Jak se zbavit viny: jste svým vlastním soudcem a obžalovaným

Každý bez výjimky zná tísnivý pocit viny a výčitky svědomí. Stalo se něco špatného a my cítíme, že jsme za to zodpovědní. Někdy se stane, že si nemůžete odpustit nějaký čin. Co dělat v tomto případě? Jak si pomoci? Psychologie vám řekne cestu ven.

Jak se zbavit viny - techniky a techniky v psychologii

Pocity viny: psychologie, důvody

Negativní emoce hanby, strachu a viny jsou v psychologii považovány za morální regulátory prosociálního chování člověka. V každé společnosti existují normy chování založené na představách o dobru a zlu, dobru a zlu. Získávají se v procesu socializace a stávají se vnitřními etickými normami. Pokud se člověk dopustí společensky nepřijatelného činu, je vysoká pravděpodobnost aktivace jedné z těchto emocí – studu, viny, strachu – nebo jejich kombinace.

Pokud následky jednání způsobí škodu pouze samotné osobě, pak vzniká pocit mrzutosti, nikoli viny. Pokud je výskyt zavinění spojen s negativním hodnocením jeho činu a nezávisí na přítomnosti svědků, pak je stud spojen s negativním hodnocením vlastní osobnosti a objevuje se pouze tehdy, pokud se o spáchaném činu může dozvědět někdo jiný . Strach vzniká jako reakce na myšlenky o možném odhalení a trestu (strach z rodičovského hněvu v psychoanalýze).

V kognitivní psychologii je vina studována jako výsledek konkrétního způsobu interpretace událostí. Vyskytuje se pouze s vnitřním místem kontroly – vnímáním událostí jako důsledek vlastního úsilí, přítomností pozitivních a negativních vlastností. S externím místem kontroly – s tendencí přesouvat odpovědnost za to, co se děje, na vnější faktory nezávislé na osobě – se vina neprožívá.

Pocit viny je tedy v psychologii negativně zabarvený pocit, který vzniká v důsledku páchání činů, které jsou, nebo se jen zdají být, příčinou negativních důsledků pro ostatní lidi.

Komplex viny v psychologii

Věkové období 3–6 let je dobou, kdy se může vytvořit komplex viny jako vnitřní negativní regulátor chování. „Tvůrčí iniciativa nebo vina“ je to, co psychoanalytik E. Erikson nazývá hlavním dilematem psychického vývoje v tomto věku. Dítě akutně prožívá kolaps svého smyslu pro všemohoucnost a snaží se chránit před nesnesitelným pocitem bezmoci, jako by si říkalo: „Tentokrát to prostě nevyšlo, ale obecně můžu všechno. Neudělal, i když jsem mohl. Takže je to moje chyba.”

Za příznivých vývojových podmínek se miminko postupně vyrovnává s omezeními svých možností, zbavuje se pocitu viny a konflikt se řeší směrem k rozvoji tvůrčí iniciativy. Potlačování aktivity dětí dospělými v tomto období vede k nedostatečnému řešení krize a vzniku úzkosti, komplexu viny a pasivní životní pozice.

READ
Historické účesy

Jedinci, kteří nejsou schopni adekvátně posoudit roli svého vlastního chování při způsobení zármutku ostatních, jsou obzvláště náchylní k prožívání patologických pocitů viny. V důsledku toho mají tendenci přebírat odpovědnost nejen za své činy, ale také za emocionální a behaviorální reakce ostatních lidí, včetně osudu ostatních. Mají pocit, že to vždy dluží všem, zejména svým rodičům, manželům a dětem. Situaci komplikuje skutečnost, že superego (svědomí) bere energii z vlastní agrese člověka. Nyní si představte, jakou sílu negativních pocitů vůči sobě směřuje člověk s komplexem viny!

Jak se projevuje patologická vina: viditelné a skryté znaky

Komplex nachází svůj výraz nejen v negativně zabarvených emocionálních zážitcích v podobě lítosti, pocitu „jsem špatný“ a sebepodceňování. Chronická vina je vyčerpávající, poškozuje fyzickou kondici člověka: vyvolává rozvoj chronické únavy, bolesti střední části zad a rakoviny.

Vina vyžaduje odčinění a nutně vede ke scénáři sebetrestání. A to se často neděje na úrovni vědomé mysli. Uplatňují se nevědomé procesy. „Propadnete“ na pracovním pohovoru v jiném městě, což vás donutí žít nadále pod jednou střechou s rodiči, jak chtěli. „Náhodou“ se stanete nehodou, vážně se zraníte a jste nuceni odpočívat na lůžku poté, co vás manželka obviní, že netrávíte dostatek času s rodinou.

