Jak správně absolvovat pracovní pohovor a ukázat svou nejlepší stránku?

Pohovor s firemním recruiterem nebo HR manažerem je téměř nevyhnutelný v životě každého člověka. Pojďme zjistit, jak probíhá pracovní pohovor v roce 2023, jak se na něj připravit, co si obléknout a jak se chovat, abyste se cítili sebevědomě.

Užitečné informace o rozhovoru

Barva oblečení ovlivňuje úspěšnost pohovoru Barva oblečení ovlivňuje názor potenciálního zaměstnavatele na uchazeče. Šedá barva je tedy spojena s logikou a analytickým myšlením, červená s mocí, bílá s organizací. Mnoho HR manažerů nedoporučuje nosit oranžové oblečení na pohovor, protože tato barva je spojena s neprofesionalitou.
“Kolik tužek jsi žvýkal ve své předchozí práci?” Personalista může zvolit neobvyklý způsob vedení pohovoru, jako je tzv. stresový pohovor. Kladením trapných a absurdních otázek se tazatel snaží pochopit, jak je člověk odolný vůči stresu a jak ví, jak se dostat z obtížných situací.
Formát rozhovoru může být různý: online, offline, skupinový, individuální Záleží na společnosti a pozici, o kterou se ucházíte. První fáze pohovoru často probíhá po telefonu: tímto způsobem můžete probrat základní otázky.

Fáze pracovního pohovoru

Celý rozhovor lze rozdělit do několika fází. Pojďme si projít každý z nich.

Seznámení zpravidla začíná předběžným hovorem. Řekněme, že se ucházíte o práci. V případě zájmu o Váš životopis Vám zavolá personalista společnosti (HR manažer, personalista). Po telefonu se ujasní základní, ale velmi důležité detaily, díky nimž vy i firma pochopíte, zda vše vyhovuje oběma stranám. Při telefonickém rozhovoru se personalista většinou zeptá na věk, studium nebo jinou práci a může si ujasnit, jaké zaměstnání hledáte: trvalé nebo dočasné, částečný úvazek.

Ve většině případů je po telefonickém rozhovoru naplánována schůzka, jejíž formát by měl být projednán: bude to osobní rozhovor nebo online rozhovor.

Formát a příprava setkání

Pokud bude pohovor probíhat offline, zjistěte si předem, jak se tam dostat. Vyberte si optimální trasu, vypočítejte dobu jízdy s ohledem na jízdní řády veřejné dopravy a dopravní zácpy. Pokud přijíždíte autem, zjistěte si, zda je v blízkosti parkoviště.

Pokud je schůzka plánována online, ujistěte se, že kamera a mikrofon počítače fungují a že připojení k internetu je stabilní. Zajistěte ticho: zvuky běžícího vysavače, plačících dětí nebo rekonstrukce sousedů nejsou tím nejlepším pozadím pro obchodní rozhovor.

Ať už je formát rozhovoru jakýkoli, dbejte na svůj vzhled. Přemýšlejte o tom, co si obléknete na pohovor. Vyberte si vhodné oblečení a připravte si ho předem: vyperte a vyžehlete v případě potřeby. I když se schůzka odehrává online, ukázat se na ní huňatý a mít na sobě tričko z domova je nevkusné a lze to považovat za neúctu k partnerovi.

komunikace

Během pohovoru vás personalista požádá, abyste nám o sobě řekli. Pamatujte, že cílem celého rozhovoru je, aby vás personalista viděl jako hodnotného zaměstnance. A pro vás – ukázat, že přesně takoví jste. Proto, když jste požádáni, abyste o sobě řekli, nemusíte podrobně popisovat své dětství, dospívání a mládí. Zaměřte se raději na to, co je pro práci, o kterou se ucházíte, důležité: koníčky, zájmy, osobní vlastnosti nebo získané zkušenosti.

Personalista se určitě podívá na váš životopis a zeptá se na vaše vzdělání a pracovní zkušenosti. Sdělte nám podrobně, co jste dělali na své předchozí pozici, jaké úkoly jste řešili, jakých výsledků jste dosáhli.

Ať už jsou vaše důvody pro hledání nové práce jakékoli, nikdy nemluvte špatně o bývalém zaměstnavateli. Nekritizujte společnost a management, neurážejte bývalé kolegy. Pokud v práci došlo ke konfliktům, měli byste o nich mlčet.

Prezentace práce

Po komunikaci s uchazečem náborář přistoupí k prezentaci volného místa. Hovoří o nuancích práce, odpovědnosti, podmínkách a požadavcích. V této fázi již můžete přesněji určit, zda je toto místo a tato pozice pro vás vhodné, protože nejen vy máte zájem o přijetí. Personalista má zájem o kvalifikovaný a perspektivní personál, to znamená, že se zúčastní pohovoru a pokusí se vám co nejlépe představit volné pracovní místo.

Testování dovedností a znalostí

Často jste před nebo po ústním pohovoru požádáni, abyste dokončili testovací úkol. Zaměstnavatel tak může předem před podpisem pracovní smlouvy určit, zda se na tuto pozici hodíte. A pro vás je testovací úloha jasnou ukázkou toho, co budete muset na novém místě dělat.

Pokud se ucházíte o práci bez zkušeností nebo nemáte znalosti ve zvoleném oboru, může vám být nabídnuta stáž. Může být placená nebo ne, trvá několik dní až několik měsíců. Tyto podmínky závisí na společnosti a pozici, o kterou se ucházíte.

Návod krok za krokem, jak se připravit na pracovní pohovor

Pojďme postupně přijít na to, jak se připravit na pohovor, abychom se cítili sebejistě a měli co největší šanci na úspěch.

Myslete na svůj obrázek předem

“Zdraví vás oblečením, vyprovodí vás svou inteligencí.” Vzhled ovlivňuje postoj zaměstnavatele k vám. Připravte si vhodné oblečení a doplňky. Předem si zjistěte, jaký má společnost dress code a oblékejte se podle něj. Pokud se jedná o pohovor pro tým v nějakém mládežnickém startupu, je s největší pravděpodobností přijatelné přijít v džínách a tričku. V každém případě musíte vypadat upraveně, upraveně a shromážděně.

Prozkoumejte informace o společnosti, pro kterou chcete pracovat.

Podívejte se na webové stránky společnosti a stránky na sociálních sítích. Nezabere to moc času, ale během pohovoru vám to hodně pomůže. Můžete se tak dozvědět například o firemním životě nebo nastartování nového směru, o hodnotách firmy nebo jejích úspěších.

READ
Jak si udělat rychlý make-up očí pro každý den?

Používejte sociální kontakty

Pokud je to možné, promluvte si s lidmi, kteří pracují ve vámi zvolené organizaci nebo pozici. Rozhovor se zaměstnanci společnosti vám pomůže připravit se na pohovor a předem si pohovor promyslet. Budete moci určit, čeho si zaměstnavatel cení a na jaká kritéria se při výběru zaměstnance opírá.

Připravte si odpovědi na otázky

Jsou otázky, které si zaměstnavatelé při pohovorech vždy kladou. Například o vašich zkušenostech, vzdělání, důvodech odchodu z předchozího zaměstnání, vašich cílech a profesních plánech na další roky. Abyste se během pohovoru vyhnuli zádrhelům a nepříjemným pauzám, promyslete si předem, co odpovíte a řeknete personalistovi.

Zamyslete se nad tím, na co se chcete zaměstnavatele zeptat

Budete mít možnost klást otázky. Přemýšlejte o tom, na co se chcete zeptat, o čem diskutovat. Zeptejte se například na vyhlídky růstu, na možnost přechodu na práci na dálku, pokud je to pro vás důležité a práce vyžaduje osobní přítomnost. Udělejte si seznam témat, která vás zajímají, abyste je na pohovoru nezapomněli zmínit. Mnoho personalistů má rádo, když se uchazeč ptá na volné místo a pracovní místo, protože tím dává najevo svou zodpovědnost a zájem.

Jak úspěšně projít přijímacím pohovorem

Zde je několik dalších tipů, jak úspěšně zvládnout pohovor a získat pozici.

  1. Zvažte, zda je pro vás vybrané volné místo vhodné, abyste neztráceli čas a zbytečně nerozptylovali zaměstnavatele. Zvažte pro a proti, pro a proti. Možná i přes atraktivitu volného místa bude cesta do práce a domů trvat déle než dvě hodiny.
  2. Před pohovorem si dopřejte dostatek spánku a odpočinku. Personalisté vždy věnují pozornost vzhledu uchazeče. Můžete nosit drahý oblek, používat sebelepší parfém, ale unavený pohled vás ukáže jako člověka, který nemá sílu přijmout novou práci.
  3. Zjistěte, kdo bude pohovor vést. Během předběžného hovoru se na to zeptejte, pak zkuste najít recruitera nebo HR manažera na sociálních sítích. Když se podíváte na profil tazatele, budete mít představu o tom, s kým budete mluvit a jak se nejlépe chovat.
  4. Zkuste se uklidnit. Mnoho kandidátů je před pohovorem nervózní, a to je normální. Příliš mnoho úzkosti však může zničit celý rozhovor: pokud zapomenete zmínit důležité informace nebo zaměníte data, s největší pravděpodobností nebudete mít šanci chybu napravit. Pamatujte, že pohovor je důležitou fází, ale není otázkou života a smrti.

Otázky a odpovědi na pracovní pohovor

Pojďme zjistit, na co se tazatelé rádi ptají, proč tyto informace potřebují a jaká je nejlepší odpověď. Sestavíme také seznam protiotázek, abychom objasnili všechny nuance budoucí práce.

Na co se žadatele ptají?

Některé z klasických otázek, které se objevují v každém rozhovoru, zahrnují následující.

“Proč jste se rozhodl ucházet o tuto práci?”

Tato otázka pomáhá personalistovi pochopit, jak je uchazeč připraven na pozici, o kterou se uchází. Pokud vás lákal pouze plat, nejspíš se tato odpověď tazateli nebude líbit. Pokud ale budete mluvit o všech výhodách práce na této pozici z vaší strany, s největší pravděpodobností si přízeň zaměstnavatele vysloužíte.

“Proč si myslíš, že bychom tě měli vzít?”

Tento typ otázky je položen proto, aby prozkoumal vaši motivaci a vaše touhy. Personalista chce vědět, proč jste přišli právě do této společnosti a čím se podle vás lišíte od ostatních kandidátů.

“Co víte o naší společnosti?”

Položením této otázky zaměstnavatel zjišťuje míru vašeho zájmu o práci, úroveň vzdělání a chuť zde pracovat. Při výběru mezi kandidátem, který o firmě nic neví, a tím, který se dozvěděl alespoň minimum informací, bude dána přednost druhému.

Na co se zeptat svého zaměstnavatele

Chcete-li se dozvědět více o společnosti a pozici, na které budete pracovat, zeptejte se svého potenciálního zaměstnavatele. Zde je to, co rozhodně stojí za to se zeptat.

Existuje pracovní smlouva?

Můžete pracovat na pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti, občanskoprávní dohodu (GPC) nebo jako OSVČ. Možnost spolupráce závisí na firmě, oboru a druhu práce. Ale pouze v prvním případě lze počítat se sociálními zárukami pro pracovníky: placenou dovolenou, nemocenskou dovolenou, mateřskou dovolenou.

Na čem závisí mzda? Jsou přesčasy placené?

Je jen málo míst, kde zaměstnanci nečelí nuceným přesčasům. Dokončování věcí na konci pracovního dne, večerní práce z domova nebo vyjížďka o víkendu – to vše jsou přepracovanosti, které mohou být ojedinělými případy nebo systémem. A pokud je to jasné s pracovním dnem volna – to se musí platit ze zákona, tak každodenní prodlevy na pracovišti si zaměstnavatel nejspíš nevšimne.

Jak je organizován pracovní den?

Zjistěte, v kolik hodin začíná a končí pracovní den, zda je možné čas „posunout“, například začít pracovat ne v 9 ráno, ale v 10. Zjistit, zda je přestávka na oběd, jak dlouho trvá a jak je organizován. Možná je v budově společnosti kantýna – oběd pak nezabere moc času a zbytek přestávky můžete strávit procházkou.

Bude zkušební doba a jak dlouho trvá? Jak je placená práce ve zkušební době?

Téměř vždy existuje zkušební doba nebo stáž, ale podmínky zkušební doby jsou různé. V některých společnostech trvá zkušební doba pouze měsíc, za který je poskytována plná mzda. A někde to může být neplacená několikatýdenní stáž.

Jaké budou povinnosti?

Pokud jste přišli na pohovor, znamená to, že máte představu o pracovních povinnostech, které vám volné místo poskytuje. Stává se však, že jednomu specialistovi jsou přiděleny povinnosti požadované jinou pozicí. Například manažer v malé firmě může být pověřen různými úkoly – od objednávání kancelářských potřeb až po údržbu firemního webu.

READ
Kombinovaná manikúra: pravidla aplikace, klady, zápory, vlastnosti výběru a aplikace

Existuje balíček firemních výhod?

Souhlas, je skvělé pracovat pro společnost, která si může dovolit postarat se o své zaměstnance. Dobrovolné zdravotní pojištění, školení, členství ve fitness klubu a obědy zdarma by samozřejmě neměly být rozhodující při výběru práce, pro kterou nejste nadšení. Mohou se jím ale stát, pokud si vyberete ze dvou potenciálních zaměstnavatelů.

Tipy a názory odborníků na pracovní pohovory

Anna Pavlova, manažerka kavárny Once in Brooklyn:

Když za mnou přijde zájemce, první, co si všímám, je jeho vzhled. Čisté boty, upravené vlasy, úsměv, svěží tvář. Dívám se na reakci partnera, jeho zájem o dialog. Opravdu se mě dotýká, když se člověk ptá s důrazem na práci. Dialog je informativní, člověk má pocit, že přemýšlíme a jdeme stejným směrem.

Snad hlavní roli hraje upřímnost. Pokud se člověk začne přetvářet, můžete to cítit. Z tohoto důvodu se přístup k žadateli zhoršuje a začínají se obávat, „vzít nebo nebrat“.

Pokud člověk prokáže naprostou důvěru, že to zkusí, je připraven se učit, je připraven na neznámé (v rámci projednávané pozice), pak není pochyb: takového člověka chcete najmout.

Velmi důležitá je úroveň vzdělání a řeči člověka. Znalost cizích jazyků je velmi důležitá, i když přímo nesouvisí s prací. Přitahují je některé tvůrčí úspěchy žadatele. To vše pomáhá okamžitě říct „ano“ člověku, chcete ho vzít do týmu co nejdříve.

Pár tipů na přípravu.

Bylo by dobré si sebeprezentaci předem promyslet. Samozřejmě není známo, jakým směrem se rozhovor může ubírat, ale nebude zbytečné se připravit. Je dobré, když kandidát přijde na pohovor se životopisem. Všichni uchazeči by si měli pamatovat, že pro zaměstnavatele je velmi obtížné opravit názor zaměstnavatele na uchazeče, takže k pohovoru je třeba přistupovat zodpovědně.

Musíte být připraveni na otázky týkající se vašeho předchozího působiště. Zaměstnavatel může dokonce požadovat kontaktní údaje bývalého vedoucího. Stává se, že se kandidáti začnou rozčilovat a být nervózní, když uslyší takovou žádost. Rozhodně byste to neměli dělat, protože to kazí náborový názor.

Další důležitá rada: uchazeč by si měl zkusit nastudovat alespoň nějaké minimální informace o místě, kam jde na pohovor, aby sám pochopil, zda je pro něj vhodné či nikoliv.

Samozřejmě nelze říci, že vše bude záležet zcela na žadateli. Jestli ho vezmou nebo ne, volba zůstává na zaměstnavateli.

Oblíbené otázky a odpovědi

Anna Pavlova odpovídá:

Jak se chovat a co říci na pracovním pohovoru?

Nejprve se musíte o volné místo zajímat, zajímat se přímo o pohovor. Dialog s recruiterem není vůbec nutné řídit, spíše je potřeba být připraven komunikovat, být pozorný a otevřený. Nesnažte se z konverzace udělat monolog. Při odpovídání na otázky tazatele byste se neměli příliš chválit, protože ve většině případů je to považováno za touhu zvýšit svou hodnotu, což už zaměstnavatele odcizuje a kazí jeho mínění o vás. Samozřejmě, pokud máte nějaké úspěchy nebo zásluhy, pak to stojí za zmínku, ale vše by mělo být v mezích etikety.

Mnoho kandidátů je si navzájem velmi podobných. Všichni odpovídají stejnými frázemi, jsou velmi ustaraní, velmi napjatí a napjatí. To je vyčerpávající pro uchazeče i náborového pracovníka, proto se uchazeč musí pokusit navázat kontakt s osobou, která s ním vede pohovor. Zde mohou pomoci slova například o tom, jak pohodlně a útulně je kancelář vybavena, nebo upřesňující dotazy na firmu.

Když uchazeč není příliš ochotný mluvit o svém místě narození a studiu nebo předchozím působišti, je to vždy alarmující. Objevují se další otázky, a i když jsou odpovědi na takové otázky uspokojivé, stále zůstává zbytek. Každý zaměstnavatel vždy věnuje pozornost délce práce na předchozích místech, takže žadatel by měl přemýšlet o tom, co říci, pokud byla doba práce na předchozím místě krátká.

Je velmi inspirativní, když člověk chce pracovat, a tato touha je upřímná. Tito lidé se liší od všech ostatních kandidátů a zpravidla jsou upřednostňováni pro zaměstnání.

Je možné najít práci bez pohovoru?

K zodpovězení této otázky je třeba si zkusit představit, co by to bylo za člověka, který by neměl chuť přijít na pohovor, poznat zaměstnavatele nebo místo výkonu práce. Totéž platí pro zaměstnavatele. Před podpisem pracovní smlouvy a povolením osoby pracovat by chtěl mít manažer alespoň nějaké informace o kandidátovi, kromě toho, co může být uvedeno v životopise. Takže si myslím, že to je v moderním světě nemožné. Minimum, které můžete očekávat, je sebeprezentace na videu.

Jak projít pohovorem, když nemáte žádné pracovní zkušenosti?

Často je přijetí kandidáta bez praxe otázkou náhody. Pokud je zaměstnanec velmi naléhavě potřeba a firma doslova nemá z koho vybírat, pak je pravděpodobné, že se zaměstnavateli podaří takového člověka přijmout. Téměř všude se setkáváme s tím, že organizace má mentory, školicí střediska a také provádí školení. V takových případech může zaměstnanec absolvovat potřebné školení na pracovišti. Ale stojí za to pochopit, že nedostatek pracovních zkušeností žadatele ukládá zaměstnavateli určitou odpovědnost za takovou volbu. Pokud člověk vůbec nic neumí, bude se muset naučit. Zaměstnavatel by přitom měl počítat s riziky: například, jak dlouho bude školení trvat, kolik prostředků (peněžních, časových) si vyžádá, zda přinese očekávané výsledky.

READ
Jak opakovat make-up Penelope Cruz - pokyny krok za krokem

Pokud uchazeč otevřeně vyjádří svou připravenost a chuť pracovat, ale je srozuměn s tím, že nebude moci nastoupit do práce, dokud nezíská potřebné dovednosti, může mu být přiděleno školení nebo stáž, pokud má zaměstnavatel možnost školení. V tomto případě může být pohovor korunován úspěchem (pokud se všechny ostatní požadavky organizace shodují). Pokud je uchazeč seriózní, odpovědný, cílevědomý člověk, který má relativní stabilitu v osobním životě i v předchozím zaměstnání, pak bude s největší pravděpodobností takový uchazeč přijat. Konečné rozhodnutí zaměstnavatele může ovlivnit cokoli: studium na škole, studium na vysoké škole, účast v soutěžích, mít diplom s vyznamenáním, cvičit na nějakém zajímavém místě. Pokud člověk dosáhl nějakého úspěchu v některých oblastech svého života, okamžitě cítí důkladný přístup a pochopení věci. Zaměstnavatel je tak více nakloněn najmout osobu.

Jak se připravit na pohovor a co nedělat

Každý třetí uchazeč o zaměstnání se potýká s problémy ve fázi přímé komunikace se zaměstnavatelem, zjistili při průzkumu v některé ze služeb pro výběr zaměstnání. Při hledání práce si toho všímá 28 % žen a 16 % mužů.

Řekneme vám, co můžete od této fáze hledání práce očekávat, jak se na ni připravit a proč byste o bývalých zaměstnavatelích neměli mluvit špatně.

Proč jsou rozhovory potřeba?

Pohovor je příležitostí pro uchazeče a zaměstnavatele položit si navzájem otázky a dozvědět se, co očekávat. Možnosti rozvoje schůzky mohou být různé, ale stále se můžete připravit na obtížné a nepříjemné otázky.

Zaměstnavatel pomocí pohovoru pochopí, jak se daný člověk povahově hodí do kolektivu, zda zapadne a zda se s ním bude ostatním dobře pracovat. Kromě toho se v rozhovoru můžete dozvědět o zkušenostech, dovednostech, minulých povinnostech a vyvodit závěry, zda tato osoba práci zvládne. Pohovor je ale pro uchazeče příležitostí, jak práci poznat, a také ukázat svou nejlepší stránku. Uvědomte si, zda jsou úkoly zajímavé, cíl společnosti, zda jsou pracovní podmínky pohodlné a samozřejmě jaký bude plat.

Jaké jsou tam rozhovory

Formát rozhovoru se může lišit. Nejčastější je osobní pohovor, kdy se zaměstnavatel a uchazeč osobně setkají a vzájemně se ptají na zkušenosti, dovednosti, kvalifikaci a motivaci. Na takových jednáních může být několik zástupců společnosti, například vedoucí oddělení a personalista.

Typy osobních pohovorů:

  • Strukturovaný rozhovor. Každému uchazeči jsou kladeny stejné otázky a kritéria pro hodnocení jejich odpovědí jsou předem stanovena a nejsou přizpůsobena subjektivnímu názoru osoby, která pohovor vede.
  • Případový rozhovor. Kandidát dostane nějakou pracovní situaci, ve které musí najít řešení. Tato metoda testuje analytické schopnosti, logické myšlení a schopnost strukturovat informace. Důležité je nejen najít řešení, ale také ukázat své myšlenky.
  • Projektivní rozhovor. Kandidát dostává různé úkoly a otevřené otázky, které tazatelům umožňují sledovat myšlenky a identifikovat některé skryté psychologické charakteristiky. Příklady úkolů: dokončit větu nebo vymyslet příběh, něco nakreslit, slovní asociace, hry na hrdiny.
  • Behaviorální rozhovor. Obvykle se používá technika STAR (Situation, Task, Action, Result). Kandidát je požádán, aby popsal konkrétní situace z minulé zkušenosti, ve kterých se potýkal s určitými úkoly nebo problémy, a poté popsal své jednání a dosažené výsledky. Zaměstnavatel se prostřednictvím dotazů na minulou práci snaží zjistit, jak bude člověk reagovat na situace v budoucnu a vyhodnotit dovednosti.
  • stresový pohovor. Náboráři záměrně vytvářejí nepříjemné nebo vypjaté situace, kladou provokativní otázky nebo používají jiné taktiky, aby u kandidáta vyvolali stresovou reakci.

Existují pohovory, kde je nejen několik zástupců zaměstnavatele, ale také několik uchazečů. Jedná se o skupinový pohovor, ve kterém spolu uchazeči interagují při hraní rolí nebo skupinových úkolech. Účelem je zhodnotit schopnost uchazeče pracovat ve skupině, komunikační dovednosti a vůdčí schopnosti.

Jiný formát – telefonický rozhovor. Jedná se o předběžnou fázi výběru kandidátů, ve které se prověřují komunikační schopnosti a přiměřenost uchazeče. Zpravidla netrvá déle než 15 minut a poté je uchazeč pozván k osobnímu pohovoru nebo mu zaslán testovací úkol.

Někdy testovací úloha nestačí k otestování dovedností, pak a technický pohovor. IT specialisté se s tímto formátem běžně setkávají. Kandidátovi se nekladou pouze standardní otázky o zkušenostech, ale je také požádán, aby v daném okamžiku vyřešil technické problémy, aby viděl, jak si daný člověk poradí.

„Během technického pohovoru prověřili nejen dovednosti, které jsem uvedl ve svém životopisu, ale také se ptali na matematiku a logiku,“ říká IT specialista Azat. — Za svou kariéru jsem měl více než deset technických pohovorů a pokaždé probíhaly jinak. Nejzajímavější rozhovor byl v mém současném působišti. Dostal jsem na výběr: vzít a vyřešit navrhovaný problém s připomínkami, nebo otevřít jeden z mých projektů a kritizovat ho z technické stránky.“

V této fázi je podle Azata nutné nejen prokázat dovednosti, ale také ukázat, že člověk dokáže přenést znalosti do praxe a vidí úplný a realistický obraz toho, co dělá.

A poslední formát – panelový rozhovor (komise), ve kterém je místo jednoho tazatele více zaměstnanců z různých oddělení společnosti. Na takovém setkání chce zaměstnavatel získat názor a hodnocení kandidáta od různých kolegů. Tento formulář zkracuje dobu pohovoru, protože otázky jsou kladeny od několika lidí najednou: zatímco jeden zpracovává odpověď, druhý klade otázku.

Tento formát děsí nepřipraveného člověka: máte pocit, že jste na zkoušce, říká Elena, která byla na obou stranách takových rozhovorů: „Zdá se mi, že nejlepší strategií pro panelový rozhovor je představit si, že přítomni jsou již kolegové a diskutujete o skutečných pracovních projektech. Personalista k takovému rozhovoru zve nikoli náhodné lidi, ale budoucí kolegy, se kterými se v budoucnu setkáte nejednou.“

READ
Jaké barvy jsou nejlepší pro brunetky v létě

Fáze pohovoru

Pokud je pohovor individuální, uchazeč projde několika fázemi:

  • dotazník. Někdy je pro zaměstnavatele snazší podívat se na strukturované odpovědi v dotazníku, než je najít v životopise nebo se kandidáta zeptat v rozhovoru. Tyto dotazníky obvykle požadují formální informace: požadovaný plat, rozvrh nebo formát práce.
  • Rozhovor. Obvykle mají konverzace některé povinné body, které se nacházejí v každém z formátů rozhovoru. Toto je příběh zaměstnavatele o společnosti a volném pracovním místě: co čeká, jaké jsou povinnosti, jaké jsou cíle společnosti, vlastnosti, výhody. Poté začnou otázky pro uchazeče a pak naopak: zaměstnavatel nabídne, že se bude ptát na společnost a volné pracovní místo.
  • Test. Pokud je pohovor úspěšný, je kandidátovi zaslán úkol, aby pochopil své dovednosti a schopnosti řešit budoucí problémy. Někdy tato fáze nastává před pohovorem, pak jsou pozváni ti, kteří test úspěšně dokončili.
  • Kontaktujte nás. Pokud zaměstnavatel respektuje uchazeče a čas, který věnovali pohovoru a testovacímu úkolu, pak zašle podrobnou zpětnou vazbu. Co bylo špatně, jaké dovednosti je potřeba zlepšit, proč kandidát firmě nevyhovoval nebo naopak vyhovoval – to vše se obvykle zasílá emailem do dvou týdnů od poslední komunikace.

Pokud je pohovor skupinový, uchazeč projde následujícími fázemi:

  • Vyplněním dotazníku, aby personalista okamžitě viděl základní informace o každém uchazeči a neztrácel čas všech kladením otázek všem.
  • Poté náborový pracovník informuje všechny uchazeče o volném pracovním místě, povinnostech a také o cílech společnosti, některých rysech pracovních podmínek (například nepravidelná pracovní doba) a výhodách.
  • Po formálních chvílích začínají hry na hraní rolí a kolektivní úkoly, kterých se účastní žadatelé. Náborář sleduje jejich jednání a vyvozuje závěry o komunikačních dovednostech, schopnostech řešit problémy a vedení.
  • Na konci schůzky se s kandidáty rozloučí a poskytnou zpětnou vazbu (rozhodnutí lze zaslat později emailem: proč byl kandidát vhodný či nevhodný).

Jak se připravit na pohovor

Před pohovorem je třeba si přečíst informace o firmě: recenze zaměstnanců, rozhovory s manažery, podívat se na zmínky o firmě na sociálních sítích. To vám umožní přemýšlet dopředu o otázkách, které budete během pohovoru klást, a ukázat, že máte o práci zájem. Svůj projev a odpovědi na případné otázky byste si navíc měli předem připravit. Například o tom, proč chcete pracovat pro tuto konkrétní společnost nebo proč jste opustili své poslední zaměstnání. Důležité je také nezapomínat na formální záležitosti: předem se podívejte, jak se nejlépe dostat na místo pohovoru a jak dlouho bude cesta trvat.

Adekvátní zaměstnavatel nebude hodnotit pouze vzhled, ale také se vyplatí myslet na image předem. Co si vzít na sebe, záleží na pozici a společnosti, doporučujeme se držet toho, co byste si vybrali první den v práci. Obchodní styl je zpravidla oboustranně výhodnou možností. Jedná se o klasický oblek, halenku nebo sukni ne vyšší než kolena pro dívky nebo business oblek pro muže. Je důležité zvážit úroveň formality společnosti. Pokud se chystáte pracovat pro mladý startup, pak s největší pravděpodobností nebude obchodní styl na místě.

Hlavní je pohodlí, stejně jako čistota a upravenost. Vyberte si oblečení, ve kterém se nebudete cítit sebevědomě, upravte si nehty, odstraňte zbytečné doplňky, naleštěte si boty a vezměte si s sebou ubrousky pro případ nepříznivého počasí. Musíte vypadat upraveně a upraveně.

Jak se prezentovat

Prezentovat se na pohovoru je klíčem k tomu, abyste udělali dobrý dojem a prokázali své odborné dovednosti a kvalifikaci.

Připravte si krátký projev, který přednesete na začátku pohovoru: shrnutí vašich zkušeností a silných stránek. Poté popište konkrétní úspěchy a výsledky své práce. Uveďte projekty, které jste úspěšně dokončili, nezapomeňte přidat čísla (pokud se zvýšil počet odběratelů, tak o kolik). To vám pomůže potvrdit vaši způsobilost a motivaci.

„Věřím, že o mně jako o profesionálovi nic nevypovídá lépe než moje projekty,“ říká Elena. — Na jeden rozhovor jsem si dokonce připravil prezentaci o případech, kterých jsem se účastnil, ale to se ukázalo jako zbytečné. Teď jen předem napíšu své hlavní úspěchy a také to, co jsem udělal, abych dosáhl požadovaných výsledků.“

Musíte se soustředit na vynikající výsledky a personalista se sám zeptá na rutinní úkoly, radí dívka.

Rozhovor otázky

Nejoblíbenější otázky, se kterými se můžete na pohovoru setkat a na které je lepší se předem připravit: požadovaný plat, kolik jste dostávali v předchozím zaměstnání, proč jste opustili předchozí zaměstnání (důležité: neříkejte nic špatného o bývalém zaměstnavatelé), proč chcete pracovat na tomto místě, proč by vás měli zaměstnat, jaký úkol nebo projekt byl nejtěžší, jak jste ho zvládli, jaký formát práce preferujete.

Důležité je ale připravit si nejen odpovědi, ale i otázky, které budete zaměstnavateli klást, aby projevil zájem o práci. Snažte se pozorně sledovat konverzaci a pokud je to možné, zapište si všechny otázky, které se během cesty objeví. Pokud nemáte žádné otázky, zeptejte se na jednu z těchto:

  • Co očekáváte od mé práce v prvních třech měsících?
  • Jakou roli hraje tato pozice ve struktuře společnosti?
  • Existují možnosti profesního růstu? Pokud ano, jaké?
  • Řekněte nám o stylu řízení a firemní kultuře společnosti.
  • Jaké projekty má společnost nyní? Kterých se zúčastním?
  • Jaké benefity kromě platu mají zaměstnanci?
  • Jaký je harmonogram prací? Jsou přesčasy placené?
  • Proč předchozí zaměstnanec opustil tuto pozici?
  • Co se stane po pohovoru?
READ
Jak udělat make-up obočí pomocí techniky ombre: foto návod krok za krokem

Jak se chovat při pohovoru a co nedělat

Buďte sebevědomí a klidní. Pokud se náborář opozdí, snažte se nezlobit ani nedávat najevo své rozhořčení, ale ani vy sami nepřijít pozdě. Buďte soucitní a pozorní, ptejte se, nepřerušujte partnera. Držte se v mezích profesionálních vztahů a nesdílejte názory ani kritiku na kolegy z předchozích zaměstnání.

Snažte se o svém osobním životě a problémech moc nemluvit. Nelhejte ani nepřehánějte své úspěchy. Zkuste se zeptat nejen na plat a benefity, ale také na firmu a budoucí úkoly. Nezapomeňte na konci poděkovat svému partnerovi.

Někdy se už při pohovoru cítíte nepříjemně. Je lepší tento pocit poslouchat, věří Azat: „Jednou jsem po pohovoru odmítl pracovní nabídku. Jednoduše proto, že jsem si při pohovoru uvědomil, že s budoucím lídrem nebudeme kompatibilní. Samotný pohovor byl velmi stresující a někdy moje otázky nebyly zodpovězeny k věci. Nepřestal jsem proto hledat volná místa, ačkoli jsem pochopil, že mě tento zaměstnavatel do práce určitě pozve.“

Co dělat po pohovoru

Pokračujte v hledání volných míst, protože neexistuje žádná záruka, že práce je vaše, i když pohovor dopadne dobře. Pokud navíc najdete další volná místa, budete mít na výběr a možnost požádat o vyšší plat.

Pokud vám na pohovoru řekli o dalších krocích, začněte se připravovat na další fázi. Poslouchejte zpětnou vazbu z jiných rozhovorů, analyzujte své silné a slabé stránky.

Zůstaňte v kontaktu se svým zaměstnavatelem. Pokud vám slíbili, že vám do tří dnů pošlou odpověď, ale nic neposlali, napište čtvrtý dopis a zeptejte se na výsledky. Pokud od pohovoru uplynuly více než dva týdny a zaměstnavatel ani nenapsal odmítnutí, napište ho sami a požádejte o zpětnou vazbu.

Jak se připravit na pohovor: stručně

Obvykle personalista zavolá kandidátovi a zeptá se ho na standardní otázky týkající se pracovních zkušeností, požadovaného platu a podobně.

Nejedná se o hodnocení kandidáta, ale o prověřování a vzájemné poznávání, takže stačí zformulovat svá očekávání ohledně platu, úvazku a podobně

Pokud se očekávání kandidáta a možnosti zaměstnavatele shodují, je naplánován další pohovor.

Rozhovor mezi kandidátem, recruiterem a manažerem. Používá se jeden ze dvou modelů: STAR (úkol, akce, výsledek) nebo PARLA (problém, akce, výsledek, poučení, další aplikace zkušeností)

Profesní dovednosti jsou důležité, ale jako první se posuzují osobní kvality: schopnost týmové práce, kreativita, odolnost vůči stresu a podobně.

Závisí na pozici: může to být buď poslední pohovor, nebo příprava na další fázi

Kandidát dostane nějakou pracovní situaci, ve které musí najít řešení. Na rozdíl od behaviorálního rozhovoru se testují i ​​odborné dovednosti.

Tato metoda testuje analytické schopnosti, logické myšlení a schopnost strukturovat informace. Důležité je nejen najít řešení, ale také ukázat své myšlenky

Závisí na pozici: může to být buď poslední pohovor, nebo příprava na další fázi

Náboráři záměrně vytvářejí nepříjemné nebo vypjaté situace a kladou provokativní otázky

Jak kandidát reaguje na podráždění a jak se vyrovnat se stresem

Závisí na pozici: může to být buď poslední pohovor, nebo příprava na další fázi

S kandidátem komunikuje několik zaměstnanců z různých oddělení společnosti najednou. Rozsah otázek je neomezený

Na takovém setkání chce zaměstnavatel získat názor a hodnocení kandidáta od různých kolegů

Zpravidla se jedná o poslední pohovor před odmítnutím nebo kladným rozhodnutím.

Více kandidátů spolu komunikuje při hrách na hrdiny nebo skupinových úkolech

Hodnotí se schopnost uchazeče pracovat ve skupině, komunikační schopnosti a vůdčí schopnosti

Z několika kandidátů postoupí do další fáze jeden nebo více nejlepších

  • Pohovor je příležitostí pro uchazeče a zaměstnavatele položit si navzájem otázky a dozvědět se, co očekávat. Možnosti rozvoje schůzky mohou být různé, ale stále se můžete připravit na obtížné a nepříjemné otázky.
  • Formát rozhovoru se může lišit. Nejčastější je osobní pohovor, kdy se zaměstnavatel a uchazeč osobně setkají a vzájemně se ptají na zkušenosti, dovednosti, kvalifikaci a motivaci.
  • Čím vyšší pozice, tím více stupňů. Vrcholoví manažeři a funkční manažeři (odpovědní za samostatný obor podnikání, např. hlavní účetní) jsou prověřováni komplexně: od odborných a osobních kvalit až po ověření prostřednictvím bezpečnostní služby.
  • Budoucí zaměstnavatel o vás nic neví, ale měli byste vědět vše, co o něm najdete: recenze zaměstnanců, rozhovory s manažery, podívejte se na zmínky o firmě na sociálních sítích. To nejen ukáže, že jste informováni, ale také vám pomůže klást správné otázky.
  • Adekvátní zaměstnavatel nebude hodnotit pouze vzhled, ale také se vyplatí myslet na image předem. Obchodní styl je zpravidla oboustranně výhodnou možností.
  • Prezentovat se na pohovoru je klíčové. Připravte si krátký projev, který přednesete na začátku pohovoru: shrnutí vašich zkušeností a silných stránek. Poté popište konkrétní úspěchy a výsledky, kterých jste dosud dosáhli.
  • Důležité je připravit si nejen odpovědi, ale i otázky, které budete zaměstnavateli klást, aby projevil zájem o práci. Snažte se pozorně sledovat konverzaci a pokud je to možné, zapište si všechny otázky, které se během cesty objeví.

n nttt nttt nttt nt”,”obsah”:”tt

ntttu0412u044b u043du0435 u0430u0432u0442u043eu0440u0438u0437u043eu0432u0430u043du044b u043du0430 u0441u0430u0439u0442u0435.ntt ntt

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: