Islámská móda a orientální tradice v módě

Procesy globalizace nemohly ovlivnit vývoj módního průmyslu. A dnes jasně vidíme směsici stylů, splynutí západních a východních tradic. Ale islám se stále neohýbá pod měnícím se světem. Navíc na něj působí. A hlavně pro módu!

960_large

Je velmi zajímavé sledovat, jak se evropské módní trendy přizpůsobují islámské kultuře. Západní návrháři jsou tak uchváceni kouzlem východu, že pravidelně vytvářejí kolekce v orientálním stylu nebo uvolňují omezené řady speciálně pro muslimské fashionisty. A extrémně konzervativní islám jako by zavíral oči nad tím, že samotný koncept módní bystré ženy vůbec nezapadá do náboženského kontextu.

Islámští fashionisté se dělí na dva tábory. První z nich zahrnuje odvážné emancipované dívky, které si sundaly hidžáb. K druhému – těm, kteří se snaží dodržovat předpisy svého náboženství. Podle Sunny a Koránu by tělo muslimské ženy mělo být co nejvíce zahaleno oblečením – a tento požadavek s mírnou nuancí splňují. Nosí výhradně módní značkové věci, aniž by odmítli hidžáb nebo turban – a stávají se součástí moderního islámského hnutí. hidžábové dívky и páni.

Západ se dívá na východ

Co nosí hidžábisté a mipstři? Nejprogresivnější a nejbohatší – v oblečení vysokých evropských značek.

Poměrně působivá čísla uvádí The Guardian: „V roce 2014 přesáhl obrat celosvětového trhu s okouzlujícími hidžáby, turbany a uzavřenými islámskými šaty 100 milionů dolarů! Značný podíl na tomto množství tvoří ženská polovina nejbohatších arabských dynastií. Například při Prada, Cavalli, Fendi a další velké módní domy podepsaly smlouvy s nejbohatším mužem světa – kuvajtským šejkem Majedem al-Sabah. Podle smlouvy budou ženy z šejkovy rodiny oblékat doživotně nejlepší módní návrháři světa. A to znamená, že mají výhradní právo nahlížet do všech sbírek ještě před oficiálními výstavami a objednávat věci, které budou upraveny podle kánonů náboženství.

Obecně je adaptace poměrně běžnou praxí. A to i přesto, že evropští návrháři již do svých sbírek často zařazují předměty a doplňky v islámském stylu:

Givenchy, Jean Paul Gaultier, Hermes, Ralph Lauren

Nebo například jako DKNY vydávají limitované kolekce speciálně pro ramadán. K řadě kapslí Ramadán od DKNY zahrnovalo nejuzavřenější letní oblečení pro islámské fashionisty. Obecně platí, že plnohodnotný šatník muslimské ženy – s výjimkou tradičních pokrývek hlavy:

islámští módní návrháři

Ale ne samotná Evropa. Nejvíce vlastenečtí muslimští módisté ​​se raději oblékají výhradně s islámskými módními návrháři.

Islámská módní hvězda – návrhářka Rabiya Zargarpour. Vyrábí neformální elegantní oblečení, tak milované muslimskými módy:

Dalším nápadným příkladem tradiční muslimské módy je čečenský módní dům Firdaws. V rámci Fashion Weeku v Moskvě představili kolekci večerních šatů, které zcela vyvracejí stereotyp utlačované ženy Východu, která chodí výhradně v černém:

READ
Kdy by si dítě mělo začít čistit zuby?

A modely výletní kolekce pro muslimky od ruské značky Lora Grig Hafirah tak velkolepé, že mohou oslovit všechny fashionisty bez ohledu na náboženství:

Styl Móda pro islám:
Jak nás Východ oblékl do „skromného oblečení“

Jak orientální motivy ovlivňují světová přehlídková mola

text: Věra Reinerová

Kniha „Generace M: Mladí muslimové mění svět“ Shelina Janmohamed, viceprezidentka reklamní agentury Ogilvy Noor, se rozhodla napsat v reakci na veškerou předchozí literaturu o islámu. Mladí muslimové jsou podle ní unaveni smutnými příběhy o „zahalených ženách se skloněnou hlavou, unesených a prodaných“ nebo o lidech jezdících na velbloudech přes poušť. „Děláme obyčejné věci, jako všichni kolem nás, a máme příběh, který můžeme vyprávět,“ je si jistá Shelina. Politický a kulturní význam této teze je zřejmý a již nějakou dobu se stala plnohodnotným módním pojmem.

I genderová ambivalence, která se asi před dvěma lety stala módním tématem číslo jedna, může být spojena s vlivem islámského oblečení

To, co Janmohamed nazývá „generací M“, jsou muslimští mileniálové narození v posledních třiceti letech, které kromě věku spojuje víra, že jejich víra a moderní život „by měly jít ruku v ruce a není mezi nimi žádný rozpor. “ Chtějí nést své náboženství s hrdostí, ale také být součástí komunity kolem sebe. Mezi dnešními muslimy je stále více těchto lidí – tradičních, vzdělaných, zcestovalých „občanů světa“ – dokonce i těch, kteří překročili věkovou hranici oddělující mileniály od nemileniálů. To nepopírá paralelní existenci tradicionalistů, ale již má dopad na moderní módní trh. Podle zprávy muslimové v roce 2014 utratili za oblečení a obuv 230 miliard dolarů, což již představuje 11 procent celosvětové spotřeby v této kategorii, a do roku 2020 se předpokládá, že toto číslo vzroste na 327 miliard dolarů. A vzhledem k tomu, že islám je jedním z nejrychleji rostoucích náboženství s nejnižším průměrným věkem vyznavačů (24 let), o tom není pochyb.

Spotřeba pro „nové muslimy“ přitom zůstává součástí jejich identity. Chtějí kupovat nejen symboly luxusu nebo krásné věci s rozpoznatelnými logy, ale produkty, které jsou v souladu s jejich přesvědčením, „když jsou přesvědčeni, že jim pomohou stát se lepšími muslimy“. A módní značky se do této hry aktivně zapojují. Prvním byl tým DKNY, který vydal kolekci kapslí pro Ramadán. Se stejnou iniciativou je následovali Uniqlo, Mango a Tommy Hilfiger. Dolce & Gabbana připravili samostatnou řadu abájí pro muslimské země s jejich charakteristickým „sicilským“ potiskem.

READ
Msy a doplňky pro závěsy - které z nich je lepší vybrat

V Marks & Spencer se začaly prodávat burkiny – plavky, které zakrývají tělo od kotníků až po hlavu, o kterých se ve Francii vedou mnohé spory. Uniqlo nedávno vydalo samostatnou řadu „skromného oblečení“ – to již není kapsle, ale stálá kategorie v jejich sortimentu. A Nike vyvinul speciální hidžáb pro sport. I malé lokální značky, které za sebou nemají marketingové oddělení bedlivě sledující potřeby společnosti, se pravidelně obracejí k tématu islámu – stačí si vzpomenout na nedávnou kolekci naší návrhářky Asiy Bareeva.

Módní analytici hovoří o znatelném vlivu Východu na světová mola a o skromném nošení jako o novém smysluplném trendu: citáty se nacházejí ve vícevrstvém oblečení, v kompletu šatů a kalhot, ve vysokém límci a v základních blízkost těla. Ale četné malé značky skromného oblečení a dokonce i odnože velkých značek jsou stále zvláštním příběhem, odděleným od obecné linie. V moderním módním průmyslu neexistuje žádný výrazný estetický a sémantický pohyb směrem ke „skromné ​​módě“ podle kánonů islámu. Ačkoli zvyky, vkus a estetika muslimského světa pronikají do kultury na různých úrovních. Dnešní svět je velkým tavicím kotlem, kde vedle sebe žijí zástupci těch nejrozdílnějších kultur, migranti a domorodí obyvatelé a s každým nově příchozím do metropole přichází zavazadla jeho národních tradic, od norem chování až po detaily kostýmů.

Obecný portrét každého města se skládá z obrazů všech lidí, kteří v něm žijí – a v trendových knihách a kolekcích samotných návrhářů všechny trendy vycházejí z pozorování života a stylu ulic. Proto například Christophe Lemaire říká, že looky z jaro-léto pánské kolekce – košilové šaty s kalhotami, saka s kapsami na městských kostýmech – špehovali postarší Arabové žijící v Belleville a turbany a jejich variace mají už dávno se staly spíše běžným rysem a v evropské módě, i když k němu kdysi přišly z východu. Někdy jsou tyto vlivy zřejmé, někdy nejsou vůbec. I genderová ambivalence, která se asi před dvěma lety stala módním tématem číslo jedna, lze spojit s vlivem islámského oblečení.

„To se děje nevědomě,“ říká Anzor Kankulov, redakční ředitel Numéro Russia a vedoucí programu Fashion na HSE School of Design. „Prostě žijete, vidíte emigranty, kteří žijí vedle vás. Myslím si, že v tématu, které si Evropané nově vyložili jako genderově ambivalentní módu, hrají etnické vlivy velkou roli. Ale prostě nebyly tak smysluplné. Řečeno na rovinu, když vás požádají, abyste si vzali velmi dlouhou košili bez límečku, legíny a tenisky, vypadáte přesně jako host z Kataru. Můžete být „považováni“ za gaye z Marais nebo za arabského prince.

READ
Dušené lilky s rajčaty: šťavnaté a chutné

Byly to právě výzvy, aby dívkám z Východu strhly burkiny a uvedly je do souladu s moderními západními normami, které donedávna tvořily podstatu vztahu mezi západním světem – včetně módy – a východním světem.

Dalším argumentem ve prospěch skutečnosti, že moderní streetwear se vyvinul pod vlivem muslimské kultury, je ten, že streetwear v současném smyslu, silně zapojený do kriminality, sportu a hudby, vyrostl z afroamerických komunit. Mnoho jejich členů ve XNUMX. století, ještě v dobách aktivního boje za svá práva, prošlo zasvěcením právě islámem. V dějinách minulého století byl Muhammad Ali, existovaly, i když se na tyto okamžiky dnes vzpomíná jen zřídka a neradi, Nation of Islam a Black Panthers – antirasistické skupiny, které se rychle změnily v nacionalistické. Islám byl jejich hlavním náboženstvím, na rozdíl od křesťanství, které bylo podle jejich vůdců vnuceno černým Američanům během let otroctví bohatými bílými plantážníky. A jeho přijetí, odmítnutí náboženství utlačovatelů, bylo důležitou etapou v životě mnoha Afroameričanů. Tupac Shakur, ikona jak hudby, tak stylu, byl také členem Black Panthers a na jeho image je jasně vidět islámský vliv – ve způsobu nošení arafatky, dokonce i ve způsobu, jakým si holil vousy.

Svět se nyní – zdá se, že poprvé v celé historii své existence – soustředí kolem „ženských“ záležitostí. Právě jejich diskuse se stávají hlavními tématy moderní společenské agendy. Západní muži, kteří nebyli zvyklí na takovou nepozornost k sobě samým a zmateni „zasahováním“ do svých mocných a silných pozic, se dostali do krize sebeidentifikace. Hodně se mluví o tom, co znamená mužství v moderním světě, ale dnes neexistuje jediná odpověď a hlavně hotový obraz, který existoval vždy předtím. Západní muži, kteří se ocitli vyřazeni z jasně strukturovaného systému „měl by“ a „musí“, začínají hledat hotové modely v jiných kulturách, kde je rozdělení funkcí podle pohlaví stále stejně silné.

„Velmi hrubě řečeno,“ vysvětluje Anzor Kankulov, „evropští muži se cítí slabí. Proto se vlna vášně pro vše postsovětské stala tak výraznou – „postsovětské“ se přesně rovná „brutálnímu“. A Arabové muže ze Západu vnímají stejným způsobem: přijímají silnější, tradičnější typ maskulinity. Navíc ve společnostech, kde existují velmi jasné genderové modely, jsou některé experimenty v jejich rámci přípustné. Nezpochybňují pointu. To znamená, že i když se nalíčíte, řekněme, oční linky, pak o nic nejde – nalíčíte se jako muž.“

V dámské módě je to ale trochu jinak. Vzhledem k tomu, že východní kultura se v „ženských“ otázkách dostává do jasného konfliktu se západní kulturou, je vyloučena jakákoli přímá výpůjčka. Východní dívky, na rozdíl od mužů, nejsou vnímány jako silné vzory, ale jako oběti, které potřebují spásu. „Vždy jsem věřil, že návrhář by měl dělat ženy krásnými a dát jim svobodu, a ne se stavět na stranu násilné diktatury, tohoto nechutného způsobu skrývání žen,“ říká například Pierre Berger. – To, že jsou ženy nuceny se takto oblékat svými manžely, rodinami a okolím, neznamená, že byste měli tuto cestu podporovat. Naopak, musíte je naučit svlékat se, bouřit se, žít jako dnešní ženy po celém světě.”

READ
Jak se rychle zbavit „vaků“ pod očima: rady od kosmetologů

Právě výzvy strhnout burkiny od dívek z Východu, „osvobodit“ je a uvést je do souladu s moderními západními normami, i když ne tak doslovně vyjádřené, tvořily donedávna podstatu vztahu mezi západní svět – včetně módy – a východní. Tento rozhovor je veden z pozice koloniální dominance, ve které je jediný správný přístup, ten západní.

Dnes je poměrně hodně toho, co již existuje, již bylo integrováno a prakticky přestalo být čteno jako vypůjčené v módě. Jsou to stejné siluety, o kterých se mluvilo v části o pánské módě a některých kosmetických trendech – jako Insta-líčení se super obočím nebo složitými kouřovými očima. I stále populárnější obraz ženského těla s křivějšími, splývavými tvary v duchu Kim Kardashian je v jistém smyslu ideálem Gurie, orientální krásky, jejíž podoba byla shromážděna pro evropské muže a stala se hrdinkou jejich „harému“. fantazie,“ od kostýmního výtvarníka Leona Baksta. I první prototyp moderních dámských kalhot, bloomers, byl inspirován tureckým oděvem: objevil se jako alternativa ke korzetům a krinolínám, tedy jako kus oděvu určený přímo k „osvobození“ západních žen. Hlavním kamenem úrazu zůstávají peleríny, závoje a šátky, interpretované jako náboženské symboly. Jsou to oni, a ne zakryté paže, nohy a nasbírané vlasy, co v průměrném Evropanovi vyvolává úzkost.

Dnes se otřásají nejen genderové normy, ale i celá struktura světa. A západní svět pociťuje tyto turbulence: do roku 2050 by se podle prognóz měl počet muslimů ve světě rovnat počtu křesťanů. A následně pozice západní kultury jako dominantní dnes není tak silná jako dříve. Evropany děsí migranti, děsí je vyhlídka na islamizaci společnosti a děsí je teroristická hrozba, která je v masovém povědomí nerozlučně spjata s radikálním islamismem. Strach z neznámé hrozby vyvolává v evropské společnosti často velmi radikální reakce.

„Strhávání burkin“ začíná doslova: historek o napadání dívek na ulicích a o strhávání hidžábů je stále více. Nebo jak jsou po zákazu burkin a závojů na plážích muslimky obklíčeny policií, téměř nuceny se svléknout. V těchto chvílích se západní touha po svobodě stává nástrojem útlaku, který si islámské ženy od svých horlivých „osvoboditelů“ v žádném případě nezaslouží.

READ
Nápady na manikúru pro krátké široké nehty

Shelina Janmohamed, popisující svou „generaci M“, věnuje knihu „svým dívkám“. „Protože můžete dělat cokoli“, tedy být kýmkoli, následujte své vlastní sny, aniž byste se snažili zapadnout do rámce, který jim předkládá Východ nebo Západ. A pokud považujeme za úkol módy „osvobození“ žen, pak místo toho, abychom někomu vnucovali vlastní představu svobody, stojí za to poslouchat slova samotné generace M: hidžáby, burkiny atd. aby žili život, jaký chtějí, v tradicích svého vlastního náboženství. Dělat sport, vědu, kreativitu – a v tomto smyslu samozřejmě osvobozuje. Ti mladí muslimové, kteří se nyní obracejí k módnímu průmyslu, nejsou radikální islamisté, kteří se dostali k moci v Íránu v roce 1979 a proměnili sekulární stát v temné království nesvobody. Není proto prakticky žádný důvod očekávat, že do roku 2050 se náš svět promění ve svou zmenšenou podobu a islámská „skromnost“ se změní v zákon.

Kultury se stále mísí, svět se neustále mění a tam, kde se setkávají různé kultury, kvetou bizarní a fascinující příběhy. O tichém upírovi v abáji, který se v noci prodírá městem na skateboardu, jako ve filmu „Girl Walks Home Alone At Night“. O nomádech, kteří chodí na párty a tančí v poušti na “Bad Girls” od MIA. O superhrdinkách v jasných, i když “skromných” šatech, které zachraňují svět se Spider-Manem a Captainem America. Pod černými pláštěnkami nebo šátky se schyluje k povstání – stejně jako pod čepicemi Supreme nebo klobouky Gosha Rubchinsky.

Fotky: Nike, Uniqlo, Asiya Bareeva, Elie Saab

Jak se muslimové oblékají: historie, tradice, moderna

Oblečení člověka bylo vždy jeho vizitkou. Ne nadarmo se říká, že lidi vítají jejich oblečení.

Každý národ má odedávna svůj tradiční oděv. Některé národnosti dokonce rozeznáváme pouze podle oblečení, nikoli podle rysů obličeje, rasy a dalších vlastností. Co lze říci o takzvaných „etnických muslimech“? Jaké faktory ovlivňují styl oblékání muslimů?

1. Islámské kánony

Za prvé, hlavním vodítkem pro věřící při výběru šatníku jsou pravidla šaría. Korán a vznešená sunna jasně vysvětlují požadavky na oblečení muslimů a muslimek. Hlavní podmínkou je uzavření auratu (tzv. částí těla, které je zakázáno ukazovat cizím lidem). U mužů je to oblast od pupíku po kolena. U žen celé tělo kromě rukou a obličeje. Ale tento stav je v různých madhhabech chápán odlišně. V madhhabu Hanafi může žena otevřít nohy až po kotníky, ale ve škole Shafi’i ne.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: