Jaká bude dámská a pánská móda v blízké budoucnosti?

Jean-Christophe Bonis, futurolog, zakladatel společnosti #Oxymore, která studuje dopad inovací na chování spotřebitelů, a konzultant společnosti LVMH, řekl Marii Belokovylskaya, co čeká módu a další v budoucnu

Kluci obvykle sní o dobývání vesmíru a střílení gólů na šampionátech, ale chtěl jste se stát futurologem?

Zní to, jako bych byl úplný blázen, že? (smích) Do křišťálové koule se opravdu nedívám. Moje práce zahrnuje analýzu inovací v různých oblastech. Inovacemi mám na mysli informační, digitální a další technologie, které ovlivňují spotřebu v globálním smyslu. Řekněme, že společnost chce investovat hodně peněz do podnikání a dosáhnout návratnosti za několik let. Mým úkolem je porozumět tomu, co se za těch pár let stane ve světě. Navíc naplňte samotnou značku smyslem, protože dnes nikoho nezajímá pouze prodej mléka nebo diamantů.

Jaké nástroje používáte k předpovídání budoucnosti?

Můj tým sleduje všechny inovace na planetě, ví, co se kde vymýšlí v oblastech nanotechnologií, biotechnologií, IT a tak dále. Použité zdroje se pohybují od otevřených až po důvěrné informace. Existují také chatboti – počítačové programy, které simulují vnímání určitých skutečností člověkem a na základě toho vytvářejí modely chování. Slyšeli jste o testu Alana Turinga? V polovině minulého století se jeden anglický matematik snažil pochopit, zda stroj může myslet jako člověk, zda je schopen intelektuálního rozvoje. Dnes je s pomocí chatbotů snadné zjistit, jaké jsou potřeby konkrétního publika, včetně čtenářů vašeho časopisu, a jak s tímto publikem komunikovat. iPad v rukou miminka, babičky a třeba i ve vlastních rukou jsou tři zcela odlišné modely komunikace. Nakonec v #Oxymore sledujeme „hluk“ internetu. Například na Twitteru máte 200 sledujících. Vydáte text a 3000 lidí ho retweetne. To je trochu zvláštní, protože máte velmi málo čtenářů. Váš tweet se tedy vymykal běžnému internetovému hluku. V kanceláři #Oxymore zvoní poplašné zvonky a my se okamžitě podíváme, co se za tímto tweetem skrývá. Nyní se vraťme k otázce: ze všeho, co jsem vyjmenoval, vyplývá poměrně jasný obrázek budoucnosti.

Co si myslíte, že bude za 20-30 let top luxusním zbožím?

Všechno je tu banální: čas. Ne chronografy s opakovači, ale možnost vydělat více a přitom na tom trávit méně času. Pamatujete si na fantastický thriller „In Time“ s Justinem Timberlakem? Hrdinové s impozantním množstvím času byli bohatí a ti, kterým zbývalo pár hodin, se snažili vyjít s penězi.

READ
Béžová rtěnka: komu vyhovuje béžová barva rtěnky na rtech a přehled odstínů

To znamená, že v budoucnu nebude mít luxus materiální provedení? Tašky, boty, to je vše.

Tašky a boty nikam nevedou, ale dojdeme – a už jsme začali – k pochopení, že svět produkuje mnohem více věcí, než je potřeba. Každá značka vydává 4–6 kolekcí ročně. Nyní si představte, že máte 150 párů bot. Jaký je pro vás rozdíl mezi prvním a druhým, třicátým a sedmdesátým? Příliš velký výběr zabíjí schopnost výběru. Zdá se vám, že se o něčem rozhodujete, ale ve skutečnosti je všechno už dávno rozhodnuto: tyto boty potřebujete, abyste se mohli úspěšně oženit, a musíte si je koupit, protože stejné má Melania Trump. V budoucnu znovu získáme naše legitimní právo volby.

Čí boty zůstanou v našem šatníku?

Ti designéři, kteří dříve než ostatní pochopí, že na materiální stránce věci už nezáleží. Není to poprvé, co mluvíme o myšlenkové krizi v oboru. Současná móda je nekonečnou narážkou na téma minulosti. Demna Gvasalia se tomu naprosto geniálně vysmívá, a proto o něm mluví. Tanec na kostech ale dlouho nevydrží. Co bude dál? Nemohu říci, jakou siluetu budou mít nejmódnější šaty sezóny jaro-léto 2025 a z jakého zvířete budou tašky vyrobeny v roce 2028, ale jsem ochoten se vsadit, že model vztahu „prodejce-kupující“ se velmi změní. Budoucí spotřeba je mix zboží a služeb. V New Yorku existuje značka Bonobos, která vyrábí pánské oblečení a nabízí zásadně nový koncept služeb. Víte, jak většina chlapů nenávidí nakupování? Je třeba chodit od koleje k koleji, přemýšlet, vybírat. Bonobos vám neprodává věci. Klient má přidělenou dobu návštěvy – nelze tam vstoupit z ulice. Vše si rychle vyzkoušíte a stylistka vám vysvětlí, proč je pro vás modrý svetr životně důležitý. Poté zaplatíte za nákupy a nalehko odejdete a ve stanovený čas na vás doma čeká UberRUSH se všemi novinkami. A toto schéma funguje skvěle – jinak by Bonobos neměl takové prodejní statistiky. Pokud tedy přijmeme verzi o důležitosti „přidané“ služby v oboru do budoucna, pak je logické předpokládat, že kupující začnou ignorovat produkty, které takový doplněk postrádají, nebo s nekvalitním a neoriginálním servisní systém. Nakupování tak, jak je nyní, bude prostě nemoderní.

READ
Jak správně malovat oči: denní a večerní make-up

Co na tom, že vše postupně půjde online?

Vliv internetu na chování značky bude každým rokem růst. Už teď díky sledování vašeho profilu na Facebooku (sociální síť je uznávána jako extremistická a na území Ruské federace zakázaná) mohu říct, co chcete snídat a kam byste si měli zajít pro nové šaty. Umělá inteligence velmi brzy pochopí lépe než my sami, co potřebujeme. Gartner Consulting odhaduje, že do roku 2018 se ve Spojených státech prodá pět miliard produktů využívajících umělou inteligenci. Z toho vyplývá, že značky potřebují nejen prodávat na základě představ o určité cílové skupině, ale také pečlivě studovat náš svět, znát ho velmi podrobně. Musíme pracovat na hodnotových systémech. „Životní prostředí je pro nás důležité“, „nevyužíváme dětskou práci“ – tyto a další vzorce odpovědnosti se stanou součástí marketingové strategie více společností než nyní. Úkolem budoucnosti – a některé značky, se kterými spolupracuji, už na to myslely – je přeměnit oblečení z abstraktního obrazu na cílenou výpověď. Nyní nám móda diktuje, kým bychom měli být, a v budoucnu budeme diktovat my. Už se nebudeme muset přizpůsobovat abstraktním ideálům a hrát si na 70. a 80. léta jen proto, že to někdo chtěl.

560_large

Ve filmech zobrazujících budoucnost vidíme high-tech oblečení, které se mění v závislosti na počasí, boty, které vám umožní pohybovat se vzduchem, a multifunkční doplňky. Děláme realističtější předpovědi pro budoucí trendy, kde je důležité pohodlí, individualita a kde můžete nosit věci tak, jak chcete. Těchto sedm trendů je k vidění dnes, ale v příštích desetiletích budou velmi populární.

1. Ne rychlé módě

Fast fashion neboli fast fashion způsobuje obrovské škody na životním prostředí a lidé si to již uvědomují. Jednodenní trendy a neustálý humbuk kolem nového oblečení proto v budoucnu vystřídá vědomá konzumace a popularizace basic oblečení a kapslí, ve kterých se více věcí různě kombinuje. Kultura chytré spotřeby nyní soupeří s touhou neustále měnit trendy, ale věříme, že do roku 2046 budou lidé činit mnohem vědomější módní volby.

2. Vývoj kyberpunku

Kde je kladen důraz na individualitu, tam je svoboda projevu. Styl kyberpunku pochází z 90. let: tehdy se začal aktivně rozvíjet žánr dystopické literatury o budoucnosti a neustálém boji o život. Oblečení v tomto stylu je praktické a pohodlné, většinu tvoří umělá laminovaná tkanina, latex, vinyl, kovové prvky a není zbaveno sexuality. Pokud chcete tento styl vidět na vlastní oči, doporučujeme inspirovat se vizí budoucnosti z přehlídek Alexandra McQueena, Thierry Muglera, Alexandera Wanga a dalších módních domů.

READ
Těhotná Kate Middleton v šatech s květinami

3. Zaměřte se na pohodlí

S rostoucí oblibou předchozích trendů nepochybně poroste i touha po osobním pohodlí. Věříme, že lidé budou více naslouchat osobním pocitům než názorům ostatních a vyberou si věci, ve kterých se cítí nejpohodlněji. To znamená, že módě bude opět vládnout volný střih, oblečení příjemné na tělo a neomezující v pohybu, pyžamový styl, boty na podpatku nebo boty na podpatku. Lidé ocení především oblečení z přírodních materiálů – o tom níže.

4. Technologické tkaniny

Podle výzkumu bude meteorologických jevů v budoucnu přibývat, což znamená, že lidé budou potřebovat vhodné oblečení. Byla by dostatečně lehká na to, aby se dala nosit neustále (řekněme tenká nepromokavá pláštěnka) a možná by také reagovala na výkyvy teplot pro lidské pohodlí. Například černé tričko může zbělat, pokud jsou sluneční paprsky příliš horké. Strečové, větruodolné a sportovní kousky se také dostanou do pouličních trendů, to vše proto, aby snáze odolávaly nepřízni počasí.

5. Důraz na individualitu

Následující trendy navazují na předchozí trendy – nejen u jedinečných kombinací, ale také u oblečení a doplňků, pozměněných nebo vyrobených na zakázku právě pro Vás. Několik potisků na obrázku, klobouky a doplňky přepracované pro osobní pohodlí, obleky, které dokonale padnou – móda se stane individuální. A v ideálním případě si každý bude moci sám diktovat trendy – ty, které chce nosit on sám, a ne ty, které mu ukládají značky.

Mimochodem, tendence předělávat věci podle sebe byla populární v 90. letech, z nichž většina je aktuální i dnes: 5 módních triků z 90. let, které jsou stále aktuální.

6. Oblečení vyrobené z přírodních a recyklovaných materiálů

Eko-trend již podporuje mnoho západních značek. Pokud jsou věci vyrobené z ekokůže, ekokožešiny a oděvy vyrobené z přírodních materiálů (bavlna, len, hedvábí atd.) v naší době stále vysoce ceněny (zejména v horkém počasí), pak jsou oděvy vyrobené z plastu budoucností. Do deseti let se problém skládek, které vypouštějí toxický skládkový plyn a otravují půdu, vzduch a vodu, stane skutečně celosvětově významným.

Obrovské procento věcí bude vyrobeno z recyklovaného plastu. Věci budou stejné, až na to, že jejich odolnost proti opotřebení se může mírně zvýšit. Iniciativu již podporují Prada, H&M, Stella McCartney, Adidas, Nike, Levi’s, Topshop, Marks&Spencer, Max Mara a další.

READ
Jak vybrat trendy bundu na jarní sezónu?

Také zjišťujeme, jak tím, že se budeme starat o sebe, můžeme pečovat o planetu: Vědomá krása: 7 způsobů, jak učinit péči o sebe šetrnější k životnímu prostředí.

7. Více unisex

Unisex oblečení je aktuální i dnes, ale věříme, že za 25 let bude možné dát rovnítko mezi dámské a pánské oblečení a svět bude ještě tolerantnější. Lidská individualita přesahuje hranice pohlaví, to již propagují Gucci, Thom Browne, FLAVNT, kteří staví muže v šatech a sukních na módní molo. Pozadu nezůstávají ani celebrity jako Tilda Swinton, která miluje pánské oblečení, nebo Marc Jacobs, který občas nosí šaty na směnu.

Můžete si přečíst více o tomto fenoménu (je globálnější, než si myslíte): Mužský/ženský: co je genderová fluidita v módě

Tyto věci budou určitě aktuální i po sto letech: 25 základních věcí, které nikdy nevyjdou z módy.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: