Dlouhý život bez masa: klady a zápory vegetariánství

Vegetariánství: klady a zápory

Vegetariánství nebylo dnes vynalezeno a debaty o jeho pro a proti neutichají.

Někteří moderní lékaři s nadsázkou hodnou lepšího využití tvrdí, že vegetariánství je „duševní nemoc“, že je zdraví škodlivé atd. Ať to zkusí říct jogínům, protože jóga je vegetariánský výživový systém, který má již tisíc let prokázal svou účinnost!

Osvědčení. Indičtí filozofové-mudrci vyvinuli podrobný a podrobný systém lidského sebezdokonalování. O jogínech víme především v souvislosti s jejich fyzickým tréninkem, který dokáže skutečné zázraky – od nadlidské hbitosti a flexibility až po uzdravení z vážných nemocí.

Mnohem méně se ví, že tyto úspěchy jsou doplněny nutričním systémem – velmi promyšlenou vegetariánskou stravou. Jogíni mají co říci o lidech, kteří jedí maso, protože věří, že z toho není nic jiného než škoda. Vegetariánství je jimi naopak deklarováno jako přirozený a extrémně zdravý přístup k výživě.

Na druhou stranu důslední vegani se stejnou nesnášenlivostí tvrdí, že lidské tělo není stvořeno k tomu, aby se živilo živočišnými produkty a že člověk není predátor.

Pak vyvstává otázka: proč totéž tělo potřebuje B12, který se nenachází v rostlinných potravinách? A obecně byl genom rozluštěn a nyní je s jistotou známo, že „my, pánové, jsme zvířata“.

průzkum Spojeného království. Nedávno proběhl ve Spojeném království průzkum na zajímavé téma: proč i přes rostoucí oblibu vegetariánství, jehož výhody jsou stále více zřejmé, k němu lidé stále mají obezřetný postoj?

Výsledky byly překvapivé: většina respondentů odpověděla, že vše bylo o emocionální nesnášenlivosti, až fanatismu vegetariánů. Příznivci rostlinné stravy jsou příliš arogantní, věří si ve svou morální nadřazenost nad těmi, kdo jedí maso, a příliš kategoričtí ve svých závěrech o nebezpečí živočišné potravy. To je právě to, co odradí ty, kteří se ještě nerozhodli nebo nehodlají rozhodnout a změnit své stravovací návyky.

Viz také:

Výhody vegetariánství. Kdy výhody vegetariánství převažují nad škodami?

Vegetariánství, jak víte, je jiné. Jíst s předponami „lakto-ovo“ znamená, že člověk jí mléčné výrobky a vejce. Tradiční odborníci na výživu nemají o takovém nutričním systému žádné otázky, je považován za zcela úplný a nemá prakticky žádné nevýhody, zejména pro lidi po čtyřiceti letech. Vegetariánství je tedy užitečné, pokud nevylučuje vejce a mléko a pokud jste vstoupili do druhé poloviny života.

Existuje ale striktní vegetariánství, tzv. veganství, kdy člověk nejí žádné produkty živočišného původu. Co s ním dělat? Jak moc je to zdravé a má takové vegetariánství nějaké nevýhody? O tom si budeme hlavně povídat.

Mezi nepochybné výhody přísného vegetariánství, opakovaně prokázané seriózními výzkumy, patří nižší náchylnost vegetariánů k nemocem, jako je např.

  • ateroskleróza a některé typy rakoviny
  • hypertenze a ischemické choroby srdeční
  • artritida, artróza a osteoporóza
  • diabetes typu 2 a žlučové kameny

Vegetariánská strava má nižší obsah kalorií, což usnadňuje kontrolu hmotnosti.

Odborníci na vegetariánskou výživu tvrdí, že průměrně velký dospělý člověk může žít s 1500 kaloriemi denně bez jakýchkoli zdravotních následků. Pro většinu z nás se tato tyčinka zdá nedosažitelná, ale pokud je cílem shodit přebytečná kila, je vegetariánství plus lehké fitness jednou z nejkratších a nejúčinnějších cest, jak toho dosáhnout.

READ
Jak vybrat kvalitní kožich z lišky

Vegetariánství je užitečné, pokud se rozhodnete očistit od toxinů, taková strava prakticky dezinfikuje tělo a udržuje jej v „čistém“ stavu.

Nejsou zde vůbec žádné otázky. Otevřete libovolnou lékařskou knihu popisující detoxikační diety a nenajdete tam jediný tukový nebo proteinový čistící nutriční systém. Nespornou výhodou vegetariánské stravy je její silný očistný potenciál. Jedním z hlavních důvodů je vysoký obsah vlákniny v rostlinné stravě, druhým je snadná stravitelnost většiny potravin, což je prospěšné pro trávicí systém, který si odpočine od bílkovinné „zátěže“ organismu.

Vegetariánská strava normalizuje hladinu cholesterolu a posiluje imunitní systém a dodává tělu také vlákninu, která je pro něj velmi důležitá.

Nebylo by přehnané říci, že jde o skutečnou vědeckou senzaci. Dříve se věřilo, že omezení živočišných tuků ve stravě je nevýznamné, ale přesto vede k poklesu hladiny cholesterolu. Situace je však optimističtější, než se zdálo, a čím radikálnější odmítání masa a masných výrobků, čím důslednější přechod k vegetariánství, tím více výhod pro cévy. Výhody vegetariánství pro diagnostikovanou aterosklerózu jsou nepochybné.

A konečně, rostlinná strava – zelenina, ovoce a obiloviny – obsahuje množství vitamínů, minerálů a fytoncidů.

Je třeba poznamenat, že když praktikujeme smíšenou stravu, obvykle nepřijímáme dostatek vitamínů a fytoncidů. Přechod na vegetariánství okamžitě mění situaci a my už nemusíme brát farmaceutické léky. Jde o to, že sníme malé množství živočišné potravy a nepotřebujeme nic jiného. Přechod na rostlinnou stravu vede k nutnosti jíst více jídla a odstraňuje nutriční nedostatky. Když relativně vzato sníme místo 1 jablka 1 jablko, 1 kiwi a 1 hrnek rybízu, dostaneme minimálně trojnásobek rozmanitosti fytoncidů.

Má tedy vegetariánství nějaké výhody?

Nevýhody vegetariánství: škoda je přehnaná?

Musíme hned říci, že vegetariánství má i nevýhody a jsou tučné, ale pouze v případě, že vegetariánská strava není vyvážená.

Co je to vyvážená vegetariánská strava, přečtěte si podrobný článek o způsobech, jak odstranit případné nedostatky a sladit veganskou stravu.

Nicméně vezměme věci popořadě.

1 Vegani se mohou stát obětí anémie z nedostatku železa. Rostlinné potraviny obsahují železo, ale není to hem, což znamená, že se špatně vstřebává. A to je problém, který, pokud není držen pod kontrolou, může vést k hrozným následkům.

2 Jedna z nejzávažnějších nevýhody vegetariánství – toto je „problém B12“. Tento vitamín se nenachází v rostlinách, nachází se pouze v živočišných produktech. Bez vitaminu B12 dochází k rozvoji závažných a nevratných onemocnění nervového systému. Když mluví o nebezpečí vegetariánství, myslí tím především tuto okolnost.

3 Živočišné bílkoviny mají velké výhody oproti rostlinným bílkovinám, včetně sójového. Mezitím jsou bílkoviny stavebním materiálem pro buňky a tkáně. Bez ní nelze vyrábět hormony a enzymy.

4 Organismus vegana často pociťuje nedostatek vápníku, jódu, vitamínu D a zinku, což je také nevýhoda vegetariánství, se kterou je třeba počítat.

5 Odmítání ryb s sebou nese nedostatek důležitých vitamínů a minerálů, zejména „mořských“ omega-3 polynenasycených kyselin, které nelze nahradit rostlinnými. Takové odmítnutí má dva důsledky:

  • Možný rozvoj kardiovaskulárních onemocnění
  • Rozvoj šedého zákalu a zákalu čočky
READ
Winter s Tale: nové focení Kate Middleton, prince Williama a jejich dětí

6 Je známo, že vláknina je velmi užitečná: odstraňuje cholesterol, glukózu a toxiny. Jeho nadměrná konzumace může být zároveň zdraví škodlivá, protože narušuje vstřebávání bílkovin, a to je také mínus vegetariánské stravy.

7 Vegetariánství je škodlivé, dokonce je kontraindikováno u lidí trpících astenickým syndromem, oslabených nebo zotavujících se po operaci.

8 Mnoho lékařů se domnívá, že nevýhody vegetariánství jim nedovolují doporučit ho těhotným a kojícím ženám. Za prvé, ženy v této pozici potřebují neustále doplňovat prospěšné látky, které vydávají. Za druhé, dítě může být alergické na některé druhy ovoce a zeleniny.

9 Jsou známy případy, kdy přísná veganská strava vedla u mladých dívek k menstruační dysfunkci a rozvoji neplodnosti. Neexistuje však žádný důkaz, že je to způsobeno škodlivostí vegetariánství, a ne nějakým jiným, byť souběžným důvodem.

Na každou z uvedených položek mají specialisté na vegetariánskou výživu co odpovědět. A dělají to tak přesvědčivě, že se nevýhody mění ve výhody vegetariánství.

Pokud vyvodíme nejdůležitější krátké závěry a pokyny, budou vypadat takto:

Za předpokladu správně organizované stravy se přísný vegetarián bude muset starat pouze o příjem B12, omega-3 mastných kyselin a případně vápníku ve formě doplňků.

Všechny ostatní nutriční složky ve vegetariánské stravě jsou přítomny v požadovaných množstvích.

Protože jsou však lidé různí a věda nezná všechny nuance, nemá cenu redukovat nutriční strategie na jediného jmenovatele. Pro některé je vegetariánství „tak akorát“, ale pro jiné je to nesnesitelná, hladová existence. A tolerance je v této věci velmi namístě.

Ale pravděpodobně nejlepší způsob, jak vyprávět o výhodách a škodách vegetariánství, jsou recenze jeho stoupenců.

Recenze o vegetariánství, klady a zápory stravy

Maso jím už rok velmi málo – například na pohřbech příbuzných se zapojím do společného jídla, ale nikdy si ho nekupuji domů a pokud možno volím zeleninu. Nezhubla jsem, ale cítím se mnohem lépe. Vypadá to, že se ze mě pomalu stává vegetarián. A řekne mi někdo o nebezpečích vegetariánství?“

Už žádné bolesti hlavy, zvýšená energie a celková pohoda

Před měsícem jsem přestal jíst maso a pít mléko. Je mi 47 a cítím se velmi lehce, jako bych ztratil 20 let. Sám jsem překvapen, možná to nebude tak skvělé? Obávám se, že zůstanu bez B12, v lékárnách vidím injekce tohoto vitaminu a ještě jsem se nerozhodl, jak ho v budoucnu brát. Nejlepší na tom je, že mě přestala bolet hlava (kvůli které jsem přešel na vegetariánskou stravu) a nálada se mi velmi zlepšila. Po práci mám energii a rád chodím do posilovny (dříve to bylo „nezvládnu to“). Teď mi stačí méně spánku a mnohem více celkové pohody. A zhubla jsem 1 kilogram. Nyní čtu knihy o výhodách a škodách vegetariánství a z vlastní zkušenosti mám sklon k tomu, že výhod má mnohem více.“

READ
7 nápadů, jak tuto sezónu nosit džínovinu a být ve stylu

“Chtěl jsem jíst pořád

14 dní jsem byla na pravidelné očistné dietě, poprvé v životě na takto dlouhodobé vegetariánské stravě. Jsem masožravec, takže tohle je pro mě výkon. no co na to říct? Přežil jsem, dokonce jsem ztratil 1 kg 800 g, ale je nepravděpodobné, že budu moci takový maraton zopakovat. Faktem je, že jsem chtěl jíst pořád a teď chci a jím pořád a už jsem získal vše, co jsem ztratil. Vegetariánství mi obecně nesedí.“

„Zbavil jsem se divertikulitidy, akné, roztřepených nehtů, nadváhy

Vždycky jsem se styděl nazývat se vegetariánem, protože se bojím, že se tomu lidé budou smát. I když si myslím, že jsem zdravější než mnoho mých vrstevníků, asi kvůli dietě. Byl jsem velmi tlustý a za ta léta jsem zhubl hodně kilo, nedokážu říct kolik, ale teď jsem štíhlejší, než když jsem byl na střední škole. Bez sklenice studeného mléka a sýra se mi těžko žije, takže si je dovoluji 2x do měsíce, jinak se mi o nich bude zdát. Ale víc si nepřipouštím. Dnes nemám prakticky žádné problémy s devirtikulitidou, mám čisté a krásné vlasy, nehty, pleť, hlavně pleť obličeje, která byla předtím hrozná. Nehty se mi už neloupou a akné je téměř úplně pryč. Byly to tak obrovské problémy v mém životě, že je pro mě nepříjemné si je vůbec pamatovat a už neexistují. Akné a červené maso spolu úzce souvisí.“

„Remise roztroušené sklerózy

Mám diagnostikovanou roztroušenou sklerózu a je mi 33 let. Po přečtení několika knih a studií, které ukázaly souvislost mezi nemocí a stravou, jsem rychle přešel na veganství. Je to jen pár měsíců a nejsem připravená křičet, jsem vyléčená, ale cítím se mnohem lépe, dokonce dobře, zlepšila se mi pozornost a většina příznaků zmizela. Můj neurolog říká, že to může být v remisi s léky. Ale stále mě to povzbuzuje, protože z nějakého důvodu se tato remise shodovala se skutečností, že jsem změnil svou stravu na vegetariánskou. Z nějakého důvodu to nepřišlo dříve, ale tady to přišlo okamžitě a docela rychle.”

„Jíst maso a zpracované potraviny je chyba.

K vegetariánství jsem přišel před dvěma lety. Je mi 42 let, během pěti měsíců se mi úplně změnil život, zhubla jsem přes 17 kg a změnil se můj pohled na život. Nyní konzumuji pouze syrovou zeleninu a ovoce a občas sýr a nízkotučný kefír. Vařené jídlo už nejím. Nacpu se syrovým ovocem, zeleninou, ořechy, semínky, obilím, medem, džusy a smoothies a nepotřebuji zpracované potraviny. Je chyba vařit jídlo na ohni, je to jen chyba lidí, která je činí nezdravými.“

Komentář redakce: Bavíme se o jednom z typů vegetariánství – raw food stravě, kterou sdílí malé procento vegetariánů.

„10 kg. ale kdo to počítá

Asi před 6 měsíci jsem se stal vegetariánem a ztratil jsem 3 velikosti. Nevyvíjel jsem žádné fitness úsilí kromě každodenního venčení se psem. Tento výživový systém mi vyhovuje, ztenčuje mi pas. Myslím si, že zdravotní přínosy a vegetariánství jsou synonyma.“

READ
Jak zastřihnout ofinu v roce 2024

„Fanatici nejsou vegetariáni, ale „správní“ odborníci na výživu

Je mi 58 a celý život jsem vegetarián. Četl jsem o nebezpečí vegetariánství se zmatkem, protože jsem nikdy nepocítil nic jiného než výhody pro svou „mršinu“. Možná mám před sebou ještě dlouhou cestu? Nedávno v televizi jeden mladý lékař řekl, že „vegetariány je třeba léčit“. Jde tedy o netolerantní, „správnou“ fanatičku, která „zná“ konečnou pravdu, bohužel takových bylo v naší zemi vždy mnoho.

„Naše země není vhodná pro vegetariány

Abych zhubnul, přešel jsem na vegetariánství. V kombinaci s cvičením to opravdu funguje. Ale první, čeho jsem si všiml, byl nárůst energie. Pila jsem energetické nápoje, abych bojovala proti únavě. Vegetariánská výživa mi ale pomohla, zlepšila se stolice, celkový zdravotní stav, psychický stav. Souhlasím s lidmi, kteří říkají, že jsou proti masu. Bohužel jich není mnoho a nic v zemi není vhodné pro vegetariány. V obchodech není žádný sortiment potravinářského zboží (pouze ve velkých nebo etnických a ne všechny). Vitamín B12 v lékárně není, musíte si ho z Evropy a USA předepsat přes internet, obecně je tam hodně problémů. Oceňuji všechny výhody vegetariánství, ale nevím, jak ho dodržovat, aniž bych si poškodil zdraví. Takže to nebudu riskovat.”

Stal jsem se vegetariánem, protože nemám rád zabíjení zvířat. A líbí se mi vegetariánský slogan „Nikoho nejím“. Jsem velmi zdravý člověk, nemám vysoký cholesterol, mám normální krevní tlak. Ale je mi těch živých tvorů prostě líto.“

„Můj cholesterol je normální!

je mi 53 let. Před 2 lety mi byla diagnostikována ateroskleróza a ischemická choroba srdeční. Téměř okamžitě jsem přešel na rostlinnou stravu, a to velmi radikálně, na Ornish dietu. Navíc jsem bral minimální dávku statinů. Do 1 roku se cholesterol stal ideálním a do 2 let záchvaty anginy pectoris zmizely. Můj celkový zdravotní stav se zlepšil a hypoxie, která mě trápila, úplně zmizela. Obecně platí, že vegetariánství je se mnou navždy!“

Mezi vegetariány prakticky netrpí kardiovaskulárními chorobami, hypertenzí, cukrovkou. Nevyskytují se u vegetariánů a méně často se vyskytují diatéza kyseliny močové a zánět slepého střeva, ledvinové kameny a žlučníkové kameny. Většina stoletých lidí jsou vegetariáni.

Zelenina a ovoce, které vegetariáni obvykle jedí v hojné míře, jsou bohaté na vitamíny a minerály, což přispívá k posílení imunity. Rostlinná strava navíc obsahuje fytoncidy, které potlačují procesy hniloby ve střevech, zlepšují činnost gastrointestinálního traktu, nejen že neobsahují cholesterol, ale přispívají i k jeho vylučování. Antioxidační vitamíny – A, C, E, obsažené v zelenině, ovoci a zelenině, slouží k prevenci rakoviny.

Kroupy, zejména pohanka a ovesné vločky, jsou bohaté na rostlinné bílkoviny, vlákninu, vitamíny B, vitamín E a minerály.

Ořechy obsahují mnoho cenných nenasycených mastných kyselin, které snižují hladinu cholesterolu. Kdo jí ořechy, stará se o své srdce. Profesor Christian Barnard ve své knize 50 Ways to Healthy Heart uvádí zajímavý fakt: lidé, kteří pravidelně konzumují asi 150 g ořechů týdně, mají o třetinu menší infarkt než ti, kteří ořechy nejedí.

READ
Jak udělat melír přes čepici, srovnání domácího a profesionálního doplňku

Možná ne?

Odmítáním masa se vegetariáni vystavují riziku, že se stanou obětí anémie z nedostatku železa, protože přijímají méně železa, které, jak víte, se nejlépe vstřebává ze živočišných produktů.

Nedostatek železa pomohou do jisté míry vyplnit ořechy, luštěniny, houby, pohanka, džusy, sójové produkty.

Vyloučením ryb z jídelníčku se vegetariáni ochuzují o zdroj vysoce stravitelných bílkovin, vitamínů, draslíku, vápníku, hořčíku, fosforu, zinku, manganu, ale i polynenasycených mastných kyselin, které hrají důležitou roli v prevenci kardiovaskulárních onemocnění, stejně jako revmatoidní artritida, hypertenze a další onemocnění.

Většina vegetariánů netrpí nadváhou, a přesto bychom neměli zapomínat na schopnost snadno nabrat kila navíc díky vysoce kalorické rostlinné stravě (ořechy, med, luštěniny).

Je třeba také pamatovat na to, že ovo-lakto-vegetariánská strava (kdy lidé, kteří se stávají vegetariány, neodmítají mléko a vejce) může také obsahovat nadbytek cholesterolu. Abyste se tomu vyhnuli, je třeba při nákupu mléčných výrobků dávat pozor na jejich procentuální obsah tuku a nenechat se unést vejci bohatými na cholesterol.

Pestrý, promyšlený jídelníček je pro vegetariána mnohem důležitější než u běžné stravy – je to nutné, aby nedošlo k nerovnováze ve spotřebě bílkovin, tuků a sacharidů a dostalo se do něj maximum látek potřebných pro tělo.

Vegetariáni by měli užívat multivitamin s vysokým obsahem vitamínů B12 a D.

Mnozí se s přibývajícím věkem stávají vegetariány. Například Lev Tolstoj a Ilja Repin se ve zralém věku stali vegetariány. A to je docela rozumné, protože v průběhu let klesá potřeba esenciálních aminokyselin, kterých je nejvíce v živočišných bílkovinách. V dospělosti a stáří přináší vegetariánství řadu výhod, protože vyloučení masa, zejména tučného, ​​výrazně snižuje riziko rozvoje aterosklerózy, potažmo infarktu a mozkové mrtvice.

Jak začít nový život

Rozhodli jste se stát vegetariánem? Nespěchejte, vyžaduje to pečlivou přípravu a postupnost. Pokud jste včera jedli řízek s těstovinami a dnes si dáte těstoviny bez řízku, tělo nedostane ani kalorie, ani živiny. Prvním krokem je tedy pečlivě zvážit jídelníček. Bude nutné zvýšit počet jídel – vegetariánská strava se rychleji tráví a častěji se objevuje pocit hladu.

Odborníci na výživu doporučují plynulý, pozvolný přechod na pestrou mléčně-vegetariánskou stravu po dobu 3-4 měsíců (nebo déle). Počet masových a rybích pokrmů lze snížit na dvakrát týdně a poté postupně snižovat množství masitých potravin snědených najednou. Zároveň je třeba jíst více tvarohu, sýrů, zeleniny a ovoce. Po jednom a půl až dvou měsících lze počet masových nebo rybích pokrmů snížit na jednou týdně.

Správně sestavený vegetariánský jídelníček by měl obsahovat různé obiloviny, mléčné výrobky, luštěniny, různé druhy zeleniny, ovoce, ořechy, houby.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: