Kreativní ředitel Balenciaga Demna označil svou kolekci jaro-léto 2024 za svou dosud nejosobnější. Členové rodiny, přátelé a kolegové vyšli na přehlídkové molo na pařížském týdnu módy. Sdílíme hlavní závěry.
Pořad zahájila Demnova matka
Rodina, přátelé a móda: formují naši osobnost, definují naše hodnoty a podporují sebevyjádření. Tato tři F (Rodina, Přátelé, Móda) tvořila základ kolekce Balenciaga, která oslavila Demnovy základní filozofie a upevnila jeho kreativní kódy. Přehlídku, která se konala v Invalidovně na molu s filmovými červenými závěsy, zahájila jeho matka Ella v zmutovaném kabátě se čtyřmi rukávy. “To je zosobnění toho, co si obyčejní lidé myslí o módě. Tato show byla oslavou toho.“ řekl módní návrhář v zákulisí.
Usmál se, když si vzpomněl na reakce, kterým čelí každý neobvyklý nebo výstřední módní návrhář ve skutečném světě. Jako dítě se Demna cítil jinak než všichni ostatní a mnoho módních fanoušků to často cítí. Jeho vztah k oblečení hrál obrovskou roli při utváření a vyjádření jeho osobnosti. Svou show věnoval lidem, kteří mu na cestě pomohli.
Demna označil tuto kolekci za svou nejosobnější
Mezi 88 modely byla kromě jeho matky jeho učitelka Linda Loppa, módní kritik Cathy Horyn, publicista Robin Mison, múza Renata Litvinová, jeho dlouholetý domácí model Yuri, jeho hlavní kreativní ředitelka Martina Tiefenthaler, zástupce skupiny Kering Lionel Vermeil a Demnin manžel — Loïc Gomez, který přehlídku uzavřel oblečený jako nevěsta. Kromě rodiny, přátel a kolegů zval Demna hned na začátku své kariéry mnoho lidí z výstav.
“Potřeboval jsem je znovu vidět.” Tohle byla snad moje nejosobnější a nejoblíbenější sbírka. Byla věnována mně, mému příběhu. Opravdu jsem to potřeboval udělat, protože jsem měl hrozný rok, jak všichni víte,“ řekl s odkazem na zmatky kolem loňské vánoční kampaně.
Byl to návrat k základním kódům Demna
«Dělat věci pro sebe je součástí mé terapie a učení se mít rád sám sebe. To byl jeden z důležitých kroků, které jsem musel udělat“, říká Demna. Sbírka a její okolí nemohly více kontrastovat se střízlivou a klinickou show, kterou loni v březnu představil v reakci na tyto převraty. Znamenalo to návrat k podvratným, špinavým, autonomním, extrémním kódům, kterými byl znám před Balenciagou a pro které dostal tuto práci. Nechybělo surrealistické krejčovství, patinované motorkářské bundy, róby místo kabátů, voskové květinové ubrusové šaty, teplákové soupravy a glamour šaty. “March byl hodně nablýskaný a já si uvědomil, že nemám rád, když se věci leští. Mám rád, když jsou věci drsné. Líbí se mi, když jsem to já“, řekl návrhář.
Soundtrack představoval Isabelle Huppert
Pozvánka na přehlídku byla upravená kopie La Veste Tailleur, průvodce krejčovského učně na výrobu saka. Isabelle Huppert, za doprovodu soundtracku show, techno klasiky skvěle provedené hudebníkem pod uměleckým jménem BFRND, četla z knihy v proudu slov, která se s postupem show stávala čím dál zuřivějším. Demna to přirovnal k vášni, se kterou se šijí opravdové šaty.
„To, co děláme v módě, je samozřejmé, ale přečíst si návod na výrobu bundy zabere hodinu práce v ateliéru. Chci ukázat, že je to cenné a vážit si toho. Nejde o „lajky“ na sociálních sítích nebo hlasitý titulek v článku. Pro mě to tak není. je mi to jedno. Pro mě je hlavní dělat oblečení, které lidé chtějí nosit, a na to mám své lidi a dnes jsem jim to chtěl ukázat,“ dodal návrhář.
Demna oslavoval nonkonformismus
Mnoho položek bylo recyklováno z historických kusů sešitých dohromady nebo vytvořených z přerušené kůže. Župan byl vyroben z alternativní kůže Lunaformtm. Svatební šaty byly ušity ze sedmi vintage svatebních šatů.
Balenciaga jaro-léto 2024 Recenze Eleanor de Gray, šéfredaktorky časopisu RUNWAY MAGAZINE. Fotografický kredit: Balenciaga.
Kolekce Balenciaga jaro-léto 2024 se zdá být dalším odklonem od tradiční módy. Zdá se, že má podvratné prvky, zahrnuje různé vlivy a nekonvenční volby. Móda je často odrazem kulturních a společenských posunů a návrháři jako Demna Gvasalia jsou známí svou schopností vyvolávat kontroverze.
Kolekce Balenciaga jaro/léto 2024 pod vedením Demna Gvasalia se ponořila ještě hlouběji do sféry toho, co lze popsat pouze jako čirou absurditu a provokaci. Pojem „koncept“ se v tomto kontextu jeví jako slabě zastřené ospravedlnění toho, co lze nazvat pouze módní deformací a sestupem do perverznosti.
Loic Gomez, aka BFRND, manžel snoubenky Demny Balenciaga na výstavě Balenciaga jaro/léto 2024. Runway
Co je opravdu úžasné, je rozhodnutí přivést známé kritiky a novináře, aby se pochlubili dráhou. Mezi překvapivými „modelkami“ byly Cathy Horyn, uznávaná módní kritička a novinářka pro The New York Times, Diane Pernet, americká bloggerka známá svou španělskou černošskou estetikou, a dokonce i vlastní matka Demny Gvasalii. Účast Amandy Lepore, performerky, a Loica Gomeze, Demnova manžela, známého jako BFRND, techno-symfonického umělce, dodává podívané vrstvu ohromující náhodnosti.
A pak je tu znepokojivá volba ukončit show Balenciagovou nevěstou, která vypadala jako „nová nevěsta Marilyna Mansona“. Manson, jehož činy vyvolaly vraždy ve Spojených státech, by neměl být chválen v žádném módním kontextu. A není žádným překvapením, že Loïc Gomez, manžel Demny aka BFRND, vypadá úplně stejně i v reálu.
Neméně ohromující jsou doplňky v této kolekci, tašky Balenciaga zdobené stovkami různých klíčů, které symbolizují uzamčení toho, co lze považovat pouze za děsivá tajemství.
Zdá se, že velká část kolekce má téma Rap, kalhoty jsou vyrobeny z nevhodně zvolené kombinace džínoviny a khaki. Plastové sáčky na chléb zdobené logem Balenciaga se používají jako alternativa k ekologickým variantám, což dále zdůrazňuje pohrdání sociálními a ekologickými principy kolekce. Baletní pantofle a róby doplňují tento eklektický a upřímně řečeno nesmyslný mix.
Aby toho nebylo málo, brýle v této kolekci jsou přirovnávány k Batmanovým a dodávají jim prvek komické absurdity, který působí nepatřičně. Pozvánka Balenciaga na jaro-léto 2024 zanechala mnoho přání. Přestože se koncept knihy o francouzském krejčovství zdál nadějný, postrádal hloubku a inovativnost, jaká by se dala očekávat. Kromě toho se použití podrobností o pasu země Balenciaga a jízdenek na vlak z Paris Nord během přistávací dráhy show zdálo nucené a zbytečné. Ale proč?
Ve svých rozhovorech pro mediální noviny Demna řekl:
„Co s námi dělá móda? Protože, upřímně řečeno, o luxus ani o jeho představu opravdu nestojím. Protože nechci lidi nutit. přesvědčit je, že jsou bohatí, úspěšní nebo mocní. Moje móda funguje zdola nahoru, ne shora dolů. Myslím, že toto je velmi stará světová situace. A tohle jsem chtěl zpochybnit. Co je identita, jak ji móda vytváří? Protože tím trpím každý den. Protože se takhle oblékám a chodit takhle po Paříži není jako. víte. jste uraženi, je vám řečeno: “Jste perverzní.” A takhle jsem byl celý život. A letos v létě jsme s Loicem zažili hroznou zkušenost na jihu Francie, kde lidé doslova měnili stoly v restauraci, protože nechtěli sedět vedle nás. Protože jim připadáme děsiví. Druhý den jsme tedy šli ven a koupili jim podobné oblečení, abychom to zkusili splynout. Už jsem je pár lidem ukazoval, ale.
A jak být takový Demna, kterého svět snese. Bylo to hnusné. A potvrdilo mi to, že jediný způsob, jakým chci být a chci svou práci, je být věrný sám sobě a nesnažit se být někým nebo něčím jiným. Protože já se nikdy nevejdu Chci říct, takhle mě chceš vidět? Bylo to skoro jako antropologický experiment, který jsem chtěl udělat, abych ukázal sílu oblečení.“
Zdá se, že samotná kolekce Balenciaga jaro-léto 2024 si libuje v rozporech, směsi vlivů a rozhodnutí, která se vzpírají pochopení. Tato kolekce vyvolává vážné otázky o směřování módního průmyslu a jeho odpovědnosti za propagaci pozitivního a smysluplného kulturního diskurzu.