Autoagrese může mít různé podoby: od takových maličkostí, jako je pohmoždění malíčku na noze židle nebo ztráta oblíbeného šperku, až po požití alkoholu a drog, náhlou touhu po nebezpečných a extrémních situacích a pokusy o sebevraždu.

Člověk s komplexem viny je vždy podvědomě připraven na potrestání. A často nezáleží na tom, jaký je jeho zdroj. Stáváte se proto snadnou obětí manipulátorů. Snadno se ovládá. Manipulátoři pracují podle schématu: „Jsem lepší než ty, protože jsi vinen, a proto musíš dělat, co říkám.

Jak se zbavit viny: psychologie

Zbavit se nízkého sebevědomí, úzkosti a obsedantních pocitů viny je jedním z primárních cílů osobní psychoterapie. Metody pro práci s negativními pocity jsou rozvíjeny v psychodynamickém, kognitivním přístupu, Gestalt terapii, existenciální psychoterapii a hypnoterapii.

Vypořádat se s pocity viny zahrnuje práci na kognitivní a emocionální úrovni. Na kognitivní úrovni se pracuje s přesvědčeními, která člověka nutí považovat svůj přestupek za neodpustitelný. Měli byste vyhledat pomoc psychologa-hypnologa, například Nikity Valerijeviče Baturina.

Vina – jak se s ní vyrovnat: psychologie emocí

Na emoční úrovni pracujeme s pocity strachu a hněvu, které doprovázejí pocity viny. Je důležité objasnit téma strachu – co přesně je děsivé v souvislosti s událostmi, ke kterým došlo. Strach je vždy spojen s vyhlídkou na ztrátu něčeho cenného:

  • sebevědomí;
  • souhlas společnosti, která může soudit a odvrátit se;
  • láska člověka, který se stal obětí destruktivních činů.
READ
Dušené lilky s rajčaty: šťavnaté a chutné

Když existuje strach ze ztráty vztahu, i ty nejneškodnější poznámky partnera vyvolávají v člověku pocit viny. Například jednoduchá otázka: „Uvařili jste těstoviny? vyvolá u úzkostné ženy řetězovou reakci: „Nemá rád těstoviny. Ale nezeptal jsem se, co chce. Bude si myslet, že jsem sobecká. To je asi pravda.”

Dlouhotrvající lítost nad spáchaným přestupkem může také fungovat jako psychologická obrana proti očekávanému hněvu druhých: „Nyní se budu nadávat, trápit se, trpět a jakoby odčiňovat svou vinu.“ Jakmile opravdu převezmete zodpovědnost a přestanete se vyhýbat očekávanému trestu, obsedantní pocit viny zmizí.

Vina – jak se jí zbavit: Gestalt psychologie

V Gestalt psychologii existuje něco jako „nedokončený Gestalt“, „nedokončený obchod“. Nereagované emoce viny a zášti jsou považovány za nejhorší typy nedokončených gestaltů, které vyvolávají obsedantní touhu vrátit se do minulosti a přehrát situaci znovu. V rámci Gestalt psychologie byly vyvinuty techniky, které pomáhají zbavit se pocitů viny, dokončit Gestalt a dovést situaci k logickému závěru.

Psychologie viny: metoda veřejného pokání

Lidé se zpravidla stydí mluvit o událostech, které v nich vyvolávají pocit viny. Často se vnímají jako nehodné laskavého zacházení. Chcete-li obnovit sebepřijetí, doporučuje se propracovat své pocity prostřednictvím interakce s ostatními. Musíte najít osobu nebo skupinu lidí, kterým můžete sdělit své „obávané tajemství“ a získat zpětnou vazbu. Může to být blízký přítel nebo členové psychologického fóra na internetu.

Poté, co se „zločinec“ odhalil, je ohromen, místo očekávané výtky dostává respekt, péči a sympatie. Zvláště pokud takovou reakci dají lidé, ve vztahu k nimž byly spáchány jednání podobné jeho přestupku. Člověk na sebe získává realističtější, pozitivnější pohled na sebe, který si může postupně „vytvářet za svůj“ a zbavit se tak duši sžíravého pocitu viny.

Práce s introjekty

Introjekce je nevědomý proces začleňování vzorců chování (introjektů) vnímaných ostatními do svého vnitřního světa. Podílí se na utváření Superega (svědomí) a narušuje lidské vnímání reality. Mnohé naše postoje a „měla by“, které jsme získali v dětství bez kritické reflexe, jsou pro život nevhodné a vyžadují nápravu.

Chcete-li realizovat a transformovat existující introjekty týkající se morálky, postupujte podle těchto kroků.

  1. Napište si na papír fráze začínající „morálka vyžaduje. “, „člověk musí jednat. “ a formulaci nahraďte „chci, požaduji od sebe. “. Všimněte si, jak se vaše pocity mění, když měníte strukturu fráze.
  2. Dále přejděte na úroveň vztahů a přeskupte věty: „Vyžaduji od X. “, „Společnost ode mě vyžaduje. “.
READ
Dlouhé svatební účesy - Hollywood mávat fotky, diagramy a školení videa

Toto cvičení umožňuje analyzovat přiměřenost a vhodnost mnoha morálních dogmat a zákazů existujících v mysli a vypracovat vztahy s autoritativními osobnostmi z minulosti i současnosti.

Když v důsledku introspekce dojde k poznání, že požadavky, které člověk klade na sebe, klade i na ostatní a snaží se být jejich „svědomím“, dostane příležitost vidět, jak je k sobě krutý a svobodný. sám z toho.

Jak se zbavit viny – psychologie: jednoduché techniky

Se omluvit

Přiznání své viny oběti, upřímná omluva, odčinění hříchů a přiznání jsou účinné způsoby, jak se zbavit výčitek svědomí. Někdy stačí vstoupit do mentálního nebo psychodramatického dialogu s člověkem, vůči kterému se cítíte provinile, abyste posunuli své prožitky z mrtvého bodu, abyste pocítili, co je třeba udělat pro náhradu způsobené škody.

Imaginární morální soud

Představte si, že ten vnitřní hlas, který vás krutě napomíná za přestupek, který jste spáchali, je hlasem žalobce. A vy sám jste soudcem obžalovaných. Tak kde je tvůj právník? Je jeho hlas nesmělý a nesmělý? Možná je čas, abyste to změnili na kvalifikovanějšího specialistu?

Vraťte se ke svým myšlenkám o událostech, které se staly, a hledejte výmluvu se stejnou silou, s jakou jste se za svůj prohřešek právě „bili“. Najděte pozitivní potřebu, která vedla vaše jednání. Lidé při vynášení nejpřísnějšího trestu na sobě neberou ohled na to, že nemohli předvídat následky svého jednání, a zapomínají zjistit, zda tak nenapravitelnou škodu skutečně způsobili.

Konfrontace s žalobcem

Existují vztahy, ve kterých v nás partneři uměle vyvolávají a udržují pocity viny. Je důležité naučit se rozpoznat manipulativní chování svého partnera a nepodléhat provokacím. Při komunikaci s blízkými si musíte připomenout, že je milujete a staráte se o ně ze své vlastní vůle, nikoli z donucení, a nejste povinni plnit žádné z jejich rozmarů.

Vina – pozitivní psychologie: jak se jí zbavit?

I když k neslušnému činu skutečně došlo, výskyt pocitu viny nebo negativní emoce by měl být považován za příznak nesprávného vnímání situace. Adekvátní reakce není vyvolána pocitem viny, ale hledáním způsobu, jak napravit, co bylo uděláno, nahradit způsobenou škodu. A pokud nelze nic napravit, je to poučení pro budoucnost.

READ
Jak a s čím nosit tmavě modrou v šatníku: 16 nápadů pro dokonalý vzhled

Vina se nestává jen proto, že si myslíte, že jste udělali něco špatného. Ale protože zároveň zahrnujete myšlenky o své vlastní nehodnosti, „špatnosti“ obecně a odmítáte se milovat. Ale neexistují žádní bezhříšní, dokonalí lidé. Život je neustálý vývoj, který je postaven na přehodnocování minulých zkušeností a hodnot.

Vezměte si prázdný list papíru. Nakreslete svislou čáru uprostřed. Vlevo popiš svůj hřích. A vpravo – všechny dobré věci, které jste ve svém životě až do dneška udělali a na které můžete být hrdí. Podívejte se na velký obrázek. Nemyslíte si, že celkově můžete být považováni za hodného člověka, i když jste spáchali špatný skutek? Nezapomeňte, že máte možnost přidat do svého seznamu „dobré věci, které můžete udělat“.

Smiřte se se svou minulostí. Nedá se to změnit. Využijte své negativní zkušenosti jako zdroj motivace žít způsobem, který vám dá něco, na co můžete být v budoucnu hrdí.

Už se nesuďme. Už se netrestejme. Udělejme si pauzu a přestaňme se obviňovat. Protože než se změníte, musíte se přijmout takoví, jací jste nyní.

Jak se zbavit viny

Už se neobviňujte! Vaším nejhorším nepřítelem jste vy sami, v neustálém boji mezi tím, kým jste a kým si myslíte, že jste.

Každý, kdo byl vystaven tomuto destruktivnímu pocitu, zažívá těžké vnitřní nepohodlí, ztrátu energie a melancholii.

Vina je „stav boje“ mezi osobou, kterou jsme, a představou o tom, čím bychom měli být.

Přijměme sami sebe takové, jací jsme.

Hlavním prostředkem obrany proti invazi viny do duše je přijmout s láskou, že jsme, jací jsme.

Přijmout se jako takové neznamená, že se nemůžeme změnit k lepšímu, že nemůžeme růst a rozvíjet se. Ale obviňováním a výčitkami toho samozřejmě nedosáhneme.

Proč se lidé cítí provinile?

Kořeny problému jsou v našem dětství

1. Rodiče jsou soudci

Když nás rodiče nepřijímají takové, jací jsme, začneme si myslet, že je špatné být sami sebou, musíme předstírat, že jsme někdo jiný. Chceme se přiblížit ideálnímu modelu, o kterém mluví naši rodiče.

Jednoduchý a známý příklad je, když je dítě napomenuto: „Proč děláš kraviny!? Skuteční muži nepláčou!” Toto dítě nevědomky dělá své první závěry: “Nemůžeš plakat, mám pocit, že je to špatně.” Proto se pokaždé, když pláče, bude cítit provinile.

READ
10 výživových pravidel pro ideální postavu

Nápady, které získáváme od našich rodičů, jsou také posilovány tím, co společnost vnucuje.

2. Vnitřní soudce

Důvody, proč se obviňovat na každém kroku. Jako bychom celou dobu měli na rameni soudce, který nám šeptal obvinění do ucha pokaždé, když jsme se odchýlili od vzoru.

Konečně pochopte, že tento vnitřní soudce vás nevede správnou cestou, pouze škodí.

Alkoholik nepřestane pít kvůli pocitu viny. Udělá to pouze tehdy, když se přijme takového, jaký je, a zároveň si zaslouží, aby se s ním zacházelo dobře, je hoden požádat o pomoc a přijmout ji.

3. Externí soudce

Často obviňujeme někoho jiného, ​​kdo „v nás vyvolává pocit viny“. To však není možné, pokud toto „obvinění“ sami nesdílíme.

Úkolem odstranění viny je ovládat myšlenky, nápady a fráze, které vstupují do našeho mozku.

Jak přestat cítit vinu

Pochopte, je to jen názor ostatních, vše záleží jen na vás. Jak tato slova vnímáte a jaký význam jim přikládáte?

Pokud přijmeme, že jsme nedokonalí a že to není ani dobré, ani špatné, že je to právě to, co máme. Když přijmeme sami sebe se všemi svými nedostatky, dojde ke změně.

Jak se vypořádat s pocitem viny

Pokud se chcete zbavit pocitu viny, proveďte toto jednoduché a účinné cvičení.

Ve svém poznámkovém bloku byste si měli vytvořit tři seznamy ve třech paralelních sloupcích, z nichž každý by měl začínat slovy „Musím“, „Chci“ a „Mohu“.

1. Seznam „Musím“.

Napište, co si myslíte, že byste měli změnit. Toto je sloupec „co by mělo být“, tedy argumenty vnitřního soudce. Příklad: “Měl bych jíst pouze zdravá a dobře připravená jídla.”

2. Seznam „Chci“.

Napište naproti předchozí větě do sloupce „Chci“, například odpovídající: „Chci jíst housky a čokoládu“.

3. Seznam „Mohu“.

V tomto třetím sloupci uveďte, co vlastně můžete v každém případě dělat. Například: „Můžu jíst muffiny a čokoládu jednou týdně nebo méně.“

Přijmout realitu

I když je sloupec „Můžu“ vaším nejméně oblíbeným, je jediným skutečným. Vynechme sloupec „Měl bych“ a podívejme se na sloupec „Chci“ a implementujme každé „mohu“ do našich životů. To vám pomůže začít nový život. Život bez viny.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: