Jak správně požádat zaměstnavatele o zvýšení platu, aby neodmítl – příklady argumentů a odůvodnění

Klíčová a první věc: žádat o navýšení s rozumem je nutné a důležité. Je zajímavé, že za celé roky mé práce 9 z 10 kandidátů při pohovoru přiznává, že nejsou připraveni na toto téma mluvit se svým manažerem a jdou opustit své současné zaměstnání za vyšší plat, aniž by se o možnosti pokusili diskutovat kariérního postupu v současné společnosti.

„Pokud manažer nechápe, že si zasloužím zvýšení platu a/nebo pozice, pak půjdu tam, kde budu ohodnocen výše,“ takto obvykle uvažuje většina zaměstnanců.

Manažer uvažuje úplně jinak: „Kdyby byl můj zaměstnanec nespokojený s podmínkami, dávno by za mnou přišel a zeptal se na patřičné otázky. Ale protože mlčí, znamená to, že se mu líbí všechno.”

Málokdy se přitom stane, že by šéf takový rozhovor zahájil a otevřeně se zeptal, zda je podřízený se vším spokojen. Nejčastěji se tímto problémem moc zabývat nechce, protože navýšení bude potřeba vyargumentovat před nadřízenými a navíc projednat s personálním oddělením, které vám naopak připomene personální tabulku a nedostatek rozpočtu na příští rok.

A je dobré, když má společnost centralizovaný, pravidelný proces projednávání kariérních plánů a růstu mezd. Pokud však takový postup neexistuje, musíte se svým manažerem pravidelně jednou nebo dvakrát ročně mluvit o svých kariérních touhách, ukazatelích a projektech nezbytných pro povýšení.

Jinak tu máme situaci: podřízeného, ​​který očekává, že mu šéf bude číst myšlenky, a manažera, který je přesvědčen, že se jeho zaměstnanci cítí skvěle. A jelikož se otázka kariéry týká především vás, budete se s ní muset vypořádat.

Krok první. Shromažďování informací

Pokud se rozhodnete pro upřímný rozhovor se svým šéfem, budete se muset připravit. Musíte přesvědčit svého šéfa o potřebě povýšení pomocí faktů. Nejprve si zjistěte, kolik si na stejné pozici vydělávají vaši kolegové v jiných společnostech. Existuje několik způsobů, jak zjistit, jak „na trhu“ je váš aktuální plat.

  • Za prvé, můžete hledat podobné pozice v otevřených zdrojích, včetně HeadHunter – u mnoha volných míst je při zveřejnění uvedeno přibližné platové rozpětí.
  • Za druhé doporučuji být přáteli s headhuntery – znát dva nebo tři recruitery, kteří vedou pozice ve vašich oblastech, abyste se jim v případě potřeby mohli na tuto otázku přímo zeptat. A pokud obdržíte příchozí hovory s žádostí o doporučení na pozice podobné té vaší, okamžitě si ujasněte, na jaký plat potenciální zaměstnavatel cílí.

Zde je důležité poznamenat, že čím vyšší úroveň pozice, tím více se částka liší a při extrémně podobné práci ve společnostech různých velikostí, obratů a oblastí mohou kandidáti získat výrazně odlišné platy.

READ
Vonné poselství Flowerbomb Fairytale od Victor & Rolf

Dalším nesmírně důležitým bodem je celkový příjem, to znamená přítomnost a záruka příjmu bonusů, sociální balíček a jeho součásti a dostupnost automobilu. Například v mnoha ruských společnostech jsou pojištění, auto, parkovné a garantované bonusy zcela nepřijatými pojmy a mzdy jako kompenzace jejich absence mohou být výrazně vyšší.

Nebo naopak existuje řada velmi velkých ruských korporací, včetně těch se státní účastí, ve kterých roční prémie tvoří obrovskou složku platu a bylo by nesprávné zde srovnávat fixní platy.

Totéž platí pro otázku o funkčnosti: možná na své současné pozici již dlouho vykonáváte řadu úkolů, které jsou vlastní vyšší pozici v jiné společnosti.

Krok dva. Nácvik rozhovoru

Poté, co získáte přehled o trhu, připravte argumenty týkající se vašich osobních úspěchů a platové politiky společnosti.

  • Vzpomeňte si, kdy jste měli předchozí zvýšení platu.
  • Zaznamenejte, jak se vaše úkoly od té doby změnily: zda jste začali přebírat více odpovědnosti, zda se zvýšil počet projektů pod vaším vedením.
  • Poté si zapište klíčové úspěchy, které firmě pomohly, a znovu mluvte o své osobní roli ve výsledku.
  • Přemýšlejte o tom, jak zdůraznit svou konkurenceschopnost na trhu: kolikrát vám za posledních šest měsíců volali headhunteři, na jaké pozice a jaké společnosti vám volali?

Krok tři. Vedeme jednání

Často je 50 % úspěchu správná nálada vůdce. Vyberte si čas a den v týdnu, který je pro vašeho šéfa nejpohodlnější, snažte se nezačínat konverzaci, pokud vidíte, že váš šéf není v dobré náladě a může to ovlivnit výsledek konverzace. Požádejte o schůzku den nebo dva předem.

Je lepší začít konverzaci otázkami. Zjistěte od svého šéfa, jak celkově hodnotí vaši práci, jak dokáže charakterizovat váš přínos, to znamená, ujistěte se, že šéf potvrzuje, že si vás jako zaměstnance váží.

Poté se ujměte slova a řekněte nám, s čím jste spokojeni a proč obecně rádi pracujete ve firmě a konkrétně se svým šéfem – dejte jasně najevo, že byste v budoucnu rádi byli součástí týmu.

Pak přejděte k podstatě vaší otázky. Vyslovte všechny argumenty, které jste shromáždili a zapamatovali si speciálně pro schůzku. Řekněte nám o své poptávce na trhu – požadavky náborářů a konkurentů. Vysvětlete, že jste provedli studii trhu platů a zjistili jste, že dostáváte méně.

Připomeňte jim své klíčové úspěchy, svůj přínos pro podnikání a jak se během této doby změnily vaše funkce. Zdůrazněte, že můžete pro společnost udělat mnohem důležitější věci, pokud získáte větší odpovědnost. Nakonec si položte otázku: „Jaké kroky musím podniknout, abych získal zvýšení (platu)?“ Jakmile obdržíte odpověď, zeptejte se na časový rámec.

READ
Jak nosit úzké džíny v roce 2024, aby vypadaly módní a relevantní

Krok čtyři. Neutralizujme manipulace

Manažer, který nechce o zaměstnance přijít, ale nemůže ho povýšit, se často uchýlí k manipulaci. Je v jeho zájmu protahovat čekací dobu co nejdéle. Bude se snažit vyhýbat specifikům, dávat vágní a vágní náznaky o možném nárůstu v nějaké vzdálené budoucnosti.

V tomto případě okamžitě dosáhněte čísel: jaké KPI a do jakého termínu musíte dosáhnout, abyste získali požadovanou pozici nebo plat.

Poté, co jste tento bod probrali ústně, napište dopis, kde znovu uveďte všechny údaje. Ujistěte se, že se dopis dostane k příjemci a že jej přečte. V uvedeném termínu se budete moci vrátit k předmětu jednání s důkazy v ruce.

Další běžnou šéfovou technikou je tlak na emoce. Opět, aniž by něco sliboval nebo dával iluzorní narážky, může se vám váš manažer pokusit připomenout, kolik jste toho spolu prožili, jaký máte skvělý tým, jak si vás váží, jak vám důvěřuje a neustále jde ostatním příkladem. , že teď je těžké období a on vás žádá, abyste se vžili do jeho pozice.

Někdy manažer připomene všechny dobré věci, které svého času pro podřízeného udělal: například „odklepl“ prémii nebo ho nechal v týmu za nějakou závažnou chybu. Pro některé zaměstnance se taková pochvala od šéfa, „mluva od srdce“ a klamné přesvědčení o své „povinnosti“ mohou stát krátkodobou motivací.

Brzy se však vrátíte k tomu, že nejste spokojeni se svými současnými pracovními podmínkami.

A konečně, nesmlouvejte o částce. Ihned se sami rozhodněte, jaké procento navýšení vám bude příjemné. Mějte na paměti: máte plné právo požádat o zvýšení platu, protože v tomto případě můžete být pro tuto společnost efektivnější. Chovejte se sebevědomě a důstojně: nežádáte o almužnu a vůdce je vaším rovnocenným partnerem.

Krok pět. Stanovili jsme si termíny

S největší pravděpodobností vám manažer nedá zpětnou vazbu hned, požádá vás, abyste si dali pauzu na rozmyšlenou, probrali problém s personalistou a vyšším managementem a slíbili, že se vrátíte s novinkami později.

Pokud do dvou týdnů nepřijde od vašeho šéfa zpětná vazba, kontaktujte ho znovu s připomínkou a zjistěte, v čem je problém.

Pokud vás znovu požádá, abyste počkali a vaše limbo bude pokračovat měsíc, pak byste s největší pravděpodobností neměli počítat s povýšením v této společnosti. V tomto případě je na vás, abyste se rozhodli: zůstaňte nebo zkuste štěstí někde jinde.

READ
Jak zesvětlit vlasy? — Nejlepší nejlepší možnosti

Případ č. 1

Šéf velké maloobchodní společnosti opustil tiskovou službu. Jeden z předních specialistů oddělení usoudil, že tato situace je výbornou příležitostí požádat o povýšení. Nejprve si promluvil se svým bývalým šéfem: požádal o zpětnou vazbu a objektivní posouzení jeho potenciálních vůdčích schopností.

Po tomto rozhovoru šéf, který se chystal odejít, slíbil, že kandidáta svému šéfovi doporučí a pomohl zorganizovat schůzku podřízeného s marketingovým ředitelem.

Přední specialista připravil prezentaci – krátkou zprávu o svých klíčových úspěších a rolích v projektech a také několik nápadů, které je připraven ve své nové pozici rozvíjet. Poté byl specialista požádán, aby prošel kompetenčním testováním, které pomohlo určit silné a slabé stránky zaměstnance.

V důsledku toho se marketingový ředitel rozhodl nenajmout externího profesionála, ale jmenovat jednajícího specialistu. vedoucí tiskové služby po dobu šesti měsíců se zachováním předchozího platu. Pokud bude specialista fungovat dobře, za šest měsíců se oficiálně přesune na pozici vedoucího tiskové služby.

Případ č. 2

Personální ředitel velké západní výrobní společnosti pracoval ve firmě čtyři roky a dostal dvě zajímavé pracovní nabídky v ruských podnicích. Také jsem podle scénáře naplánoval schůzku s manažerem, kde hlavním argumentem pro zvýšení platů byly konkrétní alternativní návrhy od jiných hráčů na trhu.

Generálnímu řediteli navíc připomněl hlavní velké projekty realizované díky němu.

Generální ředitel si dal týdenní pauzu na přemýšlení a nakonec se vrátil s příslibem zvýšení platu za tři měsíce, pokud bude realizován složitý a nepříliš realistický obchodní projekt přesunutí části týmu do jiného regionu.

Projekt byl nakonec bez zavinění personálního ředitele zmrazen, ale tato situace se stala důvodem k nezvyšování platu. Kandidát přešel za vyšší plat do jiné firmy a jeho zástupce postoupil na ředitelskou pozici.

Případ č. 3

Vedoucí marketingového oddělení vyrostl v rámci firmy z pozice asistenta a byl placen výrazně pod trhem. V reakci na narážky na zvýšení platu dostal zaměstnanec vágní komentáře, že „už dostal šanci stát se ředitelem“ místo toho, aby najal zkušeného profesionála zvenčí.

Manažera takové argumenty nepřesvědčily a rozhodl se jednat vytrvaleji. Klíčovým faktorem byla digitalizovaná prezentace úspěchů oddělení za posledních několik let, analýza efektivnosti a výsledků společnosti díky realizovaným projektům. Díky tomu se kandidátovi podařilo dohodnout jak zvýšení platu, tak zlepšení bonusového schématu.

Případ č. 4

Vedoucí logistiky pobíral tři roky stejný plat, přestože jeho funkčnost a odpovědnost každým rokem rostla a ve skutečnosti vykonával povinnosti vedoucího oddělení.

Když se na další schůzce se šéfem objevila otázka delegování některých dodatečných úkolů na vedoucího za účelem optimalizace skladové služby, zaměstnanec nezvládl své emoce a okamžitě řekl, že není připraven převzít další odpovědnost bez motivace . Na dotaz šéfa, kolik chce podřízený dostat, se hned nedokázal zorientovat a požádal o navýšení o 15 % z aktuální částky.

READ
Březový dehet na vlasy

Později si uvědomil, že si mohl přát víc: manažer už několikrát zvýšil platy svých kolegů a on sám měl na trhu větší cenu. Zaměstnanec se snažil podmínky překonat, ale vedoucí ho odmítl.

Scénář pro rozhovor s vaším šéfem o zvýšení platu

Už jen myšlenka žádat od manažera více peněz za jejich práci vrhá mnoho lidí do studeného potu strachu. Někteří lidé z konverzace utíkají, jiní se připravují nesprávně, čímž znehodnocují svůj přínos pro společnost. Právě pro vás jsme připravili malý scénář k dialogu o zvýšení.

Proč si zaslouží víc?

Aby byl rozhovor se šéfem o zvýšení platu úspěšný, musíte ukázat, že si to rozhodně zasloužíte. Nestačí jednoduše říci, že ceny v obchodech rostou, nebo „dobře, pracuji dobře, sám to neustále opakujete“. Mějte konkrétní a kvantifikovatelné důkazy.

Udělejte si seznam svých úspěchů a odpovězte na otázky: „Čeho jsem dosáhl od svého zaměstnání/poslední indexace platu, proč je nutné navýšení?

Znovu si přečtěte popis práce a porovnejte jej se seznamem povinností, které skutečně máte. Zvýrazněte všechny věci, které děláte, projekty, na kterých jste se podíleli.

U každého úspěchu identifikujte přínos pro organizaci. Možná jste za pár měsíců/rok zvýšili zisk firmy nebo návštěvnost webu o 25 %, váš celkový objem práce vzrostl o 50 %. Všechny důkazy musí zdůrazňovat zvýšený přínos vaší účasti v týmu.

A co trh?

Prostudujte si tržní platy specialistů se stejnými kompetencemi jako vy na službě hledání zaměstnání. Je to jednoduché a rychlé. Můžete být přesvědčeni nebo se vzdát myšlenky, že máte větší hodnotu, než si ve své vlastní společnosti vážíte. V prvním případě může být rozhovor se šéfem okořeněn novými čísly a argumenty.

Dále „rezervujte“ čas svého šéfa na schůzku a okamžitě uveďte účel rozhovoru – „přehodnoťte výši mého platu“.

Začněme dialog

Můžete začít konverzaci se svým šéfem větou „Měl jsem ve firmě velmi dobrý rok. “ a poté přidat 2–3 argumenty, které jsou pádnými argumenty ve prospěch zvýšení platu. Odůvodnění by mělo být doplněno slovy „Takové výsledky považuji za významné nejen pro sebe, ale i pro organizaci, proto bych chtěl, aby se můj plat zvýšil o . %.

Neměli byste používat desítky argumentů, odřízněte a zahrňte do řeči ty nejsilnější. Šéf si je bude moci zapamatovat a rychle analyzovat v okamžiku kontaktu a váš „portrét“ dobrého zaměstnance bude co nejživější.

READ
Jak namalovat ombre stejnou barvou se všemi vlasy doma, jak si vybrat produkt a nenechat si ujít tón, co dělat, když jsou konečky odbarvené

Sledujte tón své adresy, komunikujte se svým manažerem klidně, zdrženlivě a uctivě.

Nebezpečné manévry

Často je lákavé říci, že vás vaši konkurenti odlákají nabídkou vyššího platu.

Existuje zde několik rizik. Za prvé, šéf může odpovědět, že společnost nemá finanční prostředky na to, aby o vás mohla s někým soutěžit. Za druhé, pokud se vám tímto manévrem podaří na manažera vyvinout tlak, pravděpodobně nabude dojmu, že byl donucen. To často kazí i dobré pracovní vztahy. Za třetí, manažer si bude myslet, že až příště dostanete atraktivní nabídku, budete muset znovu utratit peníze.

Dostaňte se z tohoto kluzkého svahu pomocí speciálního podání. Formulace by mohla znít takto:

„Za poslední měsíc mě kontaktovali čtyři personalisté z jiných společností. Žádnou z nabídek jsem zatím nepřijal, přestože jsou platově i úkoly nesmírně zajímavé. Chtěl jsem tu zůstat, ale mám pocit, že můj příjem už neodpovídá pozici, kterou zastávám. Je možné upravit můj plat?”

Pokud je váš šéf neoblomný nebo kategoricky odmítá, měli byste se zamyslet nad tím, zda je pro vás tato práce tak cenná. Na trhu je poměrně hodně volných míst, kde budete ohodnoceni výše.

Nedostatek do budoucna

Někdy společnost prochází těžkými obdobími. Ale nemůžete udělat chybu, pokud své obavy ohledně skromného platu vyjádříte předem.

„Vím, že organizace nyní prochází těžkými časy, přiznávám, že tento rozhovor odložíme na později. Jen vás chci upozornit na to, že jsem v poslední době na sebe vzal mnohem větší zodpovědnost, která je podle mě po materiální stránce poněkud nedoceněná,“ bude taková formulace taktní.

I když vám nedokážou poskytnout výhodnější platové podmínky, co tak upravit pracovní režim? Někdy je organizace připravena dát zaměstnanci více dní volna než peněz.

Zpožděná odpověď

S největší pravděpodobností bude váš šéf potřebovat čas, aby zkontroloval rozpočet společnosti a promluvil s HR, než dá věcnou odpověď na zvýšení mezd. Buď trpělivý. Pokud čekání trvá třeba měsíc, připomeňte se.

Pojďme si to shrnout. Buďte odvážní, pamatujte na etiku a zůstaňte podřízeni. Udělejte ze svých úspěchů a hodnoty, kterou organizaci přinášíte, základ vaší žádosti o zvýšení platu. To vám zajistí silnou pozici při vyjednávání. Hodně štěstí!

Požádali jste někdy o zvýšení sami, nebo se to všechno stalo samo od sebe?

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: