Jak správně sedět za volantem auta

Jak si nastavujete sedadlo a volant, když sedíte na sedadle řidiče?
Řekli byste, že otázka je velmi jednoduchá a odpověď na ni zní: „Dělám to tak, aby to bylo pohodlné“? Dobře, ano. A více než 90 % respondentů odpovídá stejně. Pokud si to však myslí většina, neznamená to, že je to správné!

co je řízení? Nejde o nic jiného než:
hodnocení situace na silnici (zahrnujeme sem silniční provoz, stav vozu za jízdy, informace přístrojů, náklony, smyky, cizí zvuky atd.);
sledování jeho změn;
rozhodování o reakci na změny stavu vozovky;
reagovat na změny ovlivňováním ovládání vozidla.

To vše vyžaduje:
připravenost řidiče hodnotit, sledovat, rozhodovat se a reagovat;
jeho schopnost dělat výše uvedené;
dostatek času na tyto akce.

Mimochodem, každý z uvedených bodů lze odhalit ještě podrobněji, ale nebudeme se nořit do džungle ergonomie, moudré a krásné vědy.

Pomineme připravenost a schopnosti každého jednotlivého řidiče, stejně jako samotné posuzování, sledování a rozhodování, protože to se týká fyzické zdatnosti, zdraví, řidičských dovedností a předchozích zkušeností, a to se netýká ani místa řidiče. nebo neplatí , ale ne plně.

Podívejme se na čas, zejména na reakci. Je vhodné, aby byl co nejmenší. Proč? Už jen proto, že i při městské rychlosti 60 km/h může zpoždění reakce pouhé půl sekundy znamenat, že vůz ujede již více než osm metrů. A to je buď „profouknutá“ díra, která se může projevit pořádným „boomem“ na zavěšení, nebo.

Jak tento čas zkrátit?

K tomu slouží správná poloha řidiče. Ano, ano, přesně tak. Ne nadarmo všechny třídy v dobrých autoškolách začínají sezením za volantem a vysvětlováním, že to může být obvyklé a správné.

Správné sezení umožňuje nejen zkrátit reakční dobu řidiče, ale také snížit únavu těla, což je také velmi důležité. Je to správné ne podle názvu, ale z hlediska fyziologie, a proto PŘESNĚ TAKTO sedí za volantem sportovci, kteří tráví mnoho hodin a v podmínkách a rychlostech, které jsou pro běžné automobilové nadšence fantastické.
A teď, prosím, do kabiny, pojďme za volant:

1. Posaďte se na židli. Pokud jsou volant i sedadlo ve vašem autě nastavitelné, zkuste je nastavit co nejníže. Čím blíže sedíte k hardwaru stroje, tím lépe to cítíte. Ne vždy to ale vyjde, a to jak podle antropometrických údajů (je potřeba si „urovnat“ i záda, nohy a ruce a postarat se o viditelnost. Pokud miniaturní dívka sedí úplně „dole“, pak v některých autech uvidí pouze oblohu), a protože v některých autech není možné nastavit sedadlo a volant. Mnoho lidí navíc sedí záměrně výše, aby lépe cítili rozměry vozu. Pokud vám chybí zkušenosti, také to nelze slevit a je to docela přijatelné.
Opěradlo je vždy přitisknuto k opěradlu židle. Proto má opěradlo správně nastavené židle velmi nepatrnou odchylku od svislé polohy.

READ
Make-up pro modré oči a blond vlasy

2. Položte obě ruce na volant. Navíc se zápěstími na 10 a 2 hodině (představte si, že volant je ciferník hodinek). Volantu se musíte dotknout zápěstím, aniž byste zvedli záda z opěradla židle. Dalším způsobem je umístit zápěstí pravé ruky na 12 hodin a také bez zvednutí zad z opěradla. Pokud neuspějete, posuňte/upravte židli.

3. Sešlápněte stávající nebo imaginární (u automatické převodovky) pedál spojky. Plný tlak by měl nastat s nohou mírně pokrčenou v koleni.

4. Položte ruku na rukojeť manuální převodovky nebo volič automatické převodovky. Všechny možné manipulace s pákou/voličem v pohybu, od 1. do zpátečky, je nutné provádět bez zvednutí zad z opěradla židle.

5. Zkontrolujte. Položíme nohy na pedály a ruce na volant v poloze 10 a 2 hodiny (tentokrát ne zápěstím, ale jako při řízení). Přístrojová deska musí být zcela viditelná. Žádný z přístrojů a indikátorů by neměl být zakryt volantem. (S výjimkou případů, kdy má váš vůz nedostatky v ergonomii nebo vám antropometrické údaje neumožňují správně sedět nebo vidět celý panel. Nejčastěji se to vyskytuje u osob vyšších než 180-185 cm). Nyní zvedneme nohy a ruce současně a odtrhneme je od ovládání auta. Měli byste to zvládnout, aniž byste zvedli záda ze opěradla židle. Pokud test selže, upravte znovu.

No, sedíš? Pokud je vše v pořádku, pak pár slov „navazuje“:

1. Při řízení držte volant pouze dvěma rukama: v 10 a 2 hodiny nebo 9 a 3 hodiny.

2. Volantem točíme pouze dvěma rukama a iniciativa patří tlačící ruce (pokud se točíme doprava, pak je „iniciátorem“ levá a naopak). Protože tlačící lépe cítí odpor a povrch vozovky. Žádné uvolněné otevřené úchopy nebo otevřené rotace dlaní, pouze se zkříženýma rukama! Zkřížení rukou při otáčení volantem o 180 stupňů je také zakázáno! V této poloze si nikdy nezlomíte ruce, zápěstí a prsty a také „neztratíte“ auto, když se volant třese kvůli nepozorovaným výmolům nebo ledovým nerovnostem v zatáčce.

3. Při jízdě neustále sledujeme zadní „polokouli“ (co je za námi) a pravidelně se díváme do zpětných zrcátek. To pomáhá předvídat situaci a často vám to ušetří setkání s bezohlednými řidiči přeskakujícími z pruhu do pruhu. V britských autoškolách jsou kadeti nuceni ovládat zadní „polokouli“ až 30 % celé doby řízení. Pokud kontrolujete, co se tam děje, tak v případě nouze víte, kam jít, pokud někde je.

READ
Kopřiva na vlasy - oplachování odvarem, recepty na růst a posílení, fotky před a po, video

Hlavními ovládacími prvky pro řidiče jsou volant a pedály. Ty poslední u drtivé většiny aut úpravu nemají, takže je potřeba začít s úpravou lícování u nich. Nejprve musíte úplně sešlápnout brzdový pedál a pohybem židle tam a zpět dosáhnout polohy v sedačce, kde pravá noha není narovnaná, ale mírně pokrčená v koleni. To je nezbytné pro spolehlivé brzdění v každé situaci.

U aut s manuálním řazením se možná budete muset posunout trochu více dopředu – aby levá noha, která stiskla spojku, také zůstala napůl pokrčená. Opravili jsme polohu sedáku, nyní je řada na opěradle.

Bez ohledu na to, jaký typ převodu máte, pravá noha by měla být mírně pokrčená v koleni. Pokud máte „mechanika“, pak by měla zůstat napůl pokrčená i levá noha, která tlačí spojkový pedál.

Bez ohledu na to, jaký typ převodu máte, pravá noha by měla být mírně pokrčená v koleni. Pokud máte „mechanika“, pak by měla zůstat napůl pokrčená i levá noha, která tlačí spojkový pedál.

2. Sedněte si na volant

Hlavním pravidlem je, že byste neměli ležet na zádech jako v lenošce. Snažte se držet záda co nejvíce kolmo – tím méně zatížíte páteř a řízení bude pohodlnější. Svisle by se však nemělo brát doslovně – zvedněte opěradlo, dokud neucítíte první známky fyzického nepohodlí, a poté nastavení trochu sklopte. Nyní položte ruce na volant klasickým úchopem 3 a 9 hodin (toto využijte při řízení) – měly by být napůl pokrčené v loktech.

Udržujte záda co nejvíce kolmá. Pokud si představíte, že volant je ciferník hodinek, pak by vaše levá ruka měla být v pozici 9 hodin a vaše pravá ruka by měla být v pozici 3 hodin. Lokty by měly být napůl ohnuté.

Udržujte záda co nejvíce kolmá. Pokud si představíte, že volant je ciferník hodinek, pak by vaše levá ruka měla být v pozici 9 hodin a vaše pravá ruka by měla být v pozici 3 hodin. Lokty by měly být napůl ohnuté.

Pokud máte ruce natažené, pak je to špatně – nebudete moci otáčet volantem ve velkých úhlech bez zachycení, což znamená, že ovládání vozu je nedostatečné. Nastavte volant tahem směrem k sobě (zámek je umístěn vlevo na sloupku řízení).

Pokud není nastavení výšky, tak někdy pomůže trochu snížit volant – na každém autě je nastavení výšky. A konečně, pokud se svisle nainstalovaným opěradlem nastavení volantu stále nestačí (to se stává), posuňte sedák trochu blíže k pedálům.

Protažené ruce jsou častou chybou při sezení za volantem. V tomto případě posuňte sedák židle mírně dopředu.

Protažené ruce jsou častou chybou při sezení za volantem. V tomto případě posuňte sedák židle mírně dopředu.

READ
Dávky pro zdravotně postižené skupiny 2 - na co mají nárok a jak je získat

Existují dvě techniky pro kontrolu usazení volantu. Nejprve by se vaše natažené zápěstí mělo opřít o věnec volantu v 0/12 hodin. A za druhé si můžete vyzkoušet techniku ​​slavného „ring drivera“, „krále driftu“ a novináře Keiichi Tsuchiya: vezměte věnec volantu ve 2 a 10 hodin, ale ne rovnýma rukama, ale křížem.

Pokud je poloha správná, paže by v tuto chvíli neměly být zcela nataženy a zápěstí by měla být přibližně ve výšce ramen.

Kontrola pozice za volantem - natažené zápěstí by se mělo ve 12 hodin opírat o věnec volantu, loket by měl být mírně pokrčený a záda pevně přitisknutá k opěradlu sedadla. Testovací metoda od Keiichi Tsuichiya: držte volant s napůl ohnutými pažemi do kříže v poloze 2 a 10 hodin. Vaše zápěstí by měla být ve výšce ramen.

Kontrola pozice za volantem – natažené zápěstí by se mělo ve 12 hodin opírat o věnec volantu, loket by měl být mírně pokrčený a záda pevně přitisknutá k opěradlu sedadla. Testovací metoda od Keiichi Tsuichiya: držte volant s napůl ohnutými pažemi do kříže v poloze 2 a 10 hodin. Vaše zápěstí by měla být ve výšce ramen.

3. Úprava „jemných nastavení“

Poslední test také pomáhá vybrat správnou výšku sedáku. Nesnažte se sedět nízko jako závodník – to vám sice moc „nepomůže cítit auto“, ale zhorší vaši viditelnost. Může se to zdát překvapivé, ale učí to i zkušení školní instruktoři na Nürburgringu.

Opak je také špatný – správné přistání je nemožné, pokud bez zjevného důvodu zvednete židli až úplně nahoru. Pamatujte, že když změníte výšku, ostatní nakonfigurované parametry se také trochu sníží – nezapomeňte je upravit. Poté dokončete úpravu dalších možností – v závislosti na voze se jejich seznam může lišit.

Nastavte výšku židle. Neseďte záměrně příliš nízko ani příliš vysoko, upravte si to tak, aby vám to bylo pohodlné. Pamatujte, že pokud změníte výšku, ostatní parametry přistání budou mírně mimo.

Nastavte výšku židle. Neseďte záměrně příliš nízko ani příliš vysoko, upravte si to tak, aby vám to bylo pohodlné. Pamatujte, že pokud změníte výšku, ostatní parametry přistání budou mírně mimo.

Sklon opěrky hlavy by měl být takový, aby podpíral zadní část hlavy, bederní opěrka by neměla vytlačovat páteř ven, ale držet ji svisle, v jedné linii. Podkolenní válec by neměl omezovat pohyb nohou při úplném sešlápnutí pedálů.

Nakonec nastavte loketní opěrku tak, aby vám loket nevisel ve vzduchu, a nastavte výšku horního bodu popruhu tak, aby k tomuto bodu sahal přibližně přes vaše rameno.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: