4 chyby, které děláte při nákupu oblečení

Chyba #1: Chtěl jsem koupit něco konkrétního, ale koupil jsem to, co bylo k dispozici

Když jdeme do obchodu, obvykle máme alespoň abstraktní představu o tom, co chceme. Pro někoho je ale tato představa zcela jasná – kalhoty takového a takového střihu, šaty takové a takové délky a takové a takové barvy.

A pak se začneme topit v sortimentu obchodů. Najít „svou“ věc trvá dlouho. Nebo někdy našli dobrou možnost, ale byla drahá. Mezitím byly na nákup přiděleny peníze a čas a vy se nechcete vracet domů s prázdnýma rukama. Pak uděláme chybu – vezmeme si, co máme.

Když si koupíme „naši“ věc, pravděpodobnost, že ji budeme nosit, se blíží 100 %. Bude milovaná a nenahraditelná. A osud „analogů“ je nejčastěji smutný.

Jednoho dne jsem hledala dlouhé černé šaty. Ne na podlahu, ale alespoň na kost. Ukázalo se, že najít dlouhé šaty není jednoduché. Při svém pátrání jsem narazila na desítky rozkošných černých šatiček těsně pod kolena. V určité chvíli se mi zdálo, že jednoduché dlouhé černé šaty prostě vymřely, že už v přírodě neexistují. A pokud existují, pak musí mít nějakou výšivku, rozparky od boků a další lahůdky.

Dokonce se mi líbilo několik „analogů“. Věděla jsem ale, že tyto možnosti mi nebudou 100% vyhovovat a nakonec se najdou důvody, proč si tyto šaty neobléknu. Pár dní hledání bylo bez výsledku. Po chvíli se však vytoužené šaty našly. Kdybych dříve utratila peníze za „podobné“ vysněné šaty, stěží bych našla to, co jsem chtěla. A tato průměrná varianta by s největší pravděpodobností časem skončila ve skříni.

Závěr: Hledejte „svou“ věc, nekupujte věci z důvodů „dobře, alespoň něco“.

Chyba #2: krásné, ale nepohodlné

Je čas pochopit, že pohodlí je prvním a nejdůležitějším kritériem při nákupu oblečení a obuvi. Bez ohledu na to, jak moc se snažíte přesvědčit sami sebe, že díky něčemu vypadáte štíhlejší/pevnější/hodí se k vašemu stylu, nebudete to nosit, pokud je to nepohodlné. Zpočátku se můžete snažit trpět, ale časem mozek označí nepohodlnou věc za „zdroj utrpení“, který kazí váš celkový stav a ovlivňuje kvalitu života. Z tohoto důvodu se v našich skříních hromadí spousta dobrých věcí, se kterými je něco špatně – prostě se v nich necítíte dobře. Špatný materiál, špatně sedí. To nemusí být jen fyzické nepohodlí. Možná je pro vás ta věc příliš jasná, příliš upřímná nebo naopak příliš uzavřená a omezující. Ale vypadá to na tobě skvěle.

READ
Jak dosáhnout chladného objemu na krátkých vlasech

Závěr: i když jste potěšeni tím, jak vám něco sedí ve fitku, ochlaďte se a analyzujte pocity. Pohodlná věc – jako druhá kůže. Pokud se vyskytne byť jen sebemenší nepříjemnost, odložte ji.

Chyba č. 3: dělat stejné věci

Lidé mají tendenci opakovat pozitivní zkušenosti. Když jsme našli oblečení nebo boty, které nám vyhovují ve všech ohledech, bereme je znovu a znovu. Postupem času se ukazuje, že oblečení je hodně, ale všechny jsou téměř stejné – variace jednoho vzhledu v různých barvách (v lepším případě). Pokud jste unavení z toho, co máte, nebo je důvod se oblékat jinak, musíte si rozšířit obzory šatníku. Už máte horu věcí, ve kterých je vám dobře vždy a všude – hledejte něco nového a neobvyklého. Zkuste to, zkuste to. Jen nezapomeňte na chybu #2.

Chyba č. 4: není kam nosit

Kolik krásných šatů jste si již koupili v naději, že je budete nosit do divadla/na rande/výlety s přáteli? V důsledku toho, jak se ukázalo, už se nemusíte oblékat do divadla, rande jsou pohodlnější, když si obléknete své oblíbené osvědčené věci, než abyste experimentovali, a procházky se stanou zábavnější a vydrží déle, pokud jste pohodlné a teplé. Otázka: kde tedy nosit všechny tyto složité a krásné oblečení? Totéž platí pro boty.

Samotný svět je stále složitější, a tak stále více lidí dává přednost jednoduchosti a pohodlí. Během pandemie se život mnoha lidí omezil na domov. Práce, dovolená, setkání s přáteli – spousta věcí jde do domácího formátu, kam se složité, elegantní outfity nijak zvlášť nehodí. Před nákupem další věci se proto zeptejte sami sebe, kam ji budete nosit.

Pokud trávíte hodně času doma, je lepší si pořídit útulné společenské oblečení, pyžamo a pohodlné pantofle. Pokud často chodíte pěšky, nakupujete nebo cestujete autem, zvolte svobodu a pohodlí.

Kognitivní zkreslení nebo iluze jsou velmi časté. Takové systematické chyby v myšlení nebo tendence následovat vzorce jsou přítomny u každého člověka a mohou ovlivnit jakoukoli oblast života. Móda není výjimkou. Jaké jsou vlastně mylné představy, které nám brání ve výběru správného oblečení, říká Petr Kovalenko, spoluzakladatel outletového řetězce OFFPRICE a odborník na psychologii módy.

READ
Jak vypadat stylově: rady od profesionálního stylisty

Neléčte se sami! V našich článcích shromažďujeme nejnovější vědecká data a názory autoritativních odborníků na zdraví. Ale pamatujte: pouze lékař může diagnostikovat a předepisovat léčbu.

Lidé často neberou oblečení vážně: berou je jako něco, co nemá velký význam. To je ale velký omyl: to, co nosíme, nejsou jen kousky látky ušité podle vzorů. A nejde o to, že některé modely se stanou trendem, zatímco jiné jsou ve světě módy označeny za zastaralé a nepodstatné. Věci jsou plné smyslu a ovlivňují vše od toho, jak nás ostatní vnímají, až po naši náladu.

Chyby při výběru šatních předmětů mohou vést k různým problémům. Nesprávně zvolený osobní styl vede k neustálému pocitu nepohodlí, který vám brání v efektivním jednání a dosahování vašich cílů. Neschopnost dělat smysluplné nákupy dříve či později skončí přeplněnou skříní, na kterou se člověk podívá s myšlenkou: „Zase není co na sebe!“ Oblečení můžete dokonce nenávidět – a zároveň si je nechat. Abyste se tomu všemu vyhnuli, musíte zjistit, zda při příchodu do obchodu nejste pod vlivem pěti nejčastějších kognitivních iluzí.

Iluze č. 1: strach z ušlého zisku

Všichni máme tendenci podlehnout kouzlu cenovek, které říkají „70% sleva“. Výzkumy ukazují, že lidé mají radost z nákupu věcí za cenu nižší, než jakou se chystali zaplatit. A zároveň se mi v prodejní dny v duši usazuje úzkost: co když mi uteče výhodná nabídka? Může to být vaše jediná šance, jak si koupit kotníkové boty za poloviční cenu, než stály před měsícem!

Jak se s tím vypořádat? Především prostřednictvím uvědomění. Dobrá věc je pořídit si kus oblečení, který budete pravidelně nosit. Jak to vypočítat? Nejprve si položte otázku: „Opravdu tyto boty potřebuji? Díval jsem se na tento model už dlouho? Vím, s čím to nosit? Odpovídá to mému osobnímu stylu? Nesedí skoro ten samý nečinně ve skříni?” Existuje ale ještě jedna, delší a efektivnější cesta: pochopit sebe a svůj psychotyp a vybrat si věci, které tomu odpovídají.

Iluze č. 2: pocit nevratné ztráty

V ekonomii existuje takový koncept – dotační efekt. Tento psychologický jev spočívá v tom, že člověk si více cení věcí, které má, než věcí, které může dostat. Psychologové to vysvětlují tím, že se bojíme bolesti, kterou ztráta majetku způsobuje.

READ
Bitva v nahých šatech: Irina Shayk vs. Rita Ora

Díky tomu se každý z nás může proměnit v malé dítě, které odmítne vyměnit dřevěné auto za rádiem řízený model Ferrari, a to ne proto, že by stará hračka měla sentimentální hodnotu, ale jen proto, že je těžké se s něčím „z vlastní.”

Často je nám líto vyhodit něco, co nenosíme. Je stále jako nový a kromě toho, zbavit se šatů, které léta ležely ladem ve skříni, znamená přiznat, že to byly vyhozené peníze. Zdá se, že je můžete „vrátit“ při zachování outfitu. Nicméně není. Jak se s takovou „nemocí“ vypořádat? Oblečení bez lítosti vyhoďte nebo darujte a vědomě kupujte nové.

Iluze č. 3: předmět vyžaduje změnu celého stylu

Nejčastěji se taková iluze objeví, když si člověk pořídí něco drahého. Začíná se mu zdát, že vše ostatní ve skříni nesedí s novým nákupem a neodpovídá jeho stavu. To je velká chyba: ve skutečnosti stylisté často používají položky z různých cenových kategorií. Jen přemýšlejte o tom, co je již na policích: s největší pravděpodobností je docela možné sestavit oblečení ze stávajících šatníků.

Iluze č. 4: musíte sledovat trendy

Často se snažíme kupovat to, co je na vrcholu módy. Tak tomu bylo například u červených bund v devadesátých letech, legín a UGG kozaček. Ale neměli byste se řídit všemi trendy – je důležité najít nejprve sami sebe.

Zjistěte, co vám vyhovuje. Zjistěte, který styl a střih dávají opačný efekt. Připomeňte si, že už nežijeme v době naprostého nedostatku. Nezaměřujte se na celebrity a influencery, protože se od vás nejen liší, ale často nosí věci jako reklamu a dostávají za to zaplaceno. Nakonec si udělejte osobnostní test a kontaktujte profesionály, kteří vám pomohou vybrat si vlastní styl.

Iluze č. 5: primární efekt

Naše vědomí je neustále bombardováno reklamními sděleními, product placementem v televizních seriálech, filmech a sociálních sítích. Bojovat proti tomu není tak jednoduché: marketéři v nás záměrně vytvářejí pocit, že požadovaný životní styl je spojen s určitým vzhledem a zejména s určitým oblečením. Nejlepší způsob, jak bojovat proti tomuto efektu, je opět prostřednictvím uvědomění. Zastavte se před nákupem a položte si stejné otázky: vyhovuje to mému stylu? Budu nosit tohle? Budu se s tím cítit pohodlně?

READ
Jak si vybrat korektor: tipy a triky

Jak se vyhnout chybám při nákupu oblečení?

Tisíce specialistů jsou zaneprázdněny vymýšlením nových způsobů, jak nám prodat co nejvíce věcí. Uchylují se k různým trikům. Například v Severní Americe mnoho značek špatně označuje velikosti a uměle je zmenšuje. Zákazníci tak mají pocit, že jsou štíhlejší, a touha jít ze šatny rovnou k pokladně se zvyšuje.

Naše osobní údaje již nejsou tajemstvím, naše preference jsou marketérům již dlouho známy. Každý den dostáváme desítky dopisů z různých obchodů s nabídkou ke koupi. Abyste se vyrovnali s pokušením, zrušte všechna předplatná a budete se cítit svobodněji. Vyhněte se tlačítku Koupit jedním kliknutím. Krok za krokem si vytvářejte nové návyky, které vám umožní odolat tlaku těch, jejichž hlavním cílem je zisk, a ne zlepšit váš život.

Sami často děláme chyby. Někteří lidé například s věkem nemění svůj styl: ve 40 letech nadále nosí stejné věci, jako ve 20. To je špatně, protože v průběhu let se stáváme jinými. Neměli byste uměle vypadat mladší výběrem stejných obrázků jako vaše děti. Místo toho si vypěstujte pozorný zrak a věnujte pozornost tomu, co nosí vaši vrstevníci s dobrým vkusem. Neznamená to, že se musíte obléknout do nudných „senilních“ rób. Objevíte spoustu zajímavých možností, které vám budou vyhovovat mnohem lépe než styl, který vám během let zůstal.

Je také nesmírně důležité pochopit rozdíl mezi špatnými návyky a těžkými formami závislosti. Skříň plná věcí, které nenosíte, je nejspíš důsledkem nedostatku sebeuvědomění. Tento problém lze napravit pomocí sebeanalýzy a rad odborníků z oblasti psychologie módy. Ale pokud člověk proměnil svůj domov v „bleší trh“ a stal se sám Plyushkinem, pak jsou zapotřebí úplně jiní specialisté.

Je třeba věnovat pozornost i vzorcům spotřebitelského chování, které jsou pro vás charakteristické. Pokud se nedokážete vyrovnat s touhou neustále kupovat věci, pak to již naznačuje pravděpodobnost oniomanie (nebo, jak se častěji nazývá, shopaholismus). Měli byste kontaktovat psychoterapeuta a vyřešit problém s jeho účastí a nezabývat se autodiagnostikou a samoléčbou.

Nestáváme se šťastnějšími kvůli spontánním akvizicím, poskytují pouze dočasné potěšení na několik minut nebo hodin. Ale pochopení sebe sama a svých životních pokynů má účinek na celý život. Poznejte sami sebe a kupujte věci vědomě – to je nejlepší způsob ve světě módy.

READ
Hluboký peeling obličeje: typy, recenze, cena a fotografie
Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: