Jak prodloužit mládí a zpomalit stárnutí těla: příčiny změn souvisejících s věkem, rysy lidských metabolických procesů

10 tipů pro budoucí stoleté Století je velmi malý. Pouze jeden člověk z pěti tisíc se dožívá 90 let a pouze jeden člověk z dvaceti tisíc překročí 100letý milník. Lékaři však říkají, že každý z nás je docela schopný ovlivnit svůj vlastní osud. Nejde ani tak o to žít co nejdéle, ale o to, abychom byli schopni udržet fyzickou a duševní aktivitu a vyhnout se senilitě. Promluvme si o způsobech, jak dnes pomoci dosáhnout tohoto výsledku. Motivace Mnozí věří, že proces stárnutí začíná po 40 letech – právě od tohoto věku se většina lidí často cítí špatně, propadá únavě. Fyziologické stárnutí má však své vlastní vzorce. Zejména jeho rychlost je přímo úměrná intenzitě metabolických procesů. Ukazuje se, že v mládí člověk stárne rychleji než v dospělosti. Závěr je zřejmý: čím dříve se začneme starat o udržení vlastního zdraví, tím pravděpodobnější bude, že si od počínajícího chřadnutí odpočineme. Takže slogan “Dbejte na své zdraví od mládí!” by se měl stát návodem k jednání pro každou odpovědnou osobu.

Optimismus Je dokázáno, že optimistický pohled na svět prodlužuje život na léta. Důvody jsou jasné: lidé, kteří vše léčí se zájmem a bez sklíčenosti, snáze snášejí stres, je méně pravděpodobné, že je dostihnou takové neduhy, jako je mrtvice nebo infarkt myokardu. Nezapomínejte, že veselí starší lidé jsou společenštější než jejich vrstevníci s jiným charakterem. Optimismus pomáhá najít přátele, cítit se žádaný. Vtipní lidé jsou spíše šťastní v osobní rovině a v případě ztráty partnerů je snazší najít nové kontakty i v tom nejpokročilejším věku.

Tělesná hygiena a optimální denní režim Aby byla zajištěna dlouhověkost, stojí za to dávat pozor mimo jiné na svůj vzhled: udržovat v pořádku pokožku, vlasy a zuby. Jakékoli zhoršení jejich stavu s sebou nese riziko rozvoje chronických onemocnění. Kromě toho je nutné dodržovat optimální režim práce a odpočinku. Opotřebení, ani zásadní nečinnost nepřispívají k prodlužování délky života. Je velmi důležité pravidelně spát dostatečně: během spánku se tvoří melatonin, který zpomaluje proces stárnutí.

Zdravá výživa Potřeby lidského těla se v čase mění. Vhodnou korekci je třeba podrobit každodenní stravě. Předpokládá se, že je žádoucí jíst v dospělosti méně vydatné a vysoce kalorické než v mládí. Z toho nevyplývá, že by starší lidé museli dodržovat nějakou konkrétní dietu: seznam produktů lze sestavit v závislosti na osobních preferencích as přihlédnutím k případným nemocem. V každém případě by měla být pestrá a vyvážená z hlediska základních živin, stopových prvků a vitamínů. Dlouhověkost je podle odborníků podporována používáním: fermentovaných mléčných výrobků, které zabraňují rozvoji osteoporózy; tučné ryby (makrela, losos, sleď, tuňák atd.). Je bohatý na polynenasycené omega-3 mastné kyseliny, které zlepšují stav cév a srdce, normalizují krevní tlak a působí protizánětlivě; semena a ořechy. Obsahují selen, který zabraňuje vzniku zhoubných novotvarů, a velké množství antioxidantů, které pomáhají zpomalit proces destrukce buněčných membrán; bobule, zelenina a ovoce, které mají tmavou (fialovou nebo červenou) barvu, které jsou zdrojem bioflavonoidů podporujících zdraví kardiovaskulárního a dalších tělesných systémů.

READ
Jak stočit vlasy do hadrů: doporučení a algoritmus akcí

Odmítání špatných návyků Pijáci se zpravidla odvolávají na informace o vysokém procentu stoletých lidí v tradičních vinařských oblastech – na jihu Francie, v Řecku, na Kavkaze. Je v tom značná dávka poťouchlosti: lidé žijící v takových oblastech opravdu pijí alkohol od mládí, ale velmi umírněně, a téměř nikdy netrpí závislostí na alkoholu. Je třeba také vzít v úvahu, že v zemích, které jsou šampióny v počtu stoletých lidí, jsou silné nápoje na jídelníčku velmi vzácné, ale obyvatelé pijí denně jednu nebo dvě sklenice červeného hroznového vína, což je dobrý způsob, jak si udržet fyzickou kondici. a duševní elán. Podle studie provedené gerontology v Moskvě kuřalo v hlavním městě pouze 1 % dlouhotrvajících lidí a v této kategorii nebyly vůbec žádné osoby trpící závislostí na alkoholu.

Pohyb Běžný výraz „pohyb je život“ je naprosto pravdivý. Fyzická nečinnost vede k problémům se srdcem a cévami, dýchacími a trávicími orgány. Všechny tělesné systémy trpí, včetně pohybového aparátu. Sedavý způsob života má ještě jeden nepříjemný aspekt: ​​člověk, který se vyhýbá fyzické námaze a aktivitě, přibírá na váze. Mírná strava situaci příliš nezlepší, protože přijaté kalorie, pokud nejsou plně spotřebovány, nevyhnutelně doplní tělesný tuk. To je přímá cesta k metabolickým poruchám, endokrinním problémům, cukrovce XNUMX. typu a dalším zdravotním potížím.

Stálá a správná psychická zátěž Je prokázáno, že lidé s vyšším vzděláním se stávají dlouhojátrami mnohem častěji než zástupci jiných sociálních skupin. To je zvláště patrné u lidí zabývajících se duševní prací (učení, umělecká nebo literární tvořivost atd.). Mnoho lidí si myslí, že duševní práce je jednodušší než fyzická a že se vzdělaní lidé lépe starají o své zdraví, ale o to nejde. Intelektuální a fyzická aktivita je zachována, protože lidé s duševní prací se musí neustále učit novým poznatkům a intenzivně je využívat. Společenská realizace a poptávka po práci Aby práce prodlužovala život, musí to být radost. To neznamená, že se budoucí dlouholetý játra nutně zabývá něčím, co není fyzicky zatěžující. Důležitá není ani tak specifika činnosti, jako vysoká míra odborné realizace, která člověku zajišťuje pracovní uspokojení a společenskou poptávku po jejích výsledcích. Pro dlouhověkost je navíc velmi důležité, aby v práci bylo co nejméně rutinních momentů. Ne nadarmo lidé, kteří žijí dlouho, dosahují nejen vrcholů ve své profesi, ale také velmi často ovládají příbuzné speciality, a to velmi úspěšně.

READ
Helena Rubinstein: historie kosmetické značky

Sexuální aktivita Pravidelný sex ve věku 45–55 let výrazně snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních patologií a pomáhá normalizovat hormonální hladiny. U žen tato okolnost oddaluje nástup menopauzy. Konečně, když je člověk milován a sexuálně žádán, cítí se prostě mnohem lépe než jeho osamělí vrstevníci. Zdroj: depositphotos.com Podpora rodiny Mezi dlouholetými játry je velmi málo singles. Rodinná pohoda, pohodlí a každodenní podpora blízkých přispívá k udržení zdraví a elánu. A to, že se má kdo starat o zdraví staršího člověka, je samozřejmý bonus. Přítomnost úzké rodiny, vnoučat a pravnoučat vyvolává u prarodičů pocit potřeby, dává jejich životu vysoký smysl. V takové situaci chcete být veselí, abyste se nejen nestali přítěží, ale také co nejdéle poskytovali veškerou možnou pomoc svým blízkým. Poptávka v rodině je jednou z nejsilnějších motivací pro pokračování aktivní práce a udržení zdraví. Dlouhá životnost není jen velký počet prožitých let. To je dobrá paměť, slušná fyzická forma, aktivita mysli, sociální význam, moudrý a optimistický pohled na svět. S kompetentní a systematickou prací na sobě je to vše docela přístupné každému člověku.

Proč v mládí můžete sníst půl dortu nebo celou horu babiččiných palačinek na jedno posezení a nestarat se o kila navíc? A proč si to nemohou dovolit lidé nad 40 let? Důvod spočívá v tom, že s věkem se metabolismus – látková výměna v těle – zpomaluje a vzniká nerovnováha mezi tokem energie do těla a její spotřebou.

Metabolismus a věk

Věk má snad nejvýraznější vliv na metabolismus. Metabolické procesy v těle dospělého člověka se zpomalují o 10–7 % na každých 10 let života. Částečně je to dáno poklesem aktivity a úbytkem svalové hmoty: s věkem při nedostatečné fyzické aktivitě jsou svaly nahrazovány tukovou tkání, jejíž metabolismus je 3x pomalejší než ve svalech.

Metabolické zpomalení probíhá nepozorovaně a často vede k obezitě a různým onemocněním spojeným s nadváhou. Je třeba mít na paměti, že poruchy metabolismu se mohou objevit již v mladém věku, pokud není v těle rovnováha mezi příjmem a výdejem energie.

Skutečnost! U mužů probíhají metabolické procesy rychleji než u žen, protože mají více svalů a méně tukové tkáně.

READ
Kosmetické novinky týdne: Nars de-focus korektor, exkluzivní paletka Chanel na obličej a další

Každý může zrychlit svůj metabolismus. Některé faktory (jako věk, pohlaví a tělesný typ) samozřejmě nelze změnit, ale změny ve stravování a životním stylu jsou možné pro každého. Mírnou změnou svých návyků můžete výrazně zvýšit rychlost metabolismu a tím se nejen zbavit nadváhy, ale také zpomalit proces stárnutí.

Co byste měli jíst, abyste zhubli?

Každý tento vtip zná, ale ne každý ví, že je na něm něco pravdy. Některé potraviny skutečně podporují rychlé spalování kalorií a zabraňují hromadění podkožního tuku, ale pro urychlení metabolismu musíte přehodnotit svůj jídelníček jako celek.

Pro zvýšení metabolismu jsou zvláště důležité následující:

  • jídlo by mělo být přijímáno alespoň 5x denně v malých porcích – zlomková jídla jsou základem většiny diet, pomáhá udržovat stabilní hladinu krevního cukru a zabraňuje přejídání;
  • strava by měla obsahovat dostatečné množství bílkovin, málo živočišných tuků a jednoduchých sacharidů (cukr a cukrovinky);
  • neměli byste vynechávat snídani – měla by být vydatná (asi 30 % z celkové denní stravy) a obsahovat bílkoviny, tuky a sacharidy;
  • Měli byste jíst v malých porcích a poslední jídlo by mělo být nejpozději 4 hodiny před spaním;
  • musíte pít dostatek vody – je to nejdůležitější složka lidského metabolismu, její nedostatek zpomaluje metabolismus, pokud pijete studenou vodu, tělo utrácí další kalorie na její zahřátí, což je také dobré pro metabolismus.

Zařaďte do jídelníčku potraviny, které zrychlují metabolismus. Tyto zahrnují:

  • libové maso a bílkovinné výrobky – krůtí prsa, libové hovězí maso, vejce (zejména bílé);
  • tučné mořské ryby (losos, pstruh, makrela, sardinky) – obsahují hodně omega-3 mastných kyselin, které příznivě ovlivňují metabolismus a regulují hladinu leptinu, hormonu zodpovědného za rychlost metabolismu a spalování tuků v těle ;
  • ovesné vločky (nejlépe celozrnné);
  • nízkotučné jogurt;
  • červená pálivá chilli paprička: obsahuje speciální alkaloid kapsaicin, který zvyšuje tvorbu enzymů urychlujících metabolismus;
  • koření: skořice, kari, bylinky;
  • zelený čaj;
  • káva – kofein stimuluje centrální nervový systém a zrychluje srdeční tep;
  • grapefruit;
  • citrony – pro posílení metabolismu je dobré přidat citronovou šťávu do minerální vody, kterou pijete během tréninku;
  • jablka, hrušky, kiwi, brokolice, špenát;
  • mořské řasy a mořské plody;
  • zázvor, zejména nakládaný zázvor.
READ
11 originálních nápadů na bílý make-up, které vypadají neuvěřitelně atraktivně

Metabolismus a životní styl

Metabolismus závisí nejen na tom, co a kdy jíme – ovlivňuje ho náš životní styl obecně. Chcete-li urychlit metabolické procesy, musíte se více pohybovat – aktivní lidé spálí více kalorií. Fyzická aktivita je zvláště důležitá pro lidi s duševní prací a kancelářské pracovníky, protože sedavý a sedavý způsob života výrazně zpomaluje metabolismus v každém věku.

Ti, kteří tráví všechen svůj pracovní čas u stolu, se musí alespoň několikrát denně krátce rozcvičit. Pokud hodně telefonujete, zkuste se při tom procházet po místnosti. Je lepší dělat domácí práce na cestách. Metabolismus zrychlují i ​​dlouhé procházky ve svižném tempu, hodiny v posilovně, posilovací cvičení, běh, jízda na kole, fitness, tvarování, aktivní hry, tanec a sex.

Je užitečné navštívit ruskou lázeň nebo saunu. Můžete si dát horkou koupel nebo kontrastní sprchu po dobu 5–10 minut, která musí být ukončena studenou vodou.

Dobrá masáž také zrychlí váš metabolismus a může vám pomoci udělat si pár strečinků před spaním. Noční odpočinek by měl trvat alespoň 7 hodin – nedostatek spánku výrazně zpomaluje metabolismus člověka v jakémkoli věku.

Důležitým „urychlovačem“ metabolismu je sluneční záření – blahodárně působí na celkovou kondici, aktivuje obranyschopnost organismu a stimuluje tvorbu vitaminu D, který se také podílí na metabolických procesech v těle. Čerstvý vzduch, respektive kyslík v něm obsažený, také zrychluje metabolismus a podporuje spalování podkožního tuku.

Dlouhodobý stres také zpomaluje váš metabolismus, takže učení relaxačních technik, sebemasáže a dalších technik odbourávání stresu, včetně aromaterapie, může pomoci zrychlit váš metabolismus.

To nejdůležitější: na rychlost metabolismu má vliv kvalita výživy a intenzita fyzické aktivity, životní styl, klima, stres a nervové vypětí, hormonální hladiny a zdraví člověka obecně.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: