Jízdní kola pro dospělé: velikosti, typy a výběr

Velikost rámu jízdního kola (velikost) je výška a délka rámu, velikost (15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 atd.) v palcích, centimetrech (44, 45, 46, 47 atd.). ) nebo konvenční jednotky (XS, S, M, L, XL) v tabulce „vyberte rám – pro jakou výšku?“. Častěji měří vertikální (sedlovou) trubku, někdy délku horní trubky (od řídítek po sedlo). Pomůžeme vám vybrat rám kola vaší velikosti pro vaši výšku!

rám jízdního kola

Klasický rám kola ve tvaru kosočtverce je sedlovou trubkou rozdělen na dva trojúhelníky. Pohodlné a správné usazení vyžaduje správný výběr rámu kola a nastavení délky sedla a velikosti představce a úhlu řídítek. Hlavní typy rámů jsou uvedeny v tabulce.

Typ rámu a kola Výška cm
Skládací 130 – 190
Hory 150 – 200
Silnice 160 – 190
Hybridní 150 – 200
Velkoměsto 150 – 180
dítě 80 – 130
dospívající 120 – 160

Rám jízdního kola v modelové řadě se vyrábí v několika velikostech: horská kola ve 3 – 5 standardních velikostech, silniční kola ve 2 nebo 3 velikostech a skládací kola v jedné univerzální velikosti.

Rám dětského kola v našem obchodě je dimenzován na určitý průměr kola: podle velikosti kol se snáze určí, jak vybrat dětské kolo (tabulka velikostí dětských kol)

Jak vybrat velikost rámu kola podle vaší výšky?

Velikost rámu podle vaší výšky vybírejte na základě velikosti kola: větší kolo znamená menší velikost. Oblíbené kolo Stealth Navigator řady 500 je dostupné ve třech průměrech kol a 3-4 velikostech rámu. Podívejme se, pro výšku 175-180 cm, který rám je vhodný na výšku (stůl).

Velikost kola Velikost rámečku
26 20
27,5 18
29 17

Velikosti kol jízdních kol

Velikost kola jízdního kola je průměr ráfku kola bez ohledu na velikost pneumatiky. Měří se v palcích (20,24, 26, 28, 29), méně často v centimetrech (50, 60, 65, 70, 73). Výška pláště jízdního kola je určena výškou profilu v palcích. Například vnější rozměr běžného 26″ kola a 24″ kola se širokými pneumatikami je téměř stejný. Pro jízdní kola s běžnou šířkou pneumatik je k dispozici tabulka velikostí kol jízdních kol.

Velikost kola typ kola růst
12 dětská 80-85
14 dětská 85-100
16 dětská 100-110
16 skládací 140-180
18 dětská 110-120
20 dětská 120-130
20 skládací 140-180
24 puberťák 135-150
24 skládací 140-180
26 hora, silnice 150-190
27,5 hora, silnice 160-190
29 hora 170-200

Jak vybrat velikost (průměr) kola jízdního kola podle vaší výšky?

Výška, cm Velikost kol (horské, silniční, silniční) Velikost kola (skládací)
80 12
90 14
100 16
110 18
120 20
130 20-24 20
140 24 20
150 26 20,24
160 26, 27,5 20,24
170 26, 27,5, 28, 29 20, 24, 26
180 26, 27,5, 28, 29 24, 26, 28
190 27,5, 28, 29 26, 28

Tabulka ukazuje oblíbené velikosti a výšky kol jízdních kol pro dospělá a dětská kola. Velká kola v jedné velikosti kol jsou k dispozici v několika velikostech. V tabulce jsou uvedeny průměrné hodnoty, průměr kola si můžete vybrat individuálně podle své výšky.

READ
Jak získat fialovou barvu vlasů: jaké barvivo? Vlasy s fialovým nádechem

Při jízdě po městě je lepší volit kolo s průměrnou velikostí kol 24 nebo 26 palců. Při jízdě po dálnicích, asfaltových cestách a nerovném terénu je třeba volit kola 26, 28, 29 palců. Velká kola jízdních kol snižují spotřebu energie při pohybu vysokou rychlostí a přenášejí méně vibrací na řídítka a sedlo.
Doporučení: Pokud je vaše výška asi 150 cm nebo méně, omezte výběr kola na 24palcové velikosti kol pro jízdu ve městě a 26palcové velikosti kol pro jízdu po asfaltu a polních cestách.
Jízdní kola s velikostí kol 20 palců se snadno skladují a přepravují, ale méně pohodlné při jízdě. S velkou velikostí rámu (16 palců a více – modely pro dospělé) jsou při jízdě takové modely s malými koly méně stabilní na nerovných cestách.
Poloha těžiště a rozložení hmotnosti cyklisty závisí na velikosti kol jízdního kola a konstrukci rámu. Při pohybu dochází k neustálému přenášení váhy cyklisty mezi řídítky, sedlem a pedály. U jízdních kol s kontaktními pedály (sponami nebo turistickými klipy) působí síla chodidla na oba pedály současně. Pro snížení únavy a namáhání kolenního kloubu se volí menší velikost rámu nebo speciálně navržený rám. U běžného rámového kola může být nutné upravit výšku řídítek, tvar a představec. Výška a šířka cyklosedačky se volí individuálně.

Vyberte velikost rámu

Rychlý způsob, jak vybrat velikost rámu kola

  • 15 palcový rám: výška 145-165 cm;
  • 16 palcový rám: výška 150-170 cm;
  • 17 palcový rám: výška 155-175 cm;
  • 18 palcový rám: výška 160-180 cm;
  • rám 19 palců: výška 170 – 185 cm;
  • rám 20 palců: výška 175 – 190 cm;
  • rám 21 palců: výška 180 – 195 cm;
  • rám 22 palců: od 190 cm a více.

Jak vybrat a vybrat kolo podle výšky dítěte?

Výška dítěte věk, roky Velikost dětských kol Dospívající Skládací
80-85 2 12
90-95 3 14
100-105 4 16
110-115 5 18
120-125 6 20
130-135 7 20 24 20
140-145 8-9 24, 26 20, 24
150-155 10-12 24, 26 20, 24, 26


Tabulka velikostí kol podle výšky pro děti ukazuje, jak vybrat model podle věku.Výšky chlapců a dívek se mohou výrazně lišit: použijte tuto tabulku pro výběr velikosti kol a pečlivě si přečtěte popis u každého modelu. Například pro výšku postavy 125-130 cm bude nejsnáze ovladatelné dětské kolo s velikostí kol 18 palců, při koupi nového je potřeba zvolit velikost kol 20 v běžné velikosti rámu popř. průměr kola 24 palců se sníženým rámem.

Jak vybrat kolo podle výšky a váhy?

Pro výběr a nákup kola podle výšky a hmotnosti (v závislosti na typu postavy a fyzické kondici) najděte v tabulce poměr velikosti kol, rámu a hmotnosti. S velkou váhou se bude těžko pohybovat na horské geometrii rámu (velký předklon s váhou přenesenou na řídítka). Rozhodněte se pro robustní silniční nebo městské modely s tuhými předními vidlicemi. Lepší je velké odpružené sedlo a vzpřímená jízdní pozice. Při váze nad 140-150 kg se hodí vyztužená (se zvýšeným počtem paprsků) silniční a cestovní kola. Pomůžeme Vám s individuálním výběrem modelu!

READ
Lime Crime Superfoil Eyeshadow Duo: Makeup Tutorial

Správný poměr rámu kola a výšky

Správná jízdní poloha a zdravotní benefity jsou možné pouze se správným výběrem rámu jízdního kola. Nízká zátěž páteře a koleno-loketních kloubů vám umožní jezdit na kole v každém věku.
Vyvarujte se chyb při výběru správné velikosti. K růstu nemůžete vzít kolo! Při současných nákladech na levné modely by bylo moudré vybrat si kolo s nejvhodnější velikostí rámu a průměrem kol podle toho, jak se mění vaše výška.

Jízdní kola pro dospělé: velikosti, typy a výběr

Kolo pro dospělé se od kola pro děti liší nejen velikostí a geometrií, ale také vzdáleností, kterou na něm dospělý motorkář urazí. Přesně s tímto publikem počítá každý sportovní obchod či hypermarket – minimálně 80 % prodejů tvoří „dospělácká“ kola, jejich sortiment je bohatý a pestrý.

Vlastnosti

„Dospělé“ kolo se od dětského liší v následujících parametrech.

  1. Velikost lze upravit tak, aby vyhovovala jakékoli výšce – od 150 do 195 cm. Tento rozsah růstu dospělých v „délce“ je menší než u dětí – od 80 do stejných 150 cm. Z tohoto důvodu existuje pouze 5 druhů – pro dítě existuje mnohem více možností, asi 10, protože děti nemůže koupit kolo “pro růst”.
  2. Vzdálenost, kterou cyklista urazí za den, je 5. 200 km. Díly musí být extrémně odolné a pevné a náhradní díly pro ně musí být nabízeny v širokém sortimentu. Kilometr od domova se dítě „rozbije“ a vadné kolo bude schopno kutálet nebo nést. Dospělý cyklista, když jede na kole nebo cestuje po Rusku, „zlomí“ v divočině, ujde desítky kilometrů do nejbližšího městského cyklisty nebo cyklistického obchodu a jede na svém vadném kole po dálnici nebo po polní cestě. .
  3. Kolo by se mělo pohybovat stejně dobře na hladkých asfaltových ulicích, třídách a dálnicích, překonávat stoupání do 12 stupňů, včetně horských stezek, jezdit po lesních a polních cestách a po trávě přes pole, kde nevede silnice. Neexistují žádná dětská kola této úrovně. Teen, vícerychlostní modely pro chlapce a dívky od 14 let se blíží vstupním horským modelům.
  4. Hmotnost kola je 7. 17 kg (pokud se nejedná o elektrokolo). Dětská kola váží 4. 7 kg, teenagerská – 7. 12. Důležitou roli v tom hraje materiál rámu, kvalita a váha gumy a sada dílů (např. měnící se rychlosti), které jsou sestaveny pro konkrétní model.
  5. Rozměry. Ve srovnání s dětskými koly může být velikost „dospěláckého“ kola podstatná. Důležitou roli zde hraje velikost rámu, průměr kol a vzdálenost mezi náboji kol, výška volantu a sedla (s přihlédnutím k rozsahu nastavení jejich výšky) a šířka pneumatik. Skládací modely (transformátory) ve střední a vyšší cenové relaci mají také skromné ​​rozměry, srovnatelné s teenagery.
  6. Elektrická zařízení. Je nepravděpodobné, že najdete elektrické kolo pro dítě. Za posledních 10 let byly vytvořeny desítky elektrických modelů pro dospělé.
  7. Pouze dvoukolové kolo. Výjimkou je „Izh-Bike“, tříkolová nákladní kola pro dospělé.

Kolo s kolébkou je obdobou motocyklu – vzadu je přivařena základna s třetím kolem. Design nahoře nevypadá jako rovnoramenný, jako „tříkolka“ značky Izh-Bayk, ale jako pravoúhlý trojúhelník, jehož vrcholy jsou náboje kol.

Rozměry

Rozměry hlavních (velkých) dílů se i u běžných jízdních kol liší ve značných mezích.

READ
Moderní nápady na design koupelny

Materiál ráfku kola pro dospělé je nejčastěji slitina na bázi hliníku, například s hořčíkem. Duralumin je možná méně obvyklý, ale letecký hliník je stále považován za nejlepší slitinu – snese značné přetížení. Pro nejlepší pevnost je okraj vyroben ve formě krabicové struktury, která matně připomíná profilovou část kovoplastového okna.

Mřížková (krabicová) struktura dává obruči větší pevnost, než kdyby byla podobná běžné jednovrstvé obruči. Ocelové ráfky se během sovětských let staly zastaralými. Ve srovnání se stejně silnou vrstvou hliníku jsou příliš těžké.

Titanové ráfky by byly lehčí – ale titan je cenově příliš drahý (až desetinásobek).

Po materiálu a provedení ráfku je nejdůležitější charakteristikou jeho průměr. U běžných kol se pohybuje od 24 do 29 palců. Několik velikostí – 24, 26, 27,5, 28 a 29 – vládne „kole show“ většiny kol. Vysoce specializovaná skládací kola mají průměr 16-22 palců – zpravidla se jedná o elitní výrobce, například anglickou společnost Strida, která vyrábí ultrakompaktní modely s nestandardním skládacím rámem umožňujícím složení jízdního kola téměř na průměr tohoto kola.

Délka a výška

Za celkovou charakteristiku rámu odpovídá několik parametrů.

  1. Rostovka – výška sedlové trubky od objímky pedálu k místu, kde končí a ustupuje sedlovému „čepu“ (čepu, duše), na kterém „sedí“ sedlo. U jízdních kol pro dospělé se standardní velikosti pohybují od 14 do 24 palců.
  2. Standover – vzdálenost od země ke středu horní trubky rámu spojující sedlovou trubku s přední částí – trubkou řízení. Středový bod horní trubky byl zvolen proto, že u většiny moderních modelů jízdních kol tato trubka není rovnoběžná s povrchem vozovky, ale má na předním konci vzhledem k zadní části stoupající sklon. Průměrná vzdálenost mezi výškou stojky a rozkrokem jezdce stojícího nad rámem silničního kola a stojícího na zemi (a ne na pedálech) je 5 cm, podle toho se řídí výběr kola s vhodná velikost rámu.
  3. Délka rozvoru – vzdálenost mezi náboji předního a zadního kola. Průměrná vzdálenost může být 1,2 m.
  4. Délka hlavního rámu – vzdálenost mezi předním kolem a nábojem pedálu. Nesmí být více než 0,8 m – pro jednu osobu (ne v případě tandemu) to stačí.
  5. Výška vozíku – vzdálenost od objímky pedálu k povrchu vozovky.

Minikola, včetně kompaktních skládacích modelů, nemají vůbec žádnou stojánku – díky speciální geometrii a struktuře rámu, která často vylučuje přítomnost horní horizontální rámové trubky.

Hmotnost a nosnost

Hmotnost typického kola pro dospělé (včetně vícerychlostních modelů) se pohybuje od 7 do 17 kg. Skládací může vážit až 20 kg, v závislosti na kitu. Elektrokola však díky přítomnosti motorových nábojů a sady baterií „ztloustnou“ až o 10 kg. Celkově může prefabrikované tovární elektrokolo vážit až 30 kg – jako sovětské barevné televizory prvních generací. A pokud lze klasické kolo vynést po schodech do vašeho patra samostatně, i když výtah nefunguje, pak s elektrokolem to bez pomoci výtahu nebo rampy pravděpodobně nezvládnete.

Moderní jízdní kola bez problémů udrží jezdce o hmotnosti až 100 kg, aniž by se ohnuli o milimetr v rámu.

Modely se zesíleným rámem umožňují jízdu těžkým vahám do 120 kg. Pokud jste hubený člověk s váhou 60 kg a výškou např. 180 cm a kolo je určeno pro váhu 100 kg, můžete na něj pověsit např. 10kg pytel brambor. řídítka na obou stranách a připevněte ho ke kufru, třetí je stejný. Při nakládání s taškami v hypermarketu si ponechte malou rezervu pro maximální zatížení alespoň 10-15 kg – předejdete tak průhybům a nebezpečí náhlého selhání rámu při jízdě po ne zcela rovné silnici.

READ
Přidejte do svého jídelníčku: jaké málo známé potraviny jsou zdraví prospěšné?

To znamená, že jejich tenkost se často stává výhodou, pracuje například jako cyklokurýr, doručující stroje a zařízení, jejichž rozměry nenarušují ovládání jízdního kola.

Parametry rámu

Kromě velikostí, důležitou roli hraje geometrie a materiál, ze kterého je rám kola vyroben. Kromě klasického rámu, připomínajícího obyčejný nebo zkrácený kosočtverec, se šíří paralelogram, zakřivené rámy s hladkými liniemi, které jsou žádané mezi dívkami a ženami. Také některé společnosti, které zakládají svou činnost na kompaktních skládacích kolech, vyvinuly své vlastní konstrukce.

Ano, Britové Strida překvapil svět koly s rámem typu A, který umožňuje umístění sedla v blízkosti řídítek a zároveň udržuje rovnováhu pro cyklistu při jízdě a umožňuje mu sedět vzpřímeně, jako na stoličce. Volant je umístěn téměř nad pedály. Rozměry skládacích kol taková řešení jen prospějí – lze je snadno uložit v každé, i té nejstísněnější technické místnosti, o bytě ani nemluvě.

Nejlepší materiály pro kolo jsou ocel a titan – jsou prakticky „věčné“. K poškození takového rámu je třeba mít vážnou nehodu – například vjet do zaparkovaného auta rychlostí 30 km/h, srazit se s jiným identickým kolem nebo se pokusit sjet horu na kole, které není určeno pro sjezd.

Titan v sobě spojuje lehkost hliníkové slitiny a vynikající únavové vlastnosti oceli, která snadno tlumí vibrace na nerovném povrchu vozovky.

Používá se na většině závodních kol uhlík – plast vyztužený uhlíkovými vlákny, někdy vyztužený ocelovým drátem. Nevýhodou uhlíkových vláken je snadná destrukce otřesy a vibracemi, jejichž směr se neshoduje se směrem jízdy, takže většina cyklistů, kteří se nikdy neúčastnili cyklistického závodu, pravděpodobně neocení uhlík jako vhodnou alternativu k oceli a hliníku. slitiny.

Design

Mladí kluci a muži středního věku si s největší pravděpodobností vyberou kolo s přísnými barvami – barvy budou jemné, od modro-černé po tmavě zelenou. Pokud je ten chlap závodník, možná si vybere „sportovní“ barvy, jako jsou ty, ve kterých je namalována jeho sportovní uniforma, od kalhot po tenisky. Vybrat si kolo tak, aby ladilo s barvou trička a tenisek, je dobré rozhodnutí, podtrhne váš styl. Pro muže je důležitější funkčnost – například 2 tucty nebo více rychlostí, speciální volant, který vám umožní zavěsit několik gadgetů atd.

Co se týče dam, jejich volbou jsou pestré barvy, mezi kterými může klidně být růžová, fialová, fialová nebo kombinace červené a bílé. Pokud si dívka obarvila vlasy například na růžovou blond, pak by pro ni byl křižník dobrou volbou Minerva City M309, jehož rám a vidlice jsou lakovány jemným růžovým odstínem. Ženy, na rozdíl od mužů, mají mnohem větší fantazii – přikládají zvláštní význam tvarovému faktoru a estetickému výkonu.

READ
Zajímavá barva na vlasy Cappuccino - Obrázek s vůní kávy

Výrobci

Hodnocení výrobců, počínaje nejlepším, se nachází následovně:

  • Specializované;
  • Obří;
  • Trek;
  • Merida;
  • Scott;
  • Cube
  • cannondale;
  • duch;
  • Norco;
  • Autor;
  • Bianchi;
  • Schwinn;
  • Bergamont;
  • HRDOST;
  • Orbea;
  • Kellys;
  • Spelli;
  • komančů;
  • Ardis a několik dalších značek.

Mezi jízdními koly běžné spotřeby, které má k dispozici většina cyklistů, kteří mají do cyklistiky daleko, ale dopřávají si víkendové výlety a výlety na kole jako běžnou zábavu, jsou běžná kola následujících značek: Stark, Stern, Stels. Existují i ​​domácí – “Desna”, “Stork”, rychle získávají na popularitě. Zvláštní pozornost si zaslouží značka Specialized – je nejdražší, ale také nejkvalitnější. Tato společnost má vlastní designovou kancelář, která pravidelně nabízí odvážná, ambiciózní řešení. Společnost se nevzdává svých pozic již řadu let.

Jak si vybrat?

Začátečníci by si měli dát pozor na 3 základní komponenty: rám, pouzdra a ráfky. Nejlepším materiálem rámu pro začátečníky je ocel: nepraskne okamžitě, pokud se začnou tvořit mikrotrhliny, ale postupně se rozbije, což dává cyklistovi čas věnovat pozornost poruše a šetří si život a zdraví. Mnoho lidí začíná jezdit na ocelových kolech.

Ujistěte se, že si vyberete kolo s rámem, který je pro vás správnou velikostí. Výběrem „špatného“ rámu budete zaručeně pociťovat nadměrnou únavu a bolesti kloubů při jízdě na dlouhé vzdálenosti po dlouhou dobu. Pokud často cestujete na dlouhou dobu a daleko, je pro vás životně důležitý „správný“ rám.

Ráfky musí být dvojité – se zesíleným krabicovitým profilem.

Jednotlivé se mohou při náhlém přejezdu železniční trati nebo při přejíždění kamenů ohnout, což způsobí, že se na nich vytvoří „osmičky“, což vede ke zbytečnému otlučení celé základny, zničení ložisek a nábojů v pouzdrech.

Pouzdra nejčastěji používají standardní průmyslová ložiska. Veškerá mechanika v pouzdrech musí být ocelová a nesmí být vyrobena z hliníku nebo jiných slitin – ocel je považována za nejodolnější proti opotřebení. Falešná kola často používají nekvalitní železná a hliníková ložiska. Výsledek je katastrofální – takové kolo se často porouchá po jedné nebo více jízdách s celkovým nájezdem méně než 100 km.

Na výlety do přírody nebo po kraji se docela hodí běžné silniční kolo bez tlumení na vidlici nebo zadním kole. Mnoho kluků a holek si ale hned pořídí horské kolo – hardtail (s tlumením nárazů pouze vepředu) nebo duální odpružení (celoodpružené tlumení nárazů). Lze je pochopit.

  1. Několik rychlostí pomáhá při jízdě proti silnému větru (volí se jedna z nižších) a sjezdu v poměrně horské oblasti.
  2. Vidlice a listová pružina zmírňují chvění na rozbitém asfaltu a oblázcích.
  3. Agresivní běhoun pneumatik je nepostradatelný tam, kde hlína a drť zmokly od častých dešťů.

Progresivní jezdci volí hybrid – kolo, které kombinuje výhody horského kola a jednoduchého silničního kola. Turistické terénní vozidlo pro všechny silnice a stezky má 28-29palcová kola, 7-21 rychlostí a „celoodpružené“. Pro jízdu v polích, sněhu a ledu se blíže podívejte na fatbike – průměr ráfku je 28-29 palců, ale šířka pláště dosahuje 4 (oproti 1,5. 2,5 u jiných kol). Milovníci rychlosti volí lehké (silniční) modely.

Tipy pro výběr kola pro dospělé ve videu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: