary jsou vyrobeny pleteným stehem, aby se zajistilo přiléhavé uchycení. Poté se díly sešijí plochým elastickým švem. Silná tkanina poskytuje masážní účinek, podporuje lymfodrenáž. U takových modelů se otok neobjeví ani po dlouhém a namáhavém tréninku.

READ
Jak odstranit skvrnu od deodorantu z něčeho, co si ceníte, aniž byste zanechali stopy

Mezi nedostatky kompresního oblečení sportovci zdůrazňují obtížnou péči a vysoké náklady na výrobky. V procesu závislosti se může objevit nepohodlí, zejména v horkém počasí.

Jak vybrat kompresní prádlo?

Abyste při výběru neudělali chybu, měli byste věnovat pozornost následujícím bodům:

výrobek musí být vyroben z elastického syntetického materiálu;

typ komprese, který závisí na tkaní nití, musí být vhodný pro daný úkol;

oblečení by mělo perfektně sedět, neomezovat v pohybu a nedrhnout pokožku.

Vzhled je také důležitý, celá forma by obecně měla působit harmonicky. Na večerní hodiny si můžete zakoupit výrobky s reflexními prvky.

Funkce sportovního kompresního prádla:

udržuje tonus cévní a svalové tkáně;

dodává nohám extra stabilitu;

zajišťuje okysličení svalových tkání;

urychluje odstraňování kyseliny mléčné ze svalů;

zlepšuje koordinaci pohybů;

snižuje stres na srdce.

Pravidelné nošení kompresního prádla při tréninku je účinnou prevencí rozvoje křečových žil a zlepšením vaší vytrvalostní výkonnosti.

Druhy kompresních zařízení a typy komprese

Dámská fitness kompresní sada obsahuje:

tričko nebo tričko;

ponožky, punčochy, legíny a rukávy.

Různí výrobci navíc nabízejí sportovní podprsenky určené jak pro intenzivní tréninkový proces, tak pro lehký trénink.

Pánské modely jsou zastoupeny těmito modely:

Trička nebo trička;

šortky nebo punčochové kalhoty;

ponožky, punčochy, legíny a rukávy.

Takové oblečení poskytuje dobrou cirkulaci vzduchu a chrání před podchlazením, což je zvláště důležité pro outdoorové aktivity. Kompresní vybavení pro trénink ve fitness klubech navíc poskytuje výborný odvod vlhkosti a termoregulaci.

Existují dva typy komprese sportovního oblečení, z nichž každý má své vlastní vlastnosti:

  1. Aktivní. Navrženo pro nošení při cvičení. Hlavní úkoly: zvýšení svalové výkonnosti, zlepšení koordinace, zvýšení rychlosti, prevence zranění, snížení bolesti.
  2. Zotavení. Vhodné na nošení po vyučování. Takové produkty snižují bolest po cvičení, snižují otoky a únavu a zabraňují riziku onemocnění žil.

Kompresní punčochy jsou zase rozděleny do dvou dalších kategorií:

  1. Pro trénink. Takové produkty poskytují střední kompresi. Pomáhají vyhnout se podvrtnutí během nucených tréninků a prakticky eliminují bolest po tréninku.
  2. Pro soutěž. Chcete-li dosáhnout maximálních výsledků, používejte modely, které poskytují pevnější kompresi. Tato fixace svalů je přivádí do nejbezpečnějšího, ale zároveň efektivního stavu.
READ
Jak se dělá strobing make-up, technika a kosmetika

Nemůžete neustále trénovat v kompresi. Cévy přestávají udržovat svůj tonus, což může způsobit opačný účinek – rozvoj křečových žil a výskyt otoků.

Princip fungování prádla

Principem fungování kompresního prádla je stlačování hlubokých i povrchových žil, zúžení cév a urychlení mikrocirkulace krve. Díky tomu se do svalů dostává více živin a kyslíku a rychleji se odstraňuje oxid uhličitý a produkty rozpadu.

Takové věci dobře drží svaly a klouby, snižují trauma a zvyšují tělesný pocit prostoru. Nošení „kompresního“ oblečení dělá sport produktivnějším a outdoorové aktivity díky dobré termoregulaci pohodlnější.

Vysoce kvalitní spodní prádlo má v různých oblastech různé stupně komprese. Dole je zatížení cév vyšší, takže míra komprese je větší, u kotníku dosahuje 100 % a postupně klesá až na 40 % u kyčlí.

Jak vybrat správnou velikost?

Při výběru kompresního sportovního prádla by se mělo stavět nejen na druhu aktivity, ale také na velikosti. Rozsahy velikostí uvedené na webu by měly být kontrolovány se skutečnými obvody, protože často dochází k nesrovnalostem.

V tomto oblečení může i jeden centimetr navíc nebo chybějící centimetr způsobit nepohodlí při nošení. Příliš malá velikost bude bránit krevnímu oběhu, velká velikost – nebude mačkat. Obě možnosti nejenže nejsou prospěšné, ale mohou i uškodit. Pokud však parametry spadají do hraniční velikosti, je lepší zvolit menší.

Správný produkt perfektně sedí a vypadá jako druhá kůže.

Indikace a kontraindikace pro nošení

Jako prevenci křečových žil a prevenci zranění při sportu se doporučuje nosit kompresní punčochy, legíny, ponožky, legíny, trička, šortky a rukávy. Tento produkt má však také své kontraindikace.

Nošení „ždímacích“ věcí se nedoporučuje při problémech se srdcem a cévami. Odmítnout takové spodní prádlo by měli lidé trpící endarteritidou, aterosklerózou, onemocněním tepen dolních končetin. Při těchto patologických stavech dochází k silnému zúžení průsvitu cév, kvůli kterému klesá tlak. Další “komprese” může vést k vážným komplikacím.

Kompresní oděvy by se neměly nosit, pokud jsou zjištěny následující problémy:

vředy spojené s diabetem;

otevřené rány na nohou.

V takových situacích může být zákaz dočasný. V každém případě se doporučuje nejprve konzultovat s odborníkem.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: