Jaké sušené ovoce je pro tělo nejzdravější?

Průhledné sušené meruňky, pikantní sušené švestky, sladké rozinky. Někteří lidé nahrazují obvyklé sladkosti sušeným ovocem. Proč ne? Jsou sladké, ale zdravé. Ale je tomu skutečně tak? Jaké jsou výhody sušeného ovoce pro tělo a mohou způsobit škodu?

Jaké jsou výhody sušeného ovoce? Ano, alespoň proto, že živiny čerstvého ovoce jsou zachovány v této kompaktní formě. Zároveň se mnohonásobně zvyšuje trvanlivost sušeného ovoce. Je to taková zdravá svačina, alternativa k chipsům a cukroví, chcete-li.

Jaké jsou zdravotní přínosy sušeného ovoce?

Stejně jako čerstvé ovoce má sušené ovoce vysoký obsah vlákniny [1].Sušené ovoce je přirozeným zdrojem cukru. 2021. URL: https://gnicpm.ru/. To znamená, že sušené ovoce je dobré pro střeva: normalizuje trávení a pomáhá bojovat proti zácpě. Jako každý sladký produkt je i sušené ovoce zdrojem rychlých sacharidů ve formě přírodních cukrů. Podle toho nám dokážou dodat energii. To je přínos sušeného ovoce pro muže i ženy – například pro sportovce.

Jaké další přínosy pro zdraví má sušené ovoce? Obsahují vitamíny a minerály. Především draslík, nezbytný pro kardiovaskulární systém, a měď, užitečná pro krvetvorbu [2] Sušené ovoce a ořechy: výhody a škody. 2021. URL: https://rskrf.ru/. Američtí vědci obecně dospěli k závěru, že sušené ovoce je docela schopné nahradit čerstvé ovoce v zimě [3] Sullivan VK, Kris-Etherton PM Spotřeba sušeného ovoce je spojena s větším příjmem nedostatečně spotřebovaných živin, vyšším celkovým energetickým příjmem a lepší stravou. Kvalita u dospělých v USA: Průřezová analýza národního průzkumu zdraví a výživy, 2007-2016. 2020. URL: https://jandonline.org/.

Sušené ovoce navíc obsahuje antioxidanty – právě ty látky, které chrání naše tělo před volnými radikály, a proto pomáhají prodlužovat mládí a krásu. To je nepochybný přínos sušeného ovoce pro ženy.

Hodnocení nejzdravějšího sušeného ovoce*

  • Slivky. Obsahuje vitamíny A, K, skupina B, draslík, fosfor, vápník, hořčík [4] Sušené švestky – chemické složení, nutriční hodnota. URL: https://fitaudit.ru/. Sušené švestky navíc neobsahují mnoho přírodních cukrů. Sušené ovoce, známé pro své projímavé účinky, je užitečné při zácpě a jiných zažívacích potížích.
  • Sušené meruňky. Obsahuje vitamín A, draslík, fosfor, vápník, hořčík [5] Proč sušené meruňky nejsou horší než meruňky a jak jsou užitečné. 2021. URL: https://style.rbc.ru/. Sušené meruňky jsou dobré pro kosterní systém a zrak a snižují riziko vzniku chronických onemocnění. A sorbitol ve svém složení má laxativní účinek.
  • Obr. Obsahuje draslík, vápník, hořčík, fosfor, vitamíny K a B. Fíky jsou dobré pro trávicí a oběhový systém, pomáhají snižovat záněty v těle.
  • Cranberry. Bohaté na vitamíny E a K, mangan, měď, železo [6] Kalorický obsah sušených brusinek, slazené. Chemické složení a nutriční hodnota. URL: https://health-diet.ru/. Má také nízký obsah cukru. To znamená, že diabetici a ti, kteří drží dietu, si brusinky mohou dovolit.
  • rozinky. Obsahuje vitamíny B, C a K, draslík, fosfor, hořčík. Rozinky pomáhají udržovat zdraví srdce, udržovat krásnou pleť a posilují imunitní systém.
READ
Akrylový prášek na nehty

Proč je sušené ovoce škodlivé?

Bohužel je tu i druhá strana mince. Sušené ovoce může za vysoký obsah kalorií. Pokud je porovnáte s čerstvým ovocem, pak sušené mají více kalorií. A díky vysokému obsahu cukru může mnoho sušeného ovoce rychle zvýšit hladinu glukózy v krvi. To je škoda sušeného ovoce pro diabetiky. Ale i když zdravý člověk sní příliš mnoho sušeného ovoce, může se v jeho střevech začít tvořit plyn. Doporučuje se sníst ne více než 6–8 sušených plodů denně.

No a hlavní škodou sušeného ovoce je, že oxid siřičitý lze použít jako konzervant pro zachování jejich čerstvosti – tzv. siřičitan, přísada s indexem E220 [7] E220 ve složení výrobků: což je to, co spotřebitel je varováno. 2019. URL: https://rskrf.ru/. Proč je zpracované sušené ovoce škodlivé? Oxid siřičitý je legální potravinářská přídatná látka, která je považována za středně nebezpečnou. Tato chemická sloučenina může způsobovat alergie a negativně ovlivňuje lidi s astmatem a zažívacími problémy. Ale pokud není přecitlivělost na siřičitan, tak by neměly být žádné problémy. V každém případě je výrobce povinen uvádět na obalech sušených plodů obsah konzervantu E220.

Výhody sušeného ovoce převažují nad jejich poškozením pro tělo. Stačí sledovat složení produktu a dodržet míru při konzumaci sušeného ovoce – a můžete se vyhnout problémům s alergiemi, nadbytkem kalorií a cukru.

Ovoce, bobule a zelenina jsou možná jedním z nejlepších způsobů, jak si udržet zdraví a mládí. Díky vysokému obsahu antioxidantů, vitamínů, vlákniny a živin chrání před rakovinou, srdečními chorobami, zlepšují metabolismus a dokonce udržují pokožku mladistvou. Co ale dělat v chladném období, kdy se výběr znatelně zúží? Je čas přejít na mražené, konzervované a sušené ovoce a bobule. Promluvme si o výhodách sušeného ovoce.

Obsah

V zimě se můžete rozhodnout pro konzervované, mražené a sušené ovoce. Již dříve jsme řekli, že při zmrazování a konzervaci je zachována většina živin a vitamínů. Někdy jsou před konzervováním ovocné plátky navíc namočeny v kyselině askorbové, což výrazně zvyšuje koncentraci vitamínu C.

Ivashkevich Anna.png

V důsledku odpařování vody se sušený kus ovoce výrazně zmenší na objemu a hmotnosti, ale zachovává si prospěšné sloučeniny, stejně jako glukózu a fruktózu. Výsledkem je, že 100 gramů sušeného ovoce bude mít více kalorií než 100 gramů čerstvého.

READ
Jakou mast vybrat na křečové žíly na nohou?

I malé množství sušených plodů dokáže našemu tělu dodat celou řadu vitamínů, minerálů a dalších látek, jako je kyselina listová, vláknina, polyfenoly, antioxidanty. Jedinou výjimkou je zde vitamín C, protože v důsledku dehydratace ovoce je hladina vitamínu výrazně snížena.

Nejběžnějším sušeným ovocem jsou podle gastronomického průvodce Atlas chutí rozinky, fíky a sušené švestky.

Kolik živin obsahuje čerstvé a suché ovoce?

Níže je uvedeno srovnání přibližného množství živin v ovoci a sušeném ovoci (podle referenční knihy “Chemické složení ruských potravinářských výrobků” editované Igorem Skurikhinem a potravinové databáze USDA vytvořené ministerstvem zemědělství USA).

V tabulce nejsou uvedeny všechny látky obsažené ve výrobku, ale pouze ty, které jsou obsaženy ve větším množství.

Čerstvá a sušená jablka

Látka Denní dávka pro dospělého Čerstvá jablka Sušené jablka
vitamin C 90 mg 4,6 mg 2 mg
Vitamin B5 5 mg 0,061 mg 0,245 mg
Vitamin B6 2 mg 0,041 mg 0,125 mg
Vitamin E 15 mg 0,18 mg 1 mg
Draslík 2500 mg 107 mg 580 mg
Vápník 1000 mg 6 mg 111 mg
Železo 18 mg 2,2 mg 6 mg
Měď 1000 μg 27 μg 191 μg
Kalorická hodnota 2000 2500-kcal 45 kcal 253 kcal

*Podle referenční knihy “Chemické složení potravinářských výrobků”, editoval I. Skurikhin a databáze USDA
Údaje jsou uvedeny v přepočtu na 100 g produktu

Čerstvé a sušené banány

Látka Denní dávka pro dospělého čerstvé banány sušené banány
vitamin A 900 μg 20 μg 12 μg
vitamin C 90 mg 10 mg 7 mg
Vitamin B6 2 mg 0,38 mg 0,4 mg
Silikon 30 mg 77 mg 148 mg
Draslík 2500 mg 348 mg 1491 mg
Hořčík 400 mg 42 mg 108 mg
Mangan 2 mg 0,27 mg 0,6 mg
Měď 1000 μg 78 μg 400 μg
selen 55 μg 1 μg 3,9 μg
Kalorická hodnota 2000 2500-kcal 96 kcal 339 kcal

*Podle referenční knihy “Chemické složení potravinářských výrobků”, editoval I. Skurikhin a databáze USDA
Údaje jsou uvedeny v přepočtu na 100 g produktu

Hrozny a rozinky

Látka Denní dávka pro dospělého Hrozny rozinky
Vitamin B2 1,8 mg 0,02 mg 0,125 mg
Vitamin B6 2 mg 0,9 mg 0,174 mg
Vápník 1000 mg 30 mg 62
Železo 18 mg 0,6 mg 1,79 mg
Draslík 2500 mg 225 mg 744 mg
Hořčík 400 mg 17 mg 36 mg
Fosfor 800 mg 22 mg 98 mg
Měď 1000 μg 80 μg 272 μg
Fluorid 4000 μg 12 μg 233 μg
Kalorická hodnota 2000 2500-kcal 72 kcal 299 kcal
READ
Bezvadný styl Ivanky Trumpové

*Podle referenční knihy “Chemické složení potravinářských výrobků”, editoval I. Skurikhin a databáze USDA
Údaje jsou uvedeny v přepočtu na 100 g produktu

Meruňky a sušené meruňky

Látka Denní dávka pro dospělého Meruňka (100 g) Sušené meruňky (100 g)
vitamin A 900 μg 267 μg 583 μg
Beta karoten 5 mg 1,6 mg 3,5 mg
vitamin C 90 mg 10 mg 4 mg
Vitamin E 15 mg 1 mg 5,5 mg
Draslík 2500 mg 305 mg 1717 mg
Kobalt 10 μg 2 mgc 8,4 μg
Měď 1000 μg 140 μg 343 μg
Silikon 30 mg 5 mg 26 mg
Kalorická hodnota 2000 2500-kcal 44 kcal 232 kcal

*Podle referenční knihy “Chemické složení potravinářských výrobků”, editoval I. Skurikhin a databáze USDA
Údaje jsou uvedeny v přepočtu na 100 g produktu

Čerstvé a sušené fíky

Látka Denní dávka pro dospělého Čerstvé figy Obr
Vitamin B1 1,5 mg 0,06 mg 0,07 mg
Vitamin B2 1,8 mg 0,05 mg 0,09 mg
Vitamin B5 5 mg 0,4 mg 0,434 mg
Vitamin B6 2 mg 0,13 mg 0,106 mg
Železo 18 mg 3,2 mg 6 mg
Draslík 2500 mg 190 mg 710 mg
Kobalt 10 μg 1,3 μg 2,3 μg
Měď 1000 μg 70 μg 287 μg
Silikon 30 mg 48 mg 83 mg
Vápník 1000 mg 35 mg 144 mg
Chrome 50 μg 11 μg 69 μg
Kalorická hodnota 2000 2500-kcal 54 kcal 257 kcal

*Podle referenční knihy “Chemické složení potravinářských výrobků”, editoval I. Skurikhin a databáze USDA
Údaje jsou uvedeny v přepočtu na 100 g produktu

Látka Denní dávka pro dospělého Termíny
Vitamin K 120 μg 2,7 μg
Vitamin B5 5 mg 0,8 mg
Vitamin B6 2 mg 0,1 mg
Hořčík 400 mg 69 mg
Měď 1000 μg 206 μg
Silikon 30 mg 166,1 mg
Chrome 50 μg 59 μg
Železo 18 mg 1,5 mg
Kalorická hodnota 2000 2500-kcal 292 kcal

*Podle referenční knihy “Chemické složení potravinářských výrobků”, editoval I. Skurikhin a databáze USDA
Údaje jsou uvedeny v přepočtu na 100 g produktu

READ
Korekce gelového laku bez odstranění: jak udělat manikúru doma, jak často obnovovat

Sušené švestky a švestky

Látka Denní dávka pro dospělého Švestka Slivky
Vitamin K 120 μg 6,4 μg 59,5 μg
Vitamin B5 5 mg 0,15 mg 0,422 mg
Vitamin B6 2 mg 0,08 mg 0,205 mg
Hořčík 400 mg 9 mg 102 mg
Draslík 2500 mg 214 mg 864 mg
Kobalt 10 μg 1 μg 4 μg
Měď 1000 μg 87 μg 281 μg
Silikon 30 mg 4 mg 19,5 mg
Molybden 70 μg 8 μg 9,6 μg
Chrome 50 μg 4 μg 11,3 μg
Kalorická hodnota 2000 2500-kcal 49 kcal 256 kcal

*Podle referenční knihy “Chemické složení potravinářských výrobků”, editoval I. Skurikhin a databáze USDA
Údaje jsou uvedeny v přepočtu na 100 g produktu

Mimochodem, podle nedávné studie publikované v časopise Nutrition sušené švestky zvyšují hladinu dobrého cholesterolu, snižují záněty, zlepšují metabolismus a mají příznivý vliv na kardiovaskulární systém.

Jaké jsou užitečné a škodlivé sušené ovoce a které z nich by neměly být kombinovány mezi sebou as ořechy, řekli jsme dříve.

Kolik sušeného ovoce můžete jíst?

“Sušené ovoce by mělo být považováno za dezert, může to být dobrá volba pro svačinu během dne a pomáhá vyrovnat se s hladem, ale stojí za to pamatovat, že sušené ovoce je velmi kalorický produkt,” vzpomíná Anna Ivashkevich.

Kandované sušené ovoce je komerčně dostupné a zahrnuje ananas, brusinky, banány, jablka a mango. Nevýhodou je vysoký obsah cukru a to, že se můžete nechat unést a sníst příliš mnoho. Je nepravděpodobné, že byste mohli jíst 10 čerstvých meruněk nebo tři celá manga najednou, ale se sušeným ovocem – snadno.

Důležité! Je vhodné nepřekračovat míru spotřeby sušeného ovoce 250-300 g denně.

Nadměrná konzumace sušeného ovoce hrozí nadváhou, může způsobit problémy s gastrointestinálním traktem, jako je tvorba plynu, nadýmání a průjem. Určitě si přečtěte složení – mnoho výrobců přidává sirupy, šťávy pro chuť a pro zachování barvy – siřičitany, které mohou způsobit alergickou reakci. Pokud se tomu chcete vyhnout, pak volte hnědé nebo našedlé sušené ovoce místo světlých. A nezapomeňte, že sušené ovoce, které není skladováno v příznivých podmínkách (děravé obaly, vlhkost, prach), může být kontaminováno plísněmi nebo toxickými sloučeninami.

READ
Nádherná francouzská bunda s vyraženým vzorem: design s fotografií

Shrneme-li to, můžeme říci, že sušené ovoce je určitě pro naše zdraví prospěšné díky vitamínům, minerálům, antioxidantům a množství vlákniny a draslíku, které jsou jeho součástí, ale kvůli vysokému obsahu kalorií se rozhodně nevyplatí zkoušet. získejte celou denní normu živin ze sušeného ovoce! Je lepší je kombinovat s jinými produkty, jako je čerstvá, dušená, vařená, konzervovaná zelenina, mražené ovoce a bobule.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: