Jak se vypořádat s leností: nejúčinnější způsoby

Lenost je „přítel“, který nás provází celý život. Zbavit se ukolébavých, ospalých objetí “nejlepšího přítele” někteří zvládají jen velmi obtížně, ale pro někoho – nikdy! Věci zůstávají nedokončené, cíle a sny zůstávají nenaplněné. Důsledkem intelektuální lenosti je nedostatek peněz, emocionální lenost vede k osamělosti, nedostatku přátel a rodiny, fyzická lenost je příčinou mnoha tělesných neduhů. Jak si pomoci překonat lenost a jaké jsou její příčiny?

Příčiny lenosti

Zdálo by se, že lenost je s námi neustále a každý zná důvody své lenosti jako své boty, ale tady je největší chyba. Důvody neochoty aktivně žít a jednat je třeba vážně řešit – ne vždy jsou na povrchu, někdy je nutná i pomoc lékaře či psychologa.

Někdy je stav neochoty něco dělat způsobený nedostatkem vitamínů, pocitem únavy po těžké práci, případně depresemi. V prvním případě jsou potřebné vitamíny, ve druhém – dobrý odpočinek, ve třetím – pomoc odborného lékaře (psychiatra – v těžkém případě).

O takových případech ale nebudeme mluvit. Pokud se lenost stala totální, brání vám ve vykonávání každodenních nezbytných úkolů a povinností, pak musíte jednat – urychleně! V psychologii pojem „lenost“ absentuje, nahrazuje jej pojem „odpor“. A skutečně, když analyzujete své vlastní pocity, věnujete pozornost skutečnosti, že pokud potřebujete provést nějakou akci (umýt nádobí, uklidit pokoj, napsat článek nebo pracovat, udělat domácí úkoly, dokončit úkol šéfa atd.). ), vzniká pocit, že to něco neumožňuje, roste vnitřní odpor. Studium tohoto odporu dává odpověď na otázku, proč jsem líný a nechce se mi to dělat. A pro každého je odpověď jiná. Ale hledáním odpovědi na tuto otázku je již práce na sobě a vlastních strachech, pohyb k osobnímu růstu.

Důvody odporu (lenosti) mohou být:

  • strach z neúspěchu nebo dokonce (!) hodně štěstí;
  • nedostatek motivace (co se změní, když se tato práce udělá?) nebo správně formulovaný cíl;
  • zvyk odkládat vše na později (prokrastinace) a pracovat ve stavu časové tísně,
  • strach vyplývající z množství práce nebo globální povahy úkolu;
  • nezajímavé nebo rutinní podnikání (povolání);
  • perfekcionismus (musíte dělat všechno perfektně, ale nebudete to schopni udělat – neměli byste ani začít);
  • strach z kritiky;
  • pochybnosti;
  • pochybnosti o správnosti jednání;
READ
Kostýmní šperky na modré šaty

10 způsobů, jak bojovat s leností

Nepřišli s prášky na lenost a je zbytečné bojovat s leností a prokrastinací, protože takové stavy hovoří o vnitřních konfliktech nebo problémech. To je signál vlastní psychiky o nutnosti porozumět problematice správné motivace a stanovování cílů, neorientaci se na pozitivní výsledek, pochopení vlastních potřeb a tužeb. Musíme naslouchat sami sobě, hledat a řešit hlavní příčinu.

To ale vůbec neznamená, že nemá cenu pracovat s vlastní leností a snažit se zorganizovat, abyste úkol dokončili. 10 jednoduchých triků pomůže omezit přehnaně hranou lenost „nejlepšího přítele“.

1. Správná motivace

To je hnací motiv, základ pro aktivitu. Motivace může být vnitřní a vnější, pozitivní nebo negativní, stabilní a nestabilní. Motivům k aktivitě můžete věnovat celý článek. Proto, abychom mohli bojovat s leností, musí člověk pochopit nebo si uvědomit, proč (koho) je tato práce nezbytná, která má být provedena, jaký bude výsledek atd. Motiv je formulován pozitivně.

Příklad motivace. Představte si, že jste den nebo dva nejedli. Jít do kuchyně a připravit si nějaké jídlo pro sebe není těžké, ale nejúžasnější je, že proces vaření přinese potěšení.

Nejvíce motivovaný je ten, kdo chce jít na záchod. Bariéry a překážky pro něj neexistují. Pokud máte silnou touhu jít na záchod, zkuste si nabídnout výmluvy, které používáte vždy, když něco odkládáte. Já to třeba udělám zítra, neuspěji, jiní to dělají lépe. Nebo ještě zajímavější – „Počůral jsem se, protože záchod byl obsazený a neotevřeli mi, ne mít peníze na zaplacení, čas jít na záchod, já a tak strašně unavený. “To je legrační, že, kdyby to nebylo tak smutné. Kvůli odloženým nebo nesplněným úkolům se život míjí, příležitosti k kariéře, úspěchu, založení rodiny, výdělku, zlepšení zdraví atd. se míjí.

2. Pozitivní přístup

Pracujte s dobrou náladou, pomůže vám to k práci motivovat. Pokud je práce monotónní a rutinní, nevyžaduje veškerou vaši pozornost, zapněte si hudbu, audioknihu, zabavte se. Nebo si řekněte, že s takovým nadšením to nikdo nedělal. Dobrá nálada pomůže šetřit síly.

3. Plánování

Lidské síly nejsou nekonečné, takže počet plánovaných případů by měl být omezen. Neřiďte sami, správně si rozdělte práci během dne, týdne. Je lepší plánovat méně a vše splnit, než dělat velkolepé plány a dělat jen část toho, co bylo naplánováno, v tomto případě negativní emoce, pocity méněcennosti, sebezklamání zabijí radost z toho, co bylo dosaženo. A budou odrazovat od touhy něco dělat v budoucnu. Zařaďte do svého plánu přestávky na odpočinek.

READ
Jak vybrat perfektní sukni: 3 pravidla, která musíte znát

4. Stanovte si realistické cíle

Než si stanovíte cíl, pečlivě zvažte, nakolik je pro vás realistický. Někdy je přeceňovaný cíl brzdou aktivity, stává se tak vnitřním konfliktem předstíraným leností.

5. Cesta začíná prvním krokem

Když je úkol velký, začněte v malém. Rozdělte velký projekt na dílčí úkoly, zjednodušte úkol, začněte tím, co je jasné a srozumitelné, nebo co je ve vašich silách. Nepřemýšlejte o dalších krocích, udělejte jen to, pro co se rozhodnete. Úspěšně dokončená část úkolu inspiruje, dodá sílu a důvěru v úspěch.

6. Stimulování sebe sama

Vymyslete cenu, povzbuzení nebo dárek, kterým se po odvedené práci odměníte. Mnohem příjemnější je vzít si úkol, když následuje odměna. Může to být výlet do kina, procházka, oblíbená kniha nebo program, šálek aromatického čaje nebo kávy – vše, na co je vaše fantazie bohatá.

7. Nebojte se selhání

Každý dělá chyby, nikdo nedokáže udělat vše správně napoprvé, bez chyb. Strach z chyby provází člověka životem – ze školy na vysokou, pak do práce, do rodiny. Strach z chyby vás nutí vyhýbat se obtížným případům, odkládat je na později, člověk používá strategii „vyhýbání se selhání“. Strategie „dosahování úspěchu“ se stává nevyužitou a skutečně talentovaní lidé zůstávají ve stínu.

8. Identifikujte skutečné příčiny lenosti

Je velmi důležité porozumět sami sobě, porozumět tomu, proč se jakékoli činnosti vyhýbáte nebo ji odkládáte na později. Jakýkoli odpor má výhodu, neochotu něco udělat, něco diktovaného. Pokud je například člověk s nadváhou příliš líný na to, aby se věnoval sportu, je pravděpodobné, že mít hodně na váze je prospěšné, protože ztráta hmotnosti ho učiní přitažlivějším pro opačné pohlaví a dotyčný se prostě bojí stavět. vztahy a nadváha je pojistkou proti románům.

9. Naslouchejte svým touhám

Slova „měl by“ nebo „měl bys“ ve vás velmi často vyvolávají pocit viny, zvláště pokud musíte, ale nechcete to udělat. Mělo by se přijít na to, je to pro mě opravdu nutné, nebo to potřebuje někoho jiného, ​​shoduje se to s mojí touhou? Naučte se říkat ne, vyhýbejte se manipulaci. Často právě naše lenost umožňuje zjistit, co vlastně chci.

READ
10 jemných barevných vzhledů plameňáků - růžová móda pro léto 2024

10. Nechte se odpočívat

Dobrý odpočinek je klíčem k plnohodnotné práci. Je nemožné pracovat v plné síle a vždy s vynikajícími výsledky. Aktivní i pasivní odpočinek pomáhá udržovat vaše tělo, mysl a psychiku v pracovní kondici. Vnějším projevem nadměrné únavy je velmi často lenost nebo apatie. Střídejte aktivitu s odpočinkem, nepracujte na úkor spánku. Pro zvýšení účinnosti a vytrvalosti existuje sport, ranní cvičení, kontrastní sprcha.

Lenost, nedostatek chuti něco dělat zhoršuje zdraví a kvalitu života, snižuje sebevědomí. Čas bezcílně plyne za nesmyslným tlacháním, sezením u počítače, pitím piva, povalováním se na gauči. Čas je totiž tím nenahraditelným zdrojem. Zajímavá a vydatná činnost zlepšuje zdraví, prodlužuje roky života, naplňuje smysl existence, umožňuje využít přidělené období života ve prospěch svůj i druhých.

Neodkládejte na pondělí, na nový rok, na 1. den v měsíci začátek důležitého a potřebného podnikání, jako je boj s leností. Práce odložená na pondělí nebude nikdy hotová. Pokud člověk nebuduje svůj život, pak život „buduje“ člověka! A to je zákon života.

Jekatěrina SaleevaStanislav Samburský

Nechci a nebudu! Vraťte mi mou deku a přineste mi kávu! Téměř každý den se velké množství lidí po celém světě snaží bojovat s leností. Uchylují se k různým manipulacím: přesvědčují se, nutí a vydírá.

Někomu se v této těžké psychologické bitvě podaří vyhrát úplné vítězství. Někteří lidé se spokojí s malými úspěchy. Někteří zůstávají zcela outsidery, nikdy se nenaučili vyrovnat se s úhlavním nepřítelem ve svých hlavách.

Než budete nadávat a ničit své vlastní já, stojí za to podrobně pochopit důvody takových podmínek. Často jsou pohřbeni hluboko uvnitř a mohou být výsledkem psychického traumatu.
Naučte se hledat základní příčiny vlastní lenosti.

Proč jsme líní

Existuje několik důvodů, proč nechcete pracovat, chodit na školení nebo vykonávat jiné aktivity. Je důležité včas slyšet signály těla a pochopit původ tohoto stavu. Důvodů lenosti může být několik.

Důvod #1. Únava

Vzniká na pozadí aktivní práce. I když celý týden děláte to, co máte rádi, můžete pociťovat ztrátu energie a nechuť přijmout kdysi příjemné úkoly. Musíte si dát pauzu: projděte se v parku, jděte do kina, chatujte s přáteli.

READ
Hydrocefalus u dětí: příznaky, léčba

Práce, kterou nemáte rádi, vám přinese větší únavu a neustále vás vyčerpává. Přece jen to bude vyžadovat více úsilí a energie. V tomto případě je lepší začít hledat jinou činnost, jak vydělat peníze. Vždy je na výběr.

Důvod č. 2. Strach

Někdy je důvodem úzkost z možných neúspěchů. Možná vás přepadnou pochybnosti, zda budou vaše plány dobře dokončeny. Vznikne strach z toho, že nezvládne svěřenou odpovědnost. V tomto případě snižte laťku požadavků a překonejte strach z nových věcí.

Důvod č. 3. Nedostatek motivace

Než začnete podnikat, položte si otázku: proč to budu dělat a jakého výsledku chci na konci dosáhnout. Je to osobní touha, která určuje motivy k dosažení úspěchu. Například jste se chtěli naučit cizí jazyk. Položte si otázku: proč to potřebuji?

Možná jste vždy snili o sledování filmů v originále nebo o volné komunikaci s rodilými mluvčími. Správná motivace dokáže zázraky.

Jak překonat lenost

Poté, co se vypořádáte s původem lenosti, můžete přistoupit k dalšímu kroku – pokusit se zapracovat na vymýcení nechuti k práci. Následující techniky vám s tím pomohou.

1. Sestavení plánu

Lidé často věci odkládají, protože nevědí, jak k nim přistupovat. Efektivní je v tomto případě podrobně popsat každý krok, který je nutný k dosažení výsledku.

Mít před sebou akční plán krok za krokem usnadňuje začátek. Zadané úkoly se nebudou zdát nemožné. Vyšší moc může zasahovat do provádění plánu, ale pokud existuje jasný základ pro akci, lze ji také překonat.

2. Dělení úkolů

Úkoly jsou obvykle děsivé kvůli jejich složitosti a nejistotě. Rozdělením velkých úkolů na několik malých snižujeme hladinu stresu. Je snazší zahájit práci ve velkém měřítku.

3. Time management

Time management vám umožní soustředit se a organizovat. Zapisujte si věci a vyhraďte si čas na jejich dokončení. Nezapomeňte zahrnout každý úkol: od nejtěžšího pracovního okamžiku až po vaření oběda. Nezapomeňte si vyhradit čas na odpočinek. Přidejte si sledování filmu nebo čtení knihy do svého seznamu úkolů.

Nyní začněte dělat věci, přecházet od jednoho k druhému. Pokud vás unavuje něco dělat, jednoduše otevřete seznam a podívejte se, co byste místo toho mohli dělat.

READ
Indická henna na vlasy: odstíny přírodního barviva

4. Termín

Je důležité naučit se ovládat tím, že si stanovíte termín dokončení úkolu. Pokud si stanovíte hranice, bude mnohem snazší dosáhnout svých plánů. Přestanete prokrastinovat.

5. Fyzická aktivita

Mnoho lidí považuje sport za způsob, jak se zbavit lenosti s nedůvěrou. Nevěří, že se obyčejné cvičení v posilovně nebo doma může stát účinnou zbraní. Ale marně! Při tréninku si odpočine váš mozek a zapomenete na každodenní starosti. Navíc se zlepší vaše celková pohoda.

6. Povzbuzení

Chvála nefunguje jen u dětí. Dospělí také potřebují povzbuzující slova nebo dárky. Odměňte se drobnými dárky za jakýkoli úkol, který uděláte. Může to být chutné jídlo, voňavý šálek kávy někde na krásném místě, koupený suvenýr na úspěšně dokončený projekt.

7. Rituály

Pokud je pro vás extrémně obtížné něco začít, pomohou vám příjemné rituály. Před prací si můžete například sníst oblíbené cukroví nebo si lehce zacvičit. Poslouží jakákoliv maličkost, která vám udělá radost. Jen si tuto příjemnou proceduru neprotahujte na celý den. Po nějaké době mozek pochopí souvislost a sám se pak přizpůsobí pracovní vlně.

8. Pozitivní přístup

Zachyťte dobrou náladu a usmějte se. Začněte plnit naplánované úkoly v dobré náladě. Příjemná nálada vám pomůže udržet sílu a energii.

9. Odpočinek

Chcete-li tvrdě pracovat, musíte si hodně odpočinout. Bez přestávek nelze pracovat na plné obrátky. Dejte si příležitost odpočinout si a změnit aktivity. Alespoň na 10–15 minut.

10. Realistické cíle

Někdy jsou apatie a prokrastinace důsledkem toho, že se chopíte nemožného úkolu. Odhadněte své schopnosti moudře. Podívejte se na sebe zvenčí. Stanovte si realistické cíle, ne přání. Tímto způsobem se budete rychleji zlepšovat a dosáhnout úspěchu.

Nedostatek touhy splnit jakékoli plánované plány zhoršuje náladu, snižuje kvalitu života a sebevědomí. Neztrácejte čas. Život plný aktivit a cílů vám přináší potěšení a užitek lidem kolem vás. Využijte to naplno.

Co dělat, když se vám vůbec nic nechce? Zde najdete tipy, které vám pomohou znovu získat zájem o život.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